Ga naar de inhoud

Open Up: hoe we in Rotterdam en Europa in onze eigen marketing zijn gaan geloven — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Rotterdam, Eurovisie en Europa hebben volgens Eeva Liukku meer gemeen dan je denkt. Wat zou er gebeuren als we de slogan ‘Open Up’ serieus nemen, niet alleen als stad, maar als Europa?

Illustratie: Het witte huis, de Euromast en een kubuswoning staan zingend op een podium. Huizen op de achtergrond kijken sip.
beeld: Nina Fernande

Als klein meisje keek ik naar het Eurovisie Songfestival met een notitieblok op mijn schoot waar ik alle deelnemende landen beoordeelde op verschillende criteria. Op de één of andere manier kwamen België en Finland regelmatig bovenaan dit scoringslijstje te staan. Toevallig nét de twee landen waar mijn familie vandaan is geëmigreerd. Tja, ze hadden nu eenmaal de beste nummers, concludeerde ik, terwijl ik door de drukbezette televoting-lijnen probeerde te komen. 

Als twintiger keek ik nog steeds naar Eurovisie, en organiseerde ik bijvoorbeeld een kijkavond met vrienden waarbij je verkleed moest komen als een voormalige Eurovisie-artiest. In 2006 was ik toevallig in Helsinki toen de Finnen tot hun eigen complete verbazing met de verklede heavy metal band Lordi de liedjeswedstrijd wonnen. Ik zal het nooit vergeten. Glazen vodka werden in de kroeg uitgedeeld, de Finnen trokken in totale euforie de straten op, alsof ze plots wereldkampioen waren geworden.

Ik heb dus wel wat met Eurovisie. Misschien is het ook wel omdat ik een Rotterdammer ben. Ik denk namelijk dat er iets is dat Eurovisie en Rotterdam gemeen hebben.

Dat lijkt misschien moeilijk te rijmen met het feit dat Rotterdammers zichzelf zo graag zien als recht-toe-recht-aan en met beide-benen-op-de-grond. Maar Rotterdam is nooit écht ontkomen aan het tweede stad-syndroom, dat ervoor zorgt dat de stad van alles het grootst, het hoogst, het eerst, het oudst, het best, wil hebben. Niets nuchters aan als je het mij vraagt. Dus toen er een vacature vrijkwam voor de Nederlandse gaststad van het Eurovisie Songfestival was het dan ook totaal geen verrassing dat Rotterdam deze wedstrijd óók moest winnen. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Shantie Singh: “Voor excuses is geen komma nodig, maar een punt”

    • Samenleving en zorg

    Het boek Na de komma gaat over de geschiedenis van de Hindoestaanse contractarbeid. Daar is maar weinig over bekend, ook omdat de koloniale autoriteiten haar gedeeltelijk uitwisten. Schrijver Shantie Singh was geraakt door wat het onderzoeken en optekenen van deze geschiedenis met haar ouders deed. “Ze voelden zich gezien.”

  • “Je hebt een goede zaak, maar we zitten wel in Rotterdam” – waarom de burger hier vaker verliest bij de rechter

    • Samenleving en zorg

    De rechtbank Rotterdam verklaarde de afgelopen jaren consequent minder zaken gegrond dan landelijk gemiddeld is in het bestuursrecht, blijkt uit onderzoek van Vers Beton en Open Rotterdam. Waarom kregen burgers hier minder vaak gelijk in zaken tegen de overheid? Vers Beton sprak diverse (oud-)rechters, bestuurskundigen, onderzoekers, advocaten en andere experts. 

  • Burger kreeg minst vaak gelijk bij rechtbank Rotterdam

    • Samenleving en zorg

    In Rotterdam kregen burgers in de rechtbank de afgelopen jaren minder vaak gelijk dan in de rest van Nederland, wanneer zij het niet eens waren met een beslissing van de overheid. Dat blijkt uit onderzoek van Vers Beton en OPEN Rotterdam.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures