Ga naar de inhoud

Een autoluw Rotterdam is wenselijk en haalbaar

In Rotterdam heerst nog altijd de auto, ziet Sarah de Koff, met alle nadelige gezondheidseffecten van dien. Het is hoog tijd om die drukke wegen in te ruilen voor fiets- en voetgangerspaden.

versbeton_opinierubriek-02
beeld: Michael van Kekem

Toen ik een paar jaar geleden verhuisde van Utrecht naar Rotterdam, moest ik flink wennen aan het verkeer in deze stad. De gemeente Utrecht heeft ingezet op een autoluw centrum waar de automobilist het aflegt tegen de fietser. In Rotterdam heerst daarentegen de auto, doorkruisen brede wegen het centrum en stuit de fietser met regelmaat op grote knooppunten. Dit verschil in mobiliteit heeft alles te maken met het bombardement van Rotterdam in 1940, waarna de stad is heropgebouwd naar het voorbeeld van Amerikaanse steden en de focus op de automobilist in plaats van de fietser of wandelaar kwam te liggen.

In die tijd leek een autovriendelijk stadscentrum ideaal. Inmiddels kennen we de nadelen, waaronder luchtvervuiling. Recentelijk heeft consultancybedrijf Arcadis de twintig grootste Nederlandse steden gerangschikt op gezondheid. En jawel: Rotterdam belandde op de voorlaatste plek. Rotterdam scoorde vooral laag op gezond milieu, het domein dat luchtkwaliteit, geluidsoverlast en hittestress meet, en heeft van de twintig steden de hoogste concentratie fijnstof en stikstofdioxide.

Het is algemeen bekend dat deze stoffen schadelijk zijn voor je gezondheid, maar om het in perspectief te plaatsen: het RIVM heeft onderzocht welke invloed jarenlange blootstelling aan luchtvervuiling heeft op de gezondheid wanneer de fijnstofconcentratie 0,14 milligram per vierkante meter is – de gemiddelde fijnstofconcentratie in Nederland in 2013. Uit het onderzoek bleek dat bij deze mate van blootstelling de levensduur gemiddeld met dertien maanden afneemt, waarmee het gezondheidseffect van luchtverontreiniging vergelijkbaar is met dat van overgewicht en te weinig bewegen. Hoewel de omliggende steden en de nabije haven absoluut aan de luchtvervuiling van Rotterdam bijdragen, meent de gemeente dat vooral autoverkeer de boosdoener is.

Al 2 reacties — discussieer mee!

  • Hoi Sarah, wat goed om na te denken hoe we onze stad leefbaarder krijgen met daarin de ruimte voor fietsers en voetgangers.
    Je zet vooral in op luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Auto’s die rijden op fossiele brandstof worden in een hoog tempo vervangen door elektrische exemplaren. Dat geldt ook voor de scooters.
    Zou je het artikel nog eens over willen doen waarbij de luchtvervuiling en geluidsoverlast buiten beschouwing worden gelaten?
    Gr Jan

    • Hoi Jan,

      Bedankt voor je reactie! Om even te checken of ik je goed begrijp: je vraagt of ik nogmaals een artikel wil schrijven over de voordelen (en haalbaarheid) van een autoluw Rotterdam, zonder daarbij in te gaan op de positieve effecten hiervan op luchtvervuiling en geluidsoverlast? Uiteraard zijn er nog meer positieve effecten van een autoluwe stad, u noemt zelf al de toename van leefbaarheid. Maar ik ben dan benieuwd; ziet u zelf nog meer voordelen vastzitten aan een autoluwe stad, die ik niet in mijn artikel heb benoemd? Ik hoor het graag!

      Groeten, Sarah

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De kracht van stilte tijdens de rouwmars Samen voor Palestina

    • Politiek

    Met het lawaai van ronkende motoren, vuurwerk en leuzen begon Rotterdam op 22 oktober luid te protesteren tegen de aanvallen op Gaza. Maar er is ook stil protest. Zo kleurde woensdag de Hofpleinfontein rood en was er de week ervoor een rouwmars voor de slachtoffers. Loulou Drinkwaard liep mee.

  • Big Brother in de bijstand 3: Zullen ze het ooit leren?

    • Politiek

    De negatieve ervaringen van bijstandsgerechtigden drongen nauwelijks tot het grote publiek door. Totdat de gemeenteraad wethouder Richard Moti tot de orde riep. Luister nu deel 3 van de podcast Big Brother in de bijstand.

  • Big Brother in de bijstand 2: Over dieven en kleuters

    • Politiek

    “Tijdens heronderzoeken werden bijstandsontvangers als een dief of kleuter behandeld”, zegt onderzoeker Margot Kersing van de Erasmus Universiteit. Luister naar deel 2 van de podcast Big Brother in de bijstand.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures