Ga naar de inhoud

Een autoluw Rotterdam is wenselijk en haalbaar

In Rotterdam heerst nog altijd de auto, ziet Sarah de Koff, met alle nadelige gezondheidseffecten van dien. Het is hoog tijd om die drukke wegen in te ruilen voor fiets- en voetgangerspaden.

versbeton_opinierubriek-02
beeld: Michael van Kekem

Toen ik een paar jaar geleden verhuisde van Utrecht naar Rotterdam, moest ik flink wennen aan het verkeer in deze stad. De gemeente Utrecht heeft ingezet op een autoluw centrum waar de automobilist het aflegt tegen de fietser. In Rotterdam heerst daarentegen de auto, doorkruisen brede wegen het centrum en stuit de fietser met regelmaat op grote knooppunten. Dit verschil in mobiliteit heeft alles te maken met het bombardement van Rotterdam in 1940, waarna de stad is heropgebouwd naar het voorbeeld van Amerikaanse steden en de focus op de automobilist in plaats van de fietser of wandelaar kwam te liggen.

In die tijd leek een autovriendelijk stadscentrum ideaal. Inmiddels kennen we de nadelen, waaronder luchtvervuiling. Recentelijk heeft consultancybedrijf Arcadis de twintig grootste Nederlandse steden gerangschikt op gezondheid. En jawel: Rotterdam belandde op de voorlaatste plek. Rotterdam scoorde vooral laag op gezond milieu, het domein dat luchtkwaliteit, geluidsoverlast en hittestress meet, en heeft van de twintig steden de hoogste concentratie fijnstof en stikstofdioxide.

Het is algemeen bekend dat deze stoffen schadelijk zijn voor je gezondheid, maar om het in perspectief te plaatsen: het RIVM heeft onderzocht welke invloed jarenlange blootstelling aan luchtvervuiling heeft op de gezondheid wanneer de fijnstofconcentratie 0,14 milligram per vierkante meter is – de gemiddelde fijnstofconcentratie in Nederland in 2013. Uit het onderzoek bleek dat bij deze mate van blootstelling de levensduur gemiddeld met dertien maanden afneemt, waarmee het gezondheidseffect van luchtverontreiniging vergelijkbaar is met dat van overgewicht en te weinig bewegen. Hoewel de omliggende steden en de nabije haven absoluut aan de luchtvervuiling van Rotterdam bijdragen, meent de gemeente dat vooral autoverkeer de boosdoener is.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Voor de Partij voor de Dieren werd geopolitiek een splijtzwam

    • Politiek

    In het najaar zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen; voorjaar 2026 de gemeenteraadsverkiezingen. In Rotterdam rijst de vraag: op wat voor Partij voor de Dieren kan er dan gestemd worden, nu de Rotterdamse fractie zich heeft afgescheiden van de landelijke partij?

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Frustratie bij wijkraden: “We mogen adviezen sturen, maar liever niet zelf met plannen komen”

    • Politiek

    Sinds de afschaffing van de gebiedscommissies in 2022 telt Rotterdam 37 wijk- en twee dorpsraden. Drie jaar later voelen veel van deze raden zich niet serieus genomen door ‘de Coolsingel’. Ze willen meer aandacht, meer invloed en een eigen wijkbudget. “Iets anders willen dan de gemeente vooraf heeft bedacht, mag niet.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures