Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer
vers beton – maxim de gilder – cultuurplanadvies – 2020
Beeld door: beeld: Maxim de Gilder

Hoe wordt de Rotterdamse subsidiepot voor kunst en cultuur de komende vier jaar verdeeld? Over die vraag boog de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) zich de afgelopen vijf maanden. Deze raad stelt elke vier jaar het Cultuurplanadvies op, waarin ze de gemeente advies geeft over welke culturele instellingen structurele financiering krijgen.1 Vandaag was het zover en werd dit advies aan het stadsbestuur gepresenteerd. In het najaar van 2020 valt het definitieve besluit over de subsidieverdeling.

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

  1. Tot eind januari konden organisaties hun aanvragen indienen, die vervolgens werden beoordeeld door tijdelijke commissies van de RRKC. Getoest werd op culturele betekenis, bedrijfsvoering en publiek. En daarnaast ook op de beleidsprioriteiten van de gemeente, de zogeheten drie I’s: inclusiviteit, innovatie en interconnectiviteit. De instellingen werden ook getoetst op het toepassen van drie codes: Governance Code Cultuur, Fair Practice Code en Code Diversiteit en Inclusie. ↩︎
  2. Dit zijn organisaties die de vorige Cultuurplanperiode voor het eerst een aanvraag indienden: de nieuwkomers van vier jaar geleden, dus. ↩︎
  3. In 2017 concludeerde Vers Beton-redacteur Fay van der Wall al dat de potentie van Rotterdam filmstad niet vervult in dit artikel. ↩︎
  4. Uit het advies: Meer dan andere instellingen dienen zij verantwoordelijkheid te nemen voor de Rotterdamse cultuursector als geheel en voor de talenten in de stad. Zij worden als strategische partner gezien voor de opgaven waar de stad voor staat. Daar staat tegenover dat hun voortbestaan om verschillende redenen niet ter discussie staat. ↩︎
  5. De publicatie van Rotterdam Festivals Rotterdam, Cultuur en Publiek bij elkaar gebracht (2019) maakt inzichtelijk welke publieksgroepen bereikt worden door ruim 75 culturele instellingen. Rotterdam Festivals maakt gebruik van het doelgroepensegmentatiemodel Whize.

    Het publiek wordt ingedeeld in drie hoofdgroepen, te weten ‘heavy, medium en light users’. Voor de eerste groep is cultuurdeelname vanzelfsprekend, voor de tweede optioneel en voor de derde groep ongebruikelijk. Uit het onderzoek blijkt dat het grootste deel van de Rotterdamse bevolking onder de categorie ‘light users’ valt.

    (bron: Cultuurplanadvies) ↩︎

18209064_10154713209543195_6162322301411381250_o

Caterine Baeten

Programmamaker Vers Beton LIVE

Caterine Baeten combineert mediavraagstukken met politiek. Voorheen op de Coolsingel nu in de Tweede Kamer. Houdt zich ook bezig met het gebrek aan diversiteit in, onder andere, de cultuursector.

Profiel-pagina
Maxim de Gilder

Maxim de Gilder

Maxim de Gilder is een illustrator uit Rotterdam met een achtergrond in grafische vormgeving. Door middel van uitgedachte composities en vreemde karakters maakt hij kleurrijke illustraties, animaties en muurschilderingen. Zijn werk is vooral te vinden in de culturele en stedelijke sectoren.

Profiel-pagina