Ga naar de inhoud

Bezorgapp Gorillas is misschien de wake-up call die de stad nodig heeft

Rotterdam moet een eerlijke en duurzame visie op winkelen en ondernemen in de stad ontwikkelen. Vanuit deze visie kan men beter omgaan met kansen en bedreigingen vanuit de platformeconomie, stellen Lior Steinberg en Jorn Wemmenhove.

versbeton_opinierubriek-02
beeld: Michael van Kekem

Offline winkels beleven moeilijke tijden.  De online verkoop zit al jaren in de lift, wat zorgt voor steeds meer winkelsluitingen. De coronacrisis heeft dit proces alleen maar versneld. Dan komt ook nog eens de razendsnelle boodschappendienst Gorillas naar Rotterdam. Het is begrijpelijk dat winkeliers bezorgd zijn. Toch is zorgen maken niet nodig als de stad, met een geschikte aanpak, de juiste keuze maakt: shoppen in de winkelstraat.

Bedrijven die gebruikmaken van online platforms -de platformeconomie- zoals Gorillas, hebben vaak het ‘disrupten’ van de markt als strategie. Dit doen ze onder andere door het aanbieden van diensten onder de kostprijs. Hun aanbod heeft zeker positieve kanten -gebruiksgemak, snelheid en efficiëntie- maar brengen ook grote maatschappelijke kosten met zich mee. Zo proberen steden als Amsterdam en Barcelona Airbnb aan banden te leggen, omdat het bedrijf sociale structuren in buurten verstoort en het woningaanbod voor stedelingen beperkt. Denk ook aan de scooters en deelfietsen die de trottoirs blokkeren en bezorgdiensten die mensen zonder vast contract inzetten. Dit laatste zorgt voor een kwetsbare positie van de beroepsbevolking. Overheden hebben beperkte middelen om met deze strategie om te gaan.

De service die Gorillas biedt is bijna onvoorstelbaar en razendsnel. Stel je maakt een salade en beseft dat de paprika ontbreekt. Voordat de tomaten zijn gesneden bezorgt Gorillas binnen 10 minuten de benodigde paprika. Ideaal, zou je zeggen. Maar is dit een verbetering ten opzicht van offline winkelen? Op snelheid ongetwijfeld, maar niet wat betreft de beleving van een goede winkelstraat. Daarvoor zijn geen hippe marketingconcepten of ronkende slogans nodig. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de buitenruimte, nieuwe ontdekkingen doen en elkaar ontmoeten. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam