Advertentie

Voor de harddenkende Rotterdammer
Vers Beton – Matzwart – Jaaroverzicht 2020 – 2020
Beeld door: beeld: Matzwart

Het negende jaaroverzicht van Vers Beton is van een wel heel bijzonder jaar. Zo’n twintig procent van alles wat we in 2020 publiceerden stond in het teken van het nieuwe coronavirus, dat de stad die nooit rust dit jaar tot stilstand dwong.

De redactie van Vers Beton gooide onder leiding van vervangend hoofdredacteur Jelena Barišić de planning om, en begon te schrijven over hoe de stad reageerde op een gezondsheidscrisis die de gehele samenleving in z’n greep hield. Zo beschreven we hoe de kunst- en cultuursector op een creatieve manier inspeelde op de eerste lockdown, welke maatregelen er werden getroffen om zorg te blijven bieden aan dak- en thuislozen en wat de impact was op de politiek. Uit onderzoek bleek dat sekswerk in de stad tijdens de lockdown gewoon doorgang vond, met alle risico’s van dien. Docenten vertelden ons dat het onvermijdelijk was dat hun leerlingen achterstanden zouden oplopen doordat de scholen in de eerste lockdown dicht bleven. Lokale ondernemers die inkomsten zagen kelderen lieten ons weten hoe lezers hen konden ondersteunen.

Weet je nog dat Ahoy tijdens de eerste lockdown werd ingericht als een tijdelijk noodhospitaal voor COVID-patiënten, maar dat er nooit gebruik van is gemaakt? Uit onderzoek van Vers Beton en Investico bleek dat dit ruim negen miljoen euro kostte en niemand wist wie die rekening zou gaan betalen.

We vroegen ook onze fotografen om te delen wat de coronamaatregelen voor hen betekenen, en de gekke tijd in de stad vast te leggen. Bekijk de foto’s in de galerij hieronder.

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

Eeva Liukku

Hoofdredacteur

Eeva Liukku (Rotterdam, 1983) begrijpt niet waarom mensen ergens anders zouden willen wonen dan in Rotterdam, maar heeft wel in Amsterdam wijsbegeerte gestudeerd.

Profiel-pagina
MATZWART_LOGO

Matzwart

Illustrator

Matzwart studeerde in 2012 af aan de Willem de Kooning Academie en werkt nu als allround ontwerper met een voorliefde voor illustratie. Hij werkt overal waar hij aan WiFi kan komen.

Profiel-pagina