Ga naar de inhoud

Hugo Bongers: “Cultuurbeleid gaat in golfbewegingen” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Cultureel bestuurder Hugo Bongers (1950) zit al sinds midden jaren tachtig in tientallen besturen van culturele instellingen, in Rotterdam en daarbuiten. Tijdens zijn werkzame leven werd hij gepokt en gemazeld in de cultuurpraktijk. Jan Hiddink, programmacoördinator bij WORM, spreekt hem over bewegingen in het Rotterdamse cultuurbeleid, het huidige cultuurplan en het ongebruikte artistieke potentieel in de stad.

HUGO_BONGERS-VERS_BETON-JANUARI_2021-LISA_DIEDERIK(C)lowres-1
beeld: Lisa Diederik

We staan aan het begin van een nieuwe Cultuurplanperiode 2021-2024. Jij hebt sinds het  midden van de jaren zeventig al een heleboel van die vierjarenplannen meegemaakt. Als je terugkijkt, wat is dan de optelsom van al die plannen?
“Dat het kunstbeleid in golfbewegingen gaat, met een komen en gaan van wat belangrijk wordt gevonden. Tussen 1945 en 1957 gebeurde er nog maar weinig in Rotterdam: er was wel een Rotterdams Philharmonisch Orkest, er was een Luxor Theater en ook een Schouwburg, maar per saldo stond alles in dienst van de haven en de industrie. Werk ging voor alles. 

Dat veranderde voor het eerst met een nota in 1957. Kunst werd vanaf dat moment een rol toegedicht bij de wederopbouw van de binnenstad, en ook voor de wijken werd het als nuttig gezien. Dat duurde grofweg tot in de jaren zeventig, waarna in de jaren tachtig en negentig het roer omging: wijken deden er niet meer toe, wat daar is opgebouwd werd weer afgebroken. Dat kwam ook doordat de gemeente onder ogen moest komen dat het de binnenstad verwaarloosd had. Je zag toen de ene kunstnota na de andere verschijnen die hamerde op het belang van investeringen in de binnenstad. 

Met Bram Peper kregen we een intellectueel als burgemeester, iemand die in persoon het denkende deel van PvdA belichaamde. Gekoppeld aan de mateloosheid van de jaren negentig werden de ambities in die tijd steeds groter geformuleerd. Rotterdam waande zich het centrum van de wereld en zag op zijn minst anderhalf miljoen zuidelijke randstedelingen als potentieel publiek voor zich. Het nieuwe Luxor werd opgeleverd met liefst 1600 zitplaatsen. De internationale uitstraling stond voorop – niet de concurrentie met Amsterdam, maar eigenlijk die met Londen en Parijs, moest de inzet zijn. 

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Een lonkende paaldanseres, wanhopige grasmeester en de ontboezemingen van een fietsjuf

    • Kunst en Cultuur

    Ter ere van de honderdste editie van de talkshow Rotterdam Late Night verschijnt het boek Het gezicht van de stad. Daarin staan honderd Rotterdammers die in de talkshow een ode kregen van presentator Ernest van der Kwast, vergezeld van portretten door fotograaf Aad Hoogendoorn. Een voorpublicatie.

  • Rappers, rockers, hooligans en een mannenkoor – een zinderende geschiedenis van het Zuiderpark

    • Kunst en Cultuur

    Wat hebben The Strokes, Wu-Tang Clan, The Cure, Ramones en The Smashing Pumpkins met elkaar gemeen? Allen speelden ze in het Zuiderpark. Dit stukje Rotterdam heeft enorme muzikale waarde, misschien wel meer dan mensen denken. Een voorpublicatie uit het boek ‘Rotterdam laat je horen!’

  • Westerkade werpt nieuw licht op beeld ‘For you my love ©’

    • Kunst en Cultuur

    Het grote bronzen kunstwerk For you my love © van beeldhouwer Hulya Yilmaz is eindelijk weer te zien in de openbare ruimte, op de Westerkade. Het beeld stond vanaf 2003 vlak naast de entree van Museum Boijmans Van Beuningen, maar verdween in 2019 bij de start van de renovatie van het museum.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Rouwpatronen, informele vormen en verrassingen uit onverwachte hoeken. Op woensdagavond 5 juni staat in het Journalistiek Eetcafé het afscheid nemen centraal met meesterinterviewer en schrijver Frénk van der Linden. In deze vijfde editie wordt er in het wijkrestaurant de Carnisser Keuken besproken wat ons verbindt en onderscheidt, hoe het verlies van een dierbare ons leven kan beïnvloeden en hoe we dat vormgeven.

    Venue: De Carnisser Keuken
    Datum:
  • Tijdens deze publieke bijeenkomst wordt onder leiding van moderator Ferrie Weeda uitgebreid stil gestaan bij de 10 actiepunten en gaan publiek en experts in gesprek over aanscherping en concretisering van de actieagenda.

    Venue: Henket-paviljoen (Ingang via het Melkkoppad)
    Datum:
  • Ook dit jaar organiseert AIR-Architectuur Instituut Rotterdam een bijzondere filmavond op een unieke locatie in het festivalhart.

    Venue: Henket-paviljoen (Ingang via het Melkkoppad)
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als adviseur werk je samen met (communities van) ervaringsdeskundigen en informele organisaties die dicht bij bewoners staan. Dit netwerk is de basis van Warm Rotterdam. Je onderhoudt, versterkt dit netwerk en bouwt het verder uit. Je haalt ervaringen en kennis op en vertaalt dat, met het team, naar concrete acties of projecten. Op deze manier geeft Warm Rotterdam een stem aan mensen in armoede, bundelt hun kennis en adresseert en agendeert dit bij bestuur & politiek, beïnvloedt beleid en spreekt bedrijven aan op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid bij de aanpak van armoede. 

  • Ben jij een kunstenaar of kunstcollectief werkzaam binnen het domein van social practices, ben je klaar voor een volgende stap in je carrière en sta je open voor kritische reflectie op je eigen artistieke praktijk? Zou je er voor openstaan bewoners, kinderen of partners uit de buurt te betrekken bij jouw werk? Ben je geïnteresseerd in het verkennen van de collectie, Depot Boijmans Van Beuningen, en museale praktijken?

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf september 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures