Ga naar de inhoud

Alida Dors: “Ik geloof echt dat we met twee jaar een ander Theater Rotterdam gaan zien” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Temidden van een moeizame fusie en een plotselinge lockdown startte Alida Dors als nieuwe artistiek leider van Theater Rotterdam. Caterine Baeten sprak haar over machtsposities, de waarde van een hiphopachtergrond en structurele verandering in de theaterprogrammering.

20200817_Alida Dors_Vers Beton5_Anne-Claire Lans
beeld: Anne-Claire Lans

“Het was niet per se mijn ambitie om artistiek leider van Theater Rotterdam te worden. Als de vacature online had gestaan, weet ik niet zeker of ik zou hebben gesolliciteerd”, zegt Alida Dors, de nieuwe artistiek leider van Theater Rotterdam over haar nieuwe baan. “Maar ik ben superblij dat het op mijn pad gekomen is. Nu heb ik een tool in handen waarmee ik kan bijdragen aan de ontwikkeling van wat theater kán zijn.” 

Er staat Dors een flinke klus te wachten. Want na de fusie tussen Ro Theater, Productiehuis Rotterdam en Rotterdamse Schouwburg in 2017, kampte Theater Rotterdam met organisatorische problemen en onvrede bij de makers. Het zorgde voor veel wisselingen in met name de directie- en managementfuncties. Is Alida Dors de saviour die alles op gaat lossen? 

Als maker was ze al enige jaren bij het Theater Rotterdam betrokken. Dors is oprichter en choreograaf van hiphop dansgezelschap BackBone en daarnaast artistiek leider van hiphopbeweging Solid Ground Movement. 

Net voordat je zou beginnen in maart, kondigde Mark Rutte de lockdown aan. Wat dacht je?
Holy Shit! Ik had net het contract getekend bij Theater Rotterdam en mijn laatste bestuursvergadering gehad bij BackBone. Ik hoopte op twee relaxte weken, om vervolgens langzaam in de nieuwe werkelijkheid te glijden.“

Wat zag jij om je heen in de cultuursector gebeuren door de coronacrisis?
Ik zag all out paniek en disbelief: hoe ga je geld verdienen? Veel zzp-ers met wie ik werk, mensen die mij dierbaar zijn, zagen hun wereld uiteenvallen. Maar ondertussen had ik net de overstap gemaakt naar een reguliere baan. Voor het eerst had ik opeens een heleboel zekerheden. Dat voelde raar.”

Desondanks moest je hard aan de slag. Hoe pakte je het aan?  

“Het was pittig, maar de omschakeling kwam snel. Wat wil ik als maker, en nu ook artistiek leider betekenen voor de samenleving? Dat zijn de essentiële vragen uiteindelijk. Ons pand en de zalen hebben we anders moeten inrichten, want van de negenhonderd stoelen in de grote zaal, kunnen er nu honderdzestig worden gebruikt. We ontwikkelden een track: een voorstelling die gecomponeerd wordt op verschillende onorthodoxe plekken in de ruimte. Het publiek neem je hierlangs mee.”

“Ook het programma moesten we omgooien. Bij het ontwikkelen van het nieuwe programma nodigen we Rotterdamse kunstenaars nadrukkelijk uit om onderdeel te zijn van zo’n route. Dat geeft een gevoel van we are in this together.” 

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • Festivals in Rotterdam: “Er blijft altijd een dilemma tussen rust en reuring’’

    • Kunst en Cultuur

    Duizenden uitzinnig dansende mensen, culinair genot bij foodtrucks of culturele verrijking op De Parade: festivals brengen levendigheid in de stad. Tegelijkertijd nemen ze de publieke ruimte in. Zoals op pleinen en parken waar bewoners ontspannen of de hond uitlaten. Van wie is de publieke ruimte?

  • De Boijmans-tentoonstelling in het Rijksmuseum is een bliksemafleider voor wat er speelt in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In een speciale tentoonstelling in het Rijksmuseum zijn maar liefst negentig werken te zien uit de Boijmans-collectie. Lindy Kuit nam een kijkje: “In het licht van de verbouwingsperikelen is de tentoonstelling in het Rijksmuseum bijna profetisch.”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam