In Rotterdam heerst nog altijd de auto, ziet Sarah de Koff, met alle nadelige gezondheidseffecten van dien. Het is hoog tijd om die drukke wegen in te ruilen voor fiets- en voetgangerspaden.

Toen ik een paar jaar geleden verhuisde van Utrecht naar Rotterdam, moest ik flink wennen aan het verkeer in deze stad. De gemeente Utrecht heeft ingezet op een autoluw centrum waar de automobilist het aflegt tegen de fietser. In Rotterdam heerst daarentegen de auto, doorkruisen brede wegen het centrum en stuit de fietser met regelmaat op grote knooppunten. Dit verschil in mobiliteit heeft alles te maken met het bombardement van Rotterdam in 1940, waarna de stad is heropgebouwd naar het voorbeeld van Amerikaanse steden en de focus op de automobilist in plaats van de fietser of wandelaar kwam te liggen.
In die tijd leek een autovriendelijk stadscentrum ideaal. Inmiddels kennen we de nadelen, waaronder luchtvervuiling. Recentelijk heeft consultancybedrijf Arcadis de twintig grootste Nederlandse steden gerangschikt op gezondheid. En jawel: Rotterdam belandde op de voorlaatste plek. Rotterdam scoorde vooral laag op gezond milieu, het domein dat luchtkwaliteit, geluidsoverlast en hittestress meet, en heeft van de twintig steden de hoogste concentratie fijnstof en stikstofdioxide.
Het is algemeen bekend dat deze stoffen schadelijk zijn voor je gezondheid, maar om het in perspectief te plaatsen: het RIVM heeft onderzocht welke invloed jarenlange blootstelling aan luchtvervuiling heeft op de gezondheid wanneer de fijnstofconcentratie 0,14 milligram per vierkante meter is – de gemiddelde fijnstofconcentratie in Nederland in 2013. Uit het onderzoek bleek dat bij deze mate van blootstelling de levensduur gemiddeld met dertien maanden afneemt, waarmee het gezondheidseffect van luchtverontreiniging vergelijkbaar is met dat van overgewicht en te weinig bewegen. Hoewel de omliggende steden en de nabije haven absoluut aan de luchtvervuiling van Rotterdam bijdragen, meent de gemeente dat vooral autoverkeer de boosdoener is.
Al 2 reacties — discussieer mee!
Hoi Sarah, wat goed om na te denken hoe we onze stad leefbaarder krijgen met daarin de ruimte voor fietsers en voetgangers.
Je zet vooral in op luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Auto’s die rijden op fossiele brandstof worden in een hoog tempo vervangen door elektrische exemplaren. Dat geldt ook voor de scooters.
Zou je het artikel nog eens over willen doen waarbij de luchtvervuiling en geluidsoverlast buiten beschouwing worden gelaten?
Gr Jan
Hoi Jan,
Bedankt voor je reactie! Om even te checken of ik je goed begrijp: je vraagt of ik nogmaals een artikel wil schrijven over de voordelen (en haalbaarheid) van een autoluw Rotterdam, zonder daarbij in te gaan op de positieve effecten hiervan op luchtvervuiling en geluidsoverlast? Uiteraard zijn er nog meer positieve effecten van een autoluwe stad, u noemt zelf al de toename van leefbaarheid. Maar ik ben dan benieuwd; ziet u zelf nog meer voordelen vastzitten aan een autoluwe stad, die ik niet in mijn artikel heb benoemd? Ik hoor het graag!
Groeten, Sarah