Voor de harddenkende Rotterdammer
Vers Beton – Nina Fernande – Museum Rotterdam – header – 2020
Beeld door: beeld: Nina Fernande

Dit artikel in minder dan 1 minuut

  • Het Timmerhuis waar Museum Rotterdam vier jaar geleden onder druk introk, was ongeschikt als museumgebouw en een “verkeerde inschatting”.  
  • Daarnaast oordeelde de RRKC in drie opeenvolgende adviezen kritisch over het museum, terwijl de museumwereld juist lovend was over het hedendaagse verzamelbeleid. 
  • De sluiting is een optelsom van ruim 100 jaar aan (te) ambitieuze plannen, ongeschikte locaties en een gemeenteraad die maar niet besluit wat ze met haar stadsmuseum wil. 
  • Een kwartiermaker moet de komende tijd een nieuwe invulling bedenken voor een stadsmuseum in Rotterdam

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

  1. Dit waren de woorden van ontwerper Herman Kossmann, die het ontwerp voor de nieuwe beoogde locatie van het museum in het gebouw Galerie Modernes aan de Hoogstraat had gemaakt. Paul van de Laar haalde deze woorden aan tijdens een inspreekbijdrage in een raadsvergadering in 2012: ↩︎
  2. Een raadsbrief uit 2007 toont de slepende kwestie: 
    In opdracht van het vorige college werd in 2002/2003 onderzoek gedaan naar een nieuwe gezamenlijke huisvesting van het Historisch Museum Rotterdam en het Nationaal Onderwijsmuseum. De uitkomsten van het onderzoek voor een nieuwe locatiekeuze werden in maart 2004, aan het vorige college gepresenteerd. Voor de uitwerking van het nieuwe concept van het Stadsmuseum willen wij nu de volgende uitgangspunten hanteren... Meer info
    ↩︎
  3. In een raadsbrief uit 2009 schreef het college: Wij hebben vanwege de ontoereikende financiële middelen besloten om gedurende de lopende Cultuurplanperiode, in elk geval tot en met 2012 niet te investeren in een nieuw Stadsmuseum en dit naar alle betrokken partijen te communiceren. Meer info ↩︎
  4. Nadat de huur van het Schielandshuis was opgezegd, waren er tentoonstellingen in gebouw Las Palmas op de Wilhelminapier, in het nieuwe Centraal Station en was er de zeer succesvolle tentoonstelling De aanval in onderzeebootloods RDM. ↩︎
  5. De huurprijs werd uiteindelijk op jaarbasis € 265.237 exclusief servicekosten. Bron: jaarrekening 2019. Meer info ↩︎
  6. In het cultuurplan schrijft Kasmi: Museum Rotterdam heeft met zijn plan voor 2021-2024 niet kunnen overtuigen dat het de omslag in gang kan zetten die nodig is om het stadsmuseum van de toekomst te worden. De huidige organisatie heeft naar onze mening niet het juiste antwoord weten te vinden op de vragen van deze tijd. Wij constateren dat Museum Rotterdam ondanks verschillende omzwervingen er op de huidige locatie onvoldoende in geslaagd is een substantieel deel van de Rotterdamse bevolking naar het museum te trekken. Meervoudige perspectieven zijn nodig in de organisatie en in de RVT om de aansluiting te hervinden met de diverse Rotterdamse bevolking en ander potentieel publiek. Daarbij is een andere visie nodig op de wijze van verzamelen en tentoonstellen. Lees meer. ↩︎
  7. Vanaf 100.000 bezoekers kan een instelling in de Rotterdamse Culturele Basis opgenomen worden en is dan sowieso verzekerd van subsidie. Ter vergelijk: het Amsterdam Museum trok vorig jaar 170.000 bezoekers, maar daarvan kwam 54,5 procent uit het buitenland, plus nog 21,8 procent dagjesmensen uit Nederland. ↩︎
foto-susan-LI

Susan Hogervorst

Susan Hogervorst is historicus en werkt als docent en onderzoeker aan de Open Universiteit en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Samen met Patricia van Ulzen schreef ze ‘Rotterdam en het bombardement. 75 jaar herinneren en herdenken’.

Profiel-pagina
ava Willemijn Sneep

Willemijn Sneep

Adjunct-hoofdredacteur en eindredacteur

Willemijn Sneep is na wat omzwervingen en een master Journalistiek in het schattige Leiden weer terug in de enige wereldstad die Nederland rijk is. Als freelance journalist kan ze zich geen betere thuisbasis wensen. [email protected]

Profiel-pagina
05_Nina Fernande_integratie

Nina Fernande

Illustrator

Nina Fernande (1987) is een illustrator. Ze woont en werkt in Rotterdam. Als ze niet aan Franstalige chansons werkt, kleurt, faxt en streept ze simpele maar krachtige platen. Ze typeert haar werk als cartoonesk zonder het grafische element te verliezen.

Profiel-pagina