Ga naar de inhoud

Muziekscene schrijft geschiedenis in Drenthe: “We zitten hier met de tofste acts van Rotterdam tien dagen lang opgesloten” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

In de weken voor kerst trokken zo’n dertig Rotterdamse muzikanten zich terug in een Drents dorp voor een uniek project: een gezamenlijk album dat het geluid van de stad naar de nationale top moet lanceren. Robin van Essel ging langs om te zien hoe dat eraan toe ging.  

De Nieuwe Lichting-Vers Beton-[ niekhage ]-0149
Danique van der Vlugt (KUZKO) beeld: Niek Hage

“U bent gearriveerd.” Het is inmiddels aardedonker als ik stilsta op een onverhard pad in een bosje aan de rand van het dorp Orvelte, Drenthe. Inwonertal 245, volgens de recentste telling. De rit van tweeënhalf uur maakte ik echter voor de pakweg dertig tijdelijke inwoners, die Rotterdam deze dagen hebben verruild voor dit brinkdorp. De meesten zijn muzikant. Orvelte is nu even het kloppende hart van de Rotterdamse muziekscene. Tussen de bomen ontwaar ik een grote boerderij waar licht brandt. Ik stuur door de modder en even later draai ik de parkeerplaats van groepslocatie De Veldhoeve op. Een zacht dreunende bas, van het soort dat hier normaliter niks te zoeken heeft, verraadt dat ik op de juiste plek ben. 

De aanwezigheid van de muzikanten (en ik) in Drenthe is een rechtstreeks gevolg van het jaar 2020. Voor iedereen bewogen, maar voor ambitieuze artiesten betekende het opdrogen van de concert- en festivalagenda dat hun carrière luid krakend tot stilstand kwam. 

Optreden is belangrijk om momentum te behouden: doordat muziek vooral via streamingdiensten beluisterd wordt, valt er nauwelijks nog geld mee te verdienen. Door je album op een slim moment uit te brengen, is de kans groter dat je wordt geboekt op de lucratieve zomerfestivals, waar je je weer in de kijker speelt bij een groter publiek. Het is de strategie die ook de veelbelovende Rotterdamse act Het Gezelschap volgde, tot de pandemie uitbrak en alle plannen direct de oudpapierbak in konden. Wat het vijftal daarvan vond, lieten ze recent al in niet mis te verstane bewoordingen weten aan Vers Beton. 

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • Festivals in Rotterdam: “Er blijft altijd een dilemma tussen rust en reuring’’

    • Kunst en Cultuur

    Duizenden uitzinnig dansende mensen, culinair genot bij foodtrucks of culturele verrijking op De Parade: festivals brengen levendigheid in de stad. Tegelijkertijd nemen ze de publieke ruimte in. Zoals op pleinen en parken waar bewoners ontspannen of de hond uitlaten. Van wie is de publieke ruimte?

  • De Boijmans-tentoonstelling in het Rijksmuseum is een bliksemafleider voor wat er speelt in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In een speciale tentoonstelling in het Rijksmuseum zijn maar liefst negentig werken te zien uit de Boijmans-collectie. Lindy Kuit nam een kijkje: “In het licht van de verbouwingsperikelen is de tentoonstelling in het Rijksmuseum bijna profetisch.”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam