Ga naar de inhoud

Navin Thakoer: “Street art is een gentrificatiekaravaan geworden die de geschiedenis van de wijken herschrijft” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Al zo’n veertig jaar houdt beeldend kunstenaar Navin Thakoer zich bezig met straatkunst. In die tijd zag hij de autonome kunstvorm veranderen in een beleidsinstrument dat precies het tegenovergestelde doet van wat het beoogt. “Iedereen wordt erbij betrokken, behalve de kunstenaars zelf.”

AbAb_-VB-xNAVIN-THAKOUR___02242021__04_
beeld: Abdirahmaan Abdikarim

Zelf spreekt Navin Thakoer (1972) liever van ‘style writing’ of gewoon ‘schrijven’. Het woord ‘graffiti’ gebruikt hij niet graag. Dat associeert hij teveel met het imago van vandalisme dat deze vorm van straatkunst had toen hij er zelf als negenjarige mee begon, begin jaren tachtig in Rotterdam-Noord. In Nederland maakte graffiti al een paar jaar daarvoor zijn opwachting, bijvoorbeeld als manier waarop de krakersbeweging ongenoegen uitte over kernproeven of het woningtekort. Thakoer en zijn vrienden vonden hun inspiratie echter bij de kleurrijkere straatkunst die met de hiphopcultuur overkwam uit New York. “Er waren veel parallellen. New York was destijds een desolate, industriële melting pot, het Rotterdam waarin ik opgroeide ook.”

In rapmuziek, breakdancing en graffiti van de Amerikaanse hiphop vonden de Rotterdamse tieners een onderscheidende, verbindende identiteit. De talloze buurthuizen boden ruimte aan hun expressie. “Bijna iedereen schreef, danste, rapte. Het was onderdeel van de stad.” Destijds werd je naar Bureau Halt gestuurd als je werd betrapt bij het zetten van je tag of piece op een muur of trein, vertelt Thakoer. Maar dat weerhield de jongeren, inmiddels vaak georganiseerd in crews, niet om hun signatuur op zo veel mogelijk plekken achter te laten. Graffiti was de ultieme vorm van grootstedelijke zelfexpressie en werd vanaf de jaren negentig steeds meer gezien als een vorm van kunst.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Een lonkende paaldanseres, wanhopige grasmeester en de ontboezemingen van een fietsjuf

    • Kunst en Cultuur

    Ter ere van de honderdste editie van de talkshow Rotterdam Late Night verschijnt het boek Het gezicht van de stad. Daarin staan honderd Rotterdammers die in de talkshow een ode kregen van presentator Ernest van der Kwast, vergezeld van portretten door fotograaf Aad Hoogendoorn. Een voorpublicatie.

  • Rappers, rockers, hooligans en een mannenkoor – een zinderende geschiedenis van het Zuiderpark

    • Kunst en Cultuur

    Wat hebben The Strokes, Wu-Tang Clan, The Cure, Ramones en The Smashing Pumpkins met elkaar gemeen? Allen speelden ze in het Zuiderpark. Dit stukje Rotterdam heeft enorme muzikale waarde, misschien wel meer dan mensen denken. Een voorpublicatie uit het boek ‘Rotterdam laat je horen!’

  • Westerkade werpt nieuw licht op beeld ‘For you my love ©’

    • Kunst en Cultuur

    Het grote bronzen kunstwerk For you my love © van beeldhouwer Hulya Yilmaz is eindelijk weer te zien in de openbare ruimte, op de Westerkade. Het beeld stond vanaf 2003 vlak naast de entree van Museum Boijmans Van Beuningen, maar verdween in 2019 bij de start van de renovatie van het museum.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Rouwpatronen, informele vormen en verrassingen uit onverwachte hoeken. Op woensdagavond 5 juni staat in het Journalistiek Eetcafé het afscheid nemen centraal met meesterinterviewer en schrijver Frénk van der Linden. In deze vijfde editie wordt er in het wijkrestaurant de Carnisser Keuken besproken wat ons verbindt en onderscheidt, hoe het verlies van een dierbare ons leven kan beïnvloeden en hoe we dat vormgeven.

    Venue: De Carnisser Keuken
    Datum:
  • Tijdens deze publieke bijeenkomst wordt onder leiding van moderator Ferrie Weeda uitgebreid stil gestaan bij de 10 actiepunten en gaan publiek en experts in gesprek over aanscherping en concretisering van de actieagenda.

    Venue: Henket-paviljoen (Ingang via het Melkkoppad)
    Datum:
  • Ook dit jaar organiseert AIR-Architectuur Instituut Rotterdam een bijzondere filmavond op een unieke locatie in het festivalhart.

    Venue: Henket-paviljoen (Ingang via het Melkkoppad)
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als adviseur werk je samen met (communities van) ervaringsdeskundigen en informele organisaties die dicht bij bewoners staan. Dit netwerk is de basis van Warm Rotterdam. Je onderhoudt, versterkt dit netwerk en bouwt het verder uit. Je haalt ervaringen en kennis op en vertaalt dat, met het team, naar concrete acties of projecten. Op deze manier geeft Warm Rotterdam een stem aan mensen in armoede, bundelt hun kennis en adresseert en agendeert dit bij bestuur & politiek, beïnvloedt beleid en spreekt bedrijven aan op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid bij de aanpak van armoede. 

  • Ben jij een kunstenaar of kunstcollectief werkzaam binnen het domein van social practices, ben je klaar voor een volgende stap in je carrière en sta je open voor kritische reflectie op je eigen artistieke praktijk? Zou je er voor openstaan bewoners, kinderen of partners uit de buurt te betrekken bij jouw werk? Ben je geïnteresseerd in het verkennen van de collectie, Depot Boijmans Van Beuningen, en museale praktijken?

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf september 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures