Ga naar de inhoud

De laatste mens in de haven — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Na een volledig online deel in februari gaat op woensdag 2 juni het tweede deel van het IFFR van start, mondjesmaat weer in de bioscoopzalen. Een van de films die er zijn première beleeft is You Can’t Automate Me, van de Sloveens-Rotterdamse filmmaker en fotograaf Katarina Jazbec

katarinajazbecpotrait by andelavidic-1
beeld: Anđela Vidić

Vorig jaar won Katarina Jazbec de RTM Pitch, een flinke (financiële) steun in de rug om haar film over sjorders in de Rotterdamse haven te voltooien, op het snijvlak van documentaire en poëtische auteursfilm. De geportretteerde sjorders, wiens beroep het is om containers op schepen vast te zetten of los te maken, hebben op het eerste gezicht een ruwe buitenkant. Maar in de film laten zij zich op een verrassend gevoelige en kwetsbare manier zien. 

Je hebt een film gemaakt waarin je fascinatie voor de haven leidend is. Waar komt die fascinatie vandaan?

“Dat hangt samen met mijn liefde voor Rotterdam. Bij een havenstad hoort een openheid voor nieuwe culturen en invloeden. De haven is een zichtbare verbinding met plekken ver weg op de wereld. En aan schepen en zeevaart is allerlei symboliek verbonden die ik mooi en poëtisch vind. Doordat ik een achtergrond in economie heb, kan ik er ook niet omheen om de haven als een onderdeel van onze economische machine te zien. Een machine die altijd maar door moet blijven draaien en groeien. In de haven zie je de gevolgen van die manier van leven uitvergroot. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Stoppen met Boijmans (zoals het was)

    • Kunst en Cultuur

    Het Boijmans kunnen we beter dicht laten, volgens cultureel ondernemer Hajo Doorn, toeristen weten Rotterdam toch wel te vinden. En cultureel en artistiek was het museum toch al een tijdje vergane glorie. Zijn oplossing: maak er een tempel voor fashion en popcultuur van.

  • De kunst van de Surinaams-Rotterdamse Ro Heilbron schuurt, en is nog steeds relevant

    • Kunst en Cultuur

    Ro Heilbron was protestschilder, caribist en kunstarbeider. Wie was deze man? Vers Beton sprak zijn weduwe, kunstenaars en kunstkenners in Rotterdam en Paramaribo.

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures