Ga naar de inhoud

Open Up: hoe we in Rotterdam en Europa in onze eigen marketing zijn gaan geloven — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Rotterdam, Eurovisie en Europa hebben volgens Eeva Liukku meer gemeen dan je denkt. Wat zou er gebeuren als we de slogan ‘Open Up’ serieus nemen, niet alleen als stad, maar als Europa?

Illustratie: Het witte huis, de Euromast en een kubuswoning staan zingend op een podium. Huizen op de achtergrond kijken sip.
beeld: Nina Fernande

Als klein meisje keek ik naar het Eurovisie Songfestival met een notitieblok op mijn schoot waar ik alle deelnemende landen beoordeelde op verschillende criteria. Op de één of andere manier kwamen België en Finland regelmatig bovenaan dit scoringslijstje te staan. Toevallig nét de twee landen waar mijn familie vandaan is geëmigreerd. Tja, ze hadden nu eenmaal de beste nummers, concludeerde ik, terwijl ik door de drukbezette televoting-lijnen probeerde te komen. 

Als twintiger keek ik nog steeds naar Eurovisie, en organiseerde ik bijvoorbeeld een kijkavond met vrienden waarbij je verkleed moest komen als een voormalige Eurovisie-artiest. In 2006 was ik toevallig in Helsinki toen de Finnen tot hun eigen complete verbazing met de verklede heavy metal band Lordi de liedjeswedstrijd wonnen. Ik zal het nooit vergeten. Glazen vodka werden in de kroeg uitgedeeld, de Finnen trokken in totale euforie de straten op, alsof ze plots wereldkampioen waren geworden.

Ik heb dus wel wat met Eurovisie. Misschien is het ook wel omdat ik een Rotterdammer ben. Ik denk namelijk dat er iets is dat Eurovisie en Rotterdam gemeen hebben.

Dat lijkt misschien moeilijk te rijmen met het feit dat Rotterdammers zichzelf zo graag zien als recht-toe-recht-aan en met beide-benen-op-de-grond. Maar Rotterdam is nooit écht ontkomen aan het tweede stad-syndroom, dat ervoor zorgt dat de stad van alles het grootst, het hoogst, het eerst, het oudst, het best, wil hebben. Niets nuchters aan als je het mij vraagt. Dus toen er een vacature vrijkwam voor de Nederlandse gaststad van het Eurovisie Songfestival was het dan ook totaal geen verrassing dat Rotterdam deze wedstrijd óók moest winnen. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

  • De ‘blinde vlekken’ in de aanpak van femicide: “Zolang hij blijft ademen, houdt hij niet op”

    • Veiligheid

    Maar zelden wordt feminicide erkend voor wat het is: moord op vrouwen, puur omdat ze vrouw zijn. Die blinde vlek werkt in het voordeel van plegers, die ondanks tal van signalen nog vaak vrij spel krijgen. Een groep Rotterdamse raadsleden zet zich daarom in om vrouwen beter tegen beschermen tegen gendergerelateerd geweld – met effect tot in Den Haag.

  • Wie bekommert zich om de 2.500 kinderen die met toestemming van school thuiszitten?

    • Samenleving en zorg

    Vorig schooljaar gingen zo’n 2.500 leerplichtige Rotterdamse kinderen geoorloofd niet naar school. Deze thuiszitters staan op de wachtlijst voor zorg of speciaal onderwijs. Gemiddeld zitten ze zestig weken thuis, vaak zonder enig contact met school. Een schending van het recht op onderwijs volgens kinderombudsvrouw Stans Goudsmit. “Kinderen worden als een hete aardappel doorgeschoven.”

  • “Mama houdt niet van ons” – voorstelling over toeslagenkinderen grijpt je naar de keel

    • Kunst en Cultuur

    Tot op de dag van vandaag kampen de slachtoffers van het toeslagenschandaal met de naweeën ervan. Dat blijkt ook tijdens Verloren Jeugd, een theatervoorstelling over uithuisgeplaatste toeslagenkinderen die maar weinig bezoekers onbewogen laat. Zo ook Astrid Standhardt. (Let op: spoilers!)

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Vanwege het periodiek aftreden van een van de leden, zoekt Live@BIRD per januari 2025 een nieuw lid voor de Raad van Toezicht.

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Bekijk alle vacatures