Ga naar de inhoud

De hoogte- en dieptepunten van drie decennia Rotterdam Festivals — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Na 27 jaar neemt Johan Moerman afscheid als directeur bij Rotterdam Festivals. Onder zijn hoede groeide Rotterdam de afgelopen drie decennia uit tot festivalstad van formaat. Vers Beton vroeg hem om zich te buigen over de belangrijkste festivalmomenten in zijn carrière.

Geisje.VersBeton.RdamFestivals04
beeld: Geisje van der Linden

De eerste en enige directeur van Rotterdam Festivals gaat deze week voor het laatst naar zijn werk in het Groothandelsgebouw. Na 27 jaar geeft Johan Moerman geeft het stokje door aan Renske Satijn. De afgelopen drie decennia ontwikkelde de stad zich tot een serieuze speler op festivalgebied. Het waren dertig jaar (“Bijna! Nog niet!”) vol hoogte-, knel- en discussiepunten, en Johan Moerman zag ze allemaal voorbijkomen. Hoe kijkt hij als directeur van de eerste stedelijke festivalorganisatie van Nederland, terug op de meest spraakmakende momenten?

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het stiekem afschaffen van de Percentageregeling voelde voor Rotterdamse kunstenaars als een brute straatroof

    • Kunst en Cultuur

    Siebe Thissen breekt een lans voor het opnieuw invoeren van de Percentageregeling Beeldende Kunst, die de gemeente in 2005 stilletjes (of onwetend?) afschafte. Met de regeling mag 1% van de gemeentelijke bouwkosten worden besteed aan het verfraaien van gebouwen en beeldende kunst.

  • “In de Rotterdamse cultuur worden de grote organisaties groter en de kleine kleiner”

    • Kunst en Cultuur

    Hoe moet het verder met kunstenaarscollectief TimeWindow in het Zomerhofkwartier, nu het geen geld meer krijgt uit het Cultuurplan? Mede-oprichter Jette Schneider ziet het somber in: “Over niet al te lange tijd hebben we nieuwe manieren nodig om makers in de stad te houden. Want voordat je het weet verdwijnt die mooie, creatieve, slagvaardige cultuur uit de stad.” Een interview.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam