Temidden van een moeizame fusie en een plotselinge lockdown startte Alida Dors als nieuwe artistiek leider van Theater Rotterdam. Caterine Baeten sprak haar over machtsposities, de waarde van een hiphopachtergrond en structurele verandering in de theaterprogrammering.
“Het was niet per se mijn ambitie om artistiek leider van Theater Rotterdam te worden. Als de vacature online had gestaan, weet ik niet zeker of ik zou hebben gesolliciteerd”, zegt Alida Dors, de nieuwe artistiek leider van Theater Rotterdam over haar nieuwe baan. “Maar ik ben superblij dat het op mijn pad gekomen is. Nu heb ik een tool in handen waarmee ik kan bijdragen aan de ontwikkeling van wat theater kán zijn.”
Er staat Dors een flinke klus te wachten. Want na de fusie tussen Ro Theater, Productiehuis Rotterdam en Rotterdamse Schouwburg in 2017, kampte Theater Rotterdam met organisatorische problemen en onvrede bij de makers. Het zorgde voor veel wisselingen in met name de directie- en managementfuncties. Is Alida Dors de saviour die alles op gaat lossen?
Als maker was ze al enige jaren bij het Theater Rotterdam betrokken. Dors is oprichter en choreograaf van hiphop dansgezelschap BackBone en daarnaast artistiek leider van hiphopbeweging Solid Ground Movement.
Net voordat je zou beginnen in maart, kondigde Mark Rutte de lockdown aan. Wat dacht je?
“Holy Shit! Ik had net het contract getekend bij Theater Rotterdam en mijn laatste bestuursvergadering gehad bij BackBone. Ik hoopte op twee relaxte weken, om vervolgens langzaam in de nieuwe werkelijkheid te glijden.“
Wat zag jij om je heen in de cultuursector gebeuren door de coronacrisis?
“Ik zag all out paniek en disbelief: hoe ga je geld verdienen? Veel zzp-ers met wie ik werk, mensen die mij dierbaar zijn, zagen hun wereld uiteenvallen. Maar ondertussen had ik net de overstap gemaakt naar een reguliere baan. Voor het eerst had ik opeens een heleboel zekerheden. Dat voelde raar.”
Desondanks moest je hard aan de slag. Hoe pakte je het aan?
“Het was pittig, maar de omschakeling kwam snel. Wat wil ik als maker, en nu ook artistiek leider betekenen voor de samenleving? Dat zijn de essentiële vragen uiteindelijk. Ons pand en de zalen hebben we anders moeten inrichten, want van de negenhonderd stoelen in de grote zaal, kunnen er nu honderdzestig worden gebruikt. We ontwikkelden een track: een voorstelling die gecomponeerd wordt op verschillende onorthodoxe plekken in de ruimte. Het publiek neem je hierlangs mee.”
“Ook het programma moesten we omgooien. Bij het ontwikkelen van het nieuwe programma nodigen we Rotterdamse kunstenaars nadrukkelijk uit om onderdeel te zijn van zo’n route. Dat geeft een gevoel van we are in this together.”
Nog geen reactie — begin de discussie!