Gemeenteraadslid Jeroen Postma (GroenLinks) reageert op het opiniestuk Kansloos, GroenLinks. Het verkeersexperiment vergroot ongelijkheid niet, maar gaat die juist tegen, stelt hij. “Wel moet de vrijgekomen rijstrook gebruikt worden voor een snelle bus tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal”.

Ooit was het modern om alle ruimte te geven aan de auto. Het ‘vervoermiddel van de toekomst’ verdiende snelwegen, brede stadsboulevards en een plek op iedere stoep. De auto nam de straat over. Tegenwoordig zien we de keerzijde van deze keuze, zeker in de stad: ongelukken, luchtvervuiling, files en blik dat ruimte inneemt die we ook heel anders kunnen gebruiken. We durven nu ook steeds vaker op een andere manier te kijken naar hoe we de stad veiliger, bereikbaarder en gezonder maken. Het Rotterdamse verkeersexperiment bij de Maastunnel is wat mij betreft een goede en moedige stap in de juiste richting.
Al 2 reacties — discussieer mee!
Dag Jeroen,
Er zijn nu teveel experimenten gelijktijdig, zodat je slecht het effect kan meten.
De combinatie van het afsluiten van een rijstrook naar de maastunnel en het blokkeren van het Kruisplein en Eendrachtsplein, veroorzaakt veel files en extra omrijden. Dit vermindert de CO2 uitstoot niet.
Verder zijn enorme hoeveelheden parkeervakken omgetoverd tot terras: gevolg alleen maar dubbel geparkeerde auto’s, op nieuwe brede fietspaden op De West-Kruiskade. Als je over de Kruiskade fietst krijg je niet het idee dat “ de straat van ons allemaal” is.
De titel van dit stuk luidt: “Rijstrook sluiten dringt ongelijkheid terug, mits ov ook verbetert”.
Waar blijft dat goede ov dan??? Dáár moet de wethouder alle energie op inzetten. Eerst alternatieven bieden, dan pas rijstroken afzetten. Want wat nu gebeurt, is dat de file en de luchtvervuiling zich hebben verplaatst. Symboolpolitiek.
Bovendien is vanwege de corona-maatregelen het ov nu beperkt tot 40% vd capaciteit. Daarom is dit de slechtst denkbare timing voor dit experiment.
Verder verwijs ik graag naar mijn opmerkingen onder Awais’ stuk: https://www.versbeton.nl/2020/05/kansloos-groenlinks/#comment-87463