Ga naar de inhoud

“Bij openbare kunst is er geen drempel tussen het werk en het publiek, het is er gewoon” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Met tijdelijke exposities in lege winkelruimtes brengen Danijel Stoiljkovic en Inger van Beek van Foundation MESH kunst naar mensen toe. “We experimenteren met tentoonstellingsvormen die de drempel tussen het publiek en de kunst weghalen.”

393A9968a_online
beeld: Florine van Rees

Een SHOWBOX speelt zich af in een leegstaande ruimte, die om de paar maanden door een andere kunstenaar wordt ingericht. Het is een openbare tijdelijke tentoonstelling, die op verschillende locaties in de stad op kan duiken.

Zo kan het dat je op de Mathenesserweg, Marconiplein of de Westzeedijk soms een etalage ziet die gevuld is met wonderlijke ballonnen, een kleurrijke installatie, intrigerende zwart-wit-foto’s of een brugwachtershuisje dat na zonsondergang dienst doet als een sprookjesachtige lantaarn. Sinds 2018 worden deze openbare tentoonstellingen georganiseerd door Foundation MESH, een organisatie die ruimte maakt voor artistieke experimenten en publieke kunstwerken.  

De tentoongestelde kunst gaat in zekere zin op in het straatbeeld: anders dan bij bijvoorbeeld de metershoge Bospoldervos, die een eindje verderop pontificaal over de Schiedamseweg uit staat te kijken. Een SHOWBOX kun je zo een paar keer voorbijlopen voordat je doorhebt dat er binnen iets interessants gebeurt. Volgens curator Danijel Stoiljkovic is dat ook de bedoeling. “We willen het niet teveel pushen. Op deze manier is het bijna kunst als een subliminal message.

Hoe zijn jullie met dit project begonnen?

Inger: “Toen we in 2016 begonnen met Foundation MESH hebben we eerst een aantal gewone tentoonstellingen georganiseerd. In het begin was ons doel vooral nog om internationale relaties op te bouwen tussen de Nederlandse kunstwereld en kunstenaars in voormalig Joegoslavië, waar Danijel veel contacten heeft. Vandaar ook de naam ‘mesh’: netwerk.”

Danijel: “Dat was meer klassiek, in een galerie-achtige setting. Door te experimenteren zijn we vervolgens tot dit concept gekomen. We zagen namelijk het effect van publieke kunstwerken, zoals een grote muurschildering, en daar waren we erg blij mee. Er is daarbij geen afstand tussen mensen en de kunst. Het is er gewoon. Je hoeft er niet speciaal naar te zoeken, je kunt het gewoon zien in je eigen omgeving. Dat geeft een heel andere beleving.

Inger: “Bij die eerste tentoonstellingen merkten we inderdaad dat er een drempel is tussen het publiek en wat zich binnen afspeelt. Het kan intimiderend zijn om ergens zomaar naar binnen te lopen. Dan denken mensen dat ze iets moeten kopen of ergens voor moeten betalen, of dat het niet voor hen bedoeld is. Toen zijn we gaan experimenteren met tentoonstellingsvormen waarbij die drempel verdwijnt. Zoals de SHOWBOX: de kunst is binnen tentoongesteld, maar je kunt het vanaf de straat bekijken.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het stiekem afschaffen van de Percentageregeling voelde voor Rotterdamse kunstenaars als een brute straatroof

    • Kunst en Cultuur

    Siebe Thissen breekt een lans voor het opnieuw invoeren van de Percentageregeling Beeldende Kunst, die de gemeente in 2005 stilletjes (of onwetend?) afschafte. Met de regeling mag 1% van de gemeentelijke bouwkosten worden besteed aan het verfraaien van gebouwen en beeldende kunst.

  • “In de Rotterdamse cultuur worden de grote organisaties groter en de kleine kleiner”

    • Kunst en Cultuur

    Hoe moet het verder met kunstenaarscollectief TimeWindow in het Zomerhofkwartier, nu het geen geld meer krijgt uit het Cultuurplan? Mede-oprichter Jette Schneider ziet het somber in: “Over niet al te lange tijd hebben we nieuwe manieren nodig om makers in de stad te houden. Want voordat je het weet verdwijnt die mooie, creatieve, slagvaardige cultuur uit de stad.” Een interview.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam