Ga naar de inhoud

De laatste mens in de haven — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Na een volledig online deel in februari gaat op woensdag 2 juni het tweede deel van het IFFR van start, mondjesmaat weer in de bioscoopzalen. Een van de films die er zijn première beleeft is You Can’t Automate Me, van de Sloveens-Rotterdamse filmmaker en fotograaf Katarina Jazbec

katarinajazbecpotrait by andelavidic-1
beeld: Anđela Vidić

Vorig jaar won Katarina Jazbec de RTM Pitch, een flinke (financiële) steun in de rug om haar film over sjorders in de Rotterdamse haven te voltooien, op het snijvlak van documentaire en poëtische auteursfilm. De geportretteerde sjorders, wiens beroep het is om containers op schepen vast te zetten of los te maken, hebben op het eerste gezicht een ruwe buitenkant. Maar in de film laten zij zich op een verrassend gevoelige en kwetsbare manier zien. 

Je hebt een film gemaakt waarin je fascinatie voor de haven leidend is. Waar komt die fascinatie vandaan?

“Dat hangt samen met mijn liefde voor Rotterdam. Bij een havenstad hoort een openheid voor nieuwe culturen en invloeden. De haven is een zichtbare verbinding met plekken ver weg op de wereld. En aan schepen en zeevaart is allerlei symboliek verbonden die ik mooi en poëtisch vind. Doordat ik een achtergrond in economie heb, kan ik er ook niet omheen om de haven als een onderdeel van onze economische machine te zien. Een machine die altijd maar door moet blijven draaien en groeien. In de haven zie je de gevolgen van die manier van leven uitvergroot. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “In de Rotterdamse cultuur worden de grote organisaties groter en de kleine kleiner”

    • Kunst en Cultuur

    Hoe moet het verder met kunstenaarscollectief TimeWindow in het Zomerhofkwartier, nu het geen geld meer krijgt uit het Cultuurplan? Mede-oprichter Jette Schneider ziet het somber in: “Over niet al te lange tijd hebben we nieuwe manieren nodig om makers in de stad te houden. Want voordat je het weet verdwijnt die mooie, creatieve, slagvaardige cultuur uit de stad.” Een interview.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Punk’s not dead in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    Punkliefhebbers Timo Croes en Gary van Niks hadden genoeg van het reizen naar Amsterdam of Antwerpen voor punkconcerten en richten Nospray op, een organisatie die punkbands naar Rotterdam haalt. “Uiteindelijk zijn we het maar zelf hier gaan organiseren.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij een liefhebber van hedendaagse dans en nieuwe dansmakers? Krijg je er
    energie van om anderen enthousiast te maken voor hun voorstellingen? Dan is Dansateliers op zoek naar jou!

  • The Engage Biennal 2025 is seeking a Versatile and creative Visual Marketing Specialist for 8 hours a week, to support the launch of this exciting new biennial. If you are passionate about storytelling through visuals, crafting striking campaigns, and ensuring brand consistency, this role is for you.

  • The engage biennial 2025 is seeking a clever and versatile copywriter for 10 hours per week, to support the launch of this new biennial in Rotterdam. If you thrive on communicating complex ideas with nuance, humor, and creativity, and have an interest in contemporary art, design, and socio-political issues, we want to hear from you!

  • Bekijk alle vacatures