Ga naar de inhoud

Bezorgapp Gorillas is misschien de wake-up call die de stad nodig heeft

Rotterdam moet een eerlijke en duurzame visie op winkelen en ondernemen in de stad ontwikkelen. Vanuit deze visie kan men beter omgaan met kansen en bedreigingen vanuit de platformeconomie, stellen Lior Steinberg en Jorn Wemmenhove.

versbeton_opinierubriek-02
beeld: Michael van Kekem

Offline winkels beleven moeilijke tijden.  De online verkoop zit al jaren in de lift, wat zorgt voor steeds meer winkelsluitingen. De coronacrisis heeft dit proces alleen maar versneld. Dan komt ook nog eens de razendsnelle boodschappendienst Gorillas naar Rotterdam. Het is begrijpelijk dat winkeliers bezorgd zijn. Toch is zorgen maken niet nodig als de stad, met een geschikte aanpak, de juiste keuze maakt: shoppen in de winkelstraat.

Bedrijven die gebruikmaken van online platforms -de platformeconomie- zoals Gorillas, hebben vaak het ‘disrupten’ van de markt als strategie. Dit doen ze onder andere door het aanbieden van diensten onder de kostprijs. Hun aanbod heeft zeker positieve kanten -gebruiksgemak, snelheid en efficiëntie- maar brengen ook grote maatschappelijke kosten met zich mee. Zo proberen steden als Amsterdam en Barcelona Airbnb aan banden te leggen, omdat het bedrijf sociale structuren in buurten verstoort en het woningaanbod voor stedelingen beperkt. Denk ook aan de scooters en deelfietsen die de trottoirs blokkeren en bezorgdiensten die mensen zonder vast contract inzetten. Dit laatste zorgt voor een kwetsbare positie van de beroepsbevolking. Overheden hebben beperkte middelen om met deze strategie om te gaan.

De service die Gorillas biedt is bijna onvoorstelbaar en razendsnel. Stel je maakt een salade en beseft dat de paprika ontbreekt. Voordat de tomaten zijn gesneden bezorgt Gorillas binnen 10 minuten de benodigde paprika. Ideaal, zou je zeggen. Maar is dit een verbetering ten opzicht van offline winkelen? Op snelheid ongetwijfeld, maar niet wat betreft de beleving van een goede winkelstraat. Daarvoor zijn geen hippe marketingconcepten of ronkende slogans nodig. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de buitenruimte, nieuwe ontdekkingen doen en elkaar ontmoeten. 

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures