Binnenkort start de bouw van Nieuw Kralingen, een chique wijk naast de plas die gepresenteerd wordt als groen, duurzaam en gemengd. Wie echter beter kijkt, ziet dat hier best wat op aan te merken valt, stelt Michelle Hicks.
Nieuw-Kralingen. De naam zelf is al PR, want wie wil er nou niet in het mooie Kralingen wonen? Eigenlijk komt de nieuwe buurt niet tegen Kralingen aan te liggen, maar tegen Crooswijk, aan de andere kant van de plas. Desondanks maakt de projectontwikkelaar dankbaar gebruik van de naam. Er komen geen winkels in de wijk zelf, dus wordt de populaire Lusthofstraat – zo’n drie kilometer verderop – gepresenteerd als dé straat om gezellig boodschappen te doen. Crooswijk ligt om de hoek, daar zouden de nieuwe bewoners van Nieuw-Kralingen ook heen kunnen om te winkelen. Maar Crooswijk, als arbeiderswijk, heeft blijkbaar niet dezelfde allure voor de beoogde doelgroep.
Ondanks de stedelijke segregatie, het tekort aan betaalbare huurwoningen in de stad, en de mooie praatjes over een ‘divers woningaanbod’ wordt Nieuw-Kralingen een dure wijk voor kapitaalkrachtigen. Van de 850 woningen kost tachtig procent meer dan vier ton, oplopend tot een miljoen. Als handreiking aan de gemeenteraad worden er tachtig (een schamele tien procent) sociale huurwoningen (voor ouderen) gebouwd, en zestig middeldure huurwoningen.
Dit klinkt mooi, maar wie echter beter kijkt, ziet dat er ook wel erg opportunistisch met deze eis van de gemeenteraad is omgegaan. De zware industrie achter de beoogde wijk heeft namelijk fikse kritiek geuit op de bouwplannen: volgens hen wordt het niet leefbaar door de geluidsoverlast. Oplossing: de sociale huurwoningen gaan dienen als geluidswal (zie plattegrond) voor de duurdere woningen. Met name de beoogde ouderen die in de sociale huurwoningen komen te wonen zullen hier dus last van hebben.
Al 2 reacties — discussieer mee!
Ik begreep dat in deze nieuwe wijk ook totaal geen rekening is gehouden met openbaar vervoer. Mag je lekker een kwartier lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte.
Het Museum Stoomdepot (Stoom Stichting Nederland) komt heel ernstig in de verdrukking door de aanleg van Nieuw-Kralingen. Het verleggen van de Bosdreef en de versmalling naar 2×1 rijstrook en een andere aansluiting op de Boezemlaan zal de nodige congestie geven. Daarnaast wordt het SSN terrein zo goed als onbereikbaar voor bezoekers, de vele vrijwilligers en voor het regelmatig voorkomende zware transport. Bus 38 zou heel makkelijk doorgetrokken kunnen worden, maar de gemeente wil hier niet aan. In de wijk komt betaald parkeren met een zuinige parkeernorm. Het ruime, gratis parkeren dat nu aanwezig is verdwijnt. Kortom, een prachtige instelling, zonder overheidssteun, die al meer dan 20 jaar daar actief is, wordt voor onoverkomelijke problemen gesteld.