Ga naar de inhoud

Navin Thakoer: “Street art is een gentrificatiekaravaan geworden die de geschiedenis van de wijken herschrijft” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Al zo’n veertig jaar houdt beeldend kunstenaar Navin Thakoer zich bezig met straatkunst. In die tijd zag hij de autonome kunstvorm veranderen in een beleidsinstrument dat precies het tegenovergestelde doet van wat het beoogt. “Iedereen wordt erbij betrokken, behalve de kunstenaars zelf.”

AbAb_-VB-xNAVIN-THAKOUR___02242021__04_
beeld: Abdirahmaan Abdikarim

Zelf spreekt Navin Thakoer (1972) liever van ‘style writing’ of gewoon ‘schrijven’. Het woord ‘graffiti’ gebruikt hij niet graag. Dat associeert hij teveel met het imago van vandalisme dat deze vorm van straatkunst had toen hij er zelf als negenjarige mee begon, begin jaren tachtig in Rotterdam-Noord. In Nederland maakte graffiti al een paar jaar daarvoor zijn opwachting, bijvoorbeeld als manier waarop de krakersbeweging ongenoegen uitte over kernproeven of het woningtekort. Thakoer en zijn vrienden vonden hun inspiratie echter bij de kleurrijkere straatkunst die met de hiphopcultuur overkwam uit New York. “Er waren veel parallellen. New York was destijds een desolate, industriële melting pot, het Rotterdam waarin ik opgroeide ook.”

In rapmuziek, breakdancing en graffiti van de Amerikaanse hiphop vonden de Rotterdamse tieners een onderscheidende, verbindende identiteit. De talloze buurthuizen boden ruimte aan hun expressie. “Bijna iedereen schreef, danste, rapte. Het was onderdeel van de stad.” Destijds werd je naar Bureau Halt gestuurd als je werd betrapt bij het zetten van je tag of piece op een muur of trein, vertelt Thakoer. Maar dat weerhield de jongeren, inmiddels vaak georganiseerd in crews, niet om hun signatuur op zo veel mogelijk plekken achter te laten. Graffiti was de ultieme vorm van grootstedelijke zelfexpressie en werd vanaf de jaren negentig steeds meer gezien als een vorm van kunst.

Al één reactie — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures