In de weken voor kerst trokken zo’n dertig Rotterdamse muzikanten zich terug in een Drents dorp voor een uniek project: een gezamenlijk album dat het geluid van de stad naar de nationale top moet lanceren. Robin van Essel ging langs om te zien hoe dat eraan toe ging.
![De Nieuwe Lichting-Vers Beton-[ niekhage ]-0149](https://www.versbeton.nl/wp-content/uploads/2021/01/08101845/De-Nieuwe-Lichting-Vers-Beton-niekhage-0149.jpg)
“U bent gearriveerd.” Het is inmiddels aardedonker als ik stilsta op een onverhard pad in een bosje aan de rand van het dorp Orvelte, Drenthe. Inwonertal 245, volgens de recentste telling. De rit van tweeënhalf uur maakte ik echter voor de pakweg dertig tijdelijke inwoners, die Rotterdam deze dagen hebben verruild voor dit brinkdorp. De meesten zijn muzikant. Orvelte is nu even het kloppende hart van de Rotterdamse muziekscene. Tussen de bomen ontwaar ik een grote boerderij waar licht brandt. Ik stuur door de modder en even later draai ik de parkeerplaats van groepslocatie De Veldhoeve op. Een zacht dreunende bas, van het soort dat hier normaliter niks te zoeken heeft, verraadt dat ik op de juiste plek ben.
De aanwezigheid van de muzikanten (en ik) in Drenthe is een rechtstreeks gevolg van het jaar 2020. Voor iedereen bewogen, maar voor ambitieuze artiesten betekende het opdrogen van de concert- en festivalagenda dat hun carrière luid krakend tot stilstand kwam.
Optreden is belangrijk om momentum te behouden: doordat muziek vooral via streamingdiensten beluisterd wordt, valt er nauwelijks nog geld mee te verdienen. Door je album op een slim moment uit te brengen, is de kans groter dat je wordt geboekt op de lucratieve zomerfestivals, waar je je weer in de kijker speelt bij een groter publiek. Het is de strategie die ook de veelbelovende Rotterdamse act Het Gezelschap volgde, tot de pandemie uitbrak en alle plannen direct de oudpapierbak in konden. Wat het vijftal daarvan vond, lieten ze recent al in niet mis te verstane bewoordingen weten aan Vers Beton.
Nog geen reactie — begin de discussie!