De gemeente Rotterdam heeft de ambitie om esportshoofdstad van Nederland te worden en koppelt daar allerlei maatschappelijke doelen aan. Zo krijgen kinderen van Rotterdamse basisscholen in wijken met sociaaleconomische problemen esportsles. Maar intussen kijkt de game-industrie mee over de schouders van kwetsbare spelers.
“Commando banaan! Commando paddenstoel! Commando bommetje!” Leerlingen van verschillende basisscholen uit Rotterdam-Zuid warmen zich enthousiast op voor het vak Gamen in de Maatschappij. Na school komen de kinderen uit groep 5 naar het klaslokaal van House of Esports in de wijk Feijenoord. In een vrolijke chaos van spelcomputers en muren vol kleurrijke gameafbeeldingen leren ze daar in achttien weken hoe je een gamer in wedstrijdverband wordt – inclusief een gezonde levensstijl, respect voor het materiaal en aandacht voor ontspanning.
Vandaag start de les met een testje over het computerspel Mario Kart, met vragen als: “Het grote karakter Bowser heeft naast een hoog gewicht een hoge statistiek in…?” Het antwoord (snelheid) moeten de kinderen op een wisbord schrijven, maar concentreren is moeilijk. Trekken aan elkaars hoodie is net zo interessant.
Tijdens de lessen bespreekt begeleider Bastiaan niet alleen de games, maar ook de digitale schijf van vijf voor gezond gamen: sport, spel, studie, slapen en sociaal. “Door een juiste balans tussen deze onderdelen is gamen goed voor je,” zegt Nolan Noordzij, oprichter van House of Esports en tevens combinatiefunctionaris esports bij de gemeente Rotterdam.
Met het spelen van Fortnite, FIFA of Mario Kart trainen de leerlingen bovendien vaardigheden als samenwerken en communiceren, wat hun sociale en emotionele ontwikkeling versterkt. En er is aandacht voor de risico’s van gamen, zoals verslaving en games waarbij je tijdens het spelen wordt aangezet tot het doen van aankopen.
Nog geen reactie — begin de discussie!