Ga naar de inhoud

Rotterdam opens up! Maar niet voor de eigen cultuursector

Voor het Eurovisie Songfestival hanteert de stad een dubbele standaard, stelt columnist Tomáš de Paauw. “Hoe leg je uit aan de theaters die al maanden geen publiek mogen ontvangen dat er bij het ESF tijdens repetities (?!) zoveel publiek aanwezig mag zijn?”

Vers Beton – Robin Duister – Column Tomas de Paauw – 2020
beeld: Robin Duister

Duncan Lawrence, geboren in Spijkenisse, won in 2019 het Eurovisie Songfestival (ESF) in Tel-Aviv, Israël. Traditiegetrouw mag het thuisland van de winnaar het jaar daarop het Songfestival hosten, met alle heisa van dien. In 2020 ging dit uiteraard niet. Al kan ik mij een stoere uitspraak van Saïd Kasmi – onze wethouder cultuur – herinneren dat het ESF hoe dan ook door zou gaan in 2020. Bless him

Maar goed, waar 2021 het jaar van vaccinaties, verandering en versoepeling moest worden (nu weet iedereen eindelijk waar voetbalclub VVV al jaren voor staat), staat het in de eerste helft van 2021 nog steeds 0-0. Als ex topsporter – die het niet eens is met dat Nederlandse topsporters eerder gevaccineerd worden dan zieke of ‘zwakke’ Nederlanders – snap ik de drang om onszelf positief op het scorebord te willen plaatsen. Maar hoe graag we ook willen, progressie moet stapsgewijs en gestructureerd gaan. 

Ik heb zo mijn vraagtekens bij het feit dat de kunst- en cultuursector op een landelijke noodrem staat, maar er tegelijk propaganda gemaakt wordt voor een commercieel Europees paradepaard. Waarom doen we aan zo’n dubbele standaard? Of weerspiegelt deze beslissing het potje Monopoly dat Rotterdam voert over haar culturele beleid?

Ter verduidelijking van hoe het Rotterdamse culturele werkklimaat eruitziet, heb ik enkele feitjes en weetjes. In de periode 2021 tot 2024 verdeelt de gemeente Rotterdam jaarlijks 83 miljoen euro over 95 instellingen. Grootontvangers hierin zijn: Theater Rotterdam (10 miljoen), Museum Boijmans (7,3 miljoen) en het SKVR (7 miljoen). Deze drie instellingen alleen al verdelen meer dan 25 procent van de totale culturele begroting in Rotterdam. 

Ondanks dat dit allemaal moeilijk (lees: niet) te Googlen is, maak ik uit verschillende artikelen en publicaties op dat de gemeente Rotterdam nog eens 22,2 miljoen euro investeert in het ESF. Om dit bedrag in perspectief te brengen: dat is meer dan de jaarlijkse bijdrage aan De Doelen, Het Luxor Theater, Theater Zuidplein, het SKVR en de Kunsthal…bij elkaar!

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • Festivals in Rotterdam: “Er blijft altijd een dilemma tussen rust en reuring’’

    • Kunst en Cultuur

    Duizenden uitzinnig dansende mensen, culinair genot bij foodtrucks of culturele verrijking op De Parade: festivals brengen levendigheid in de stad. Tegelijkertijd nemen ze de publieke ruimte in. Zoals op pleinen en parken waar bewoners ontspannen of de hond uitlaten. Van wie is de publieke ruimte?

  • De Boijmans-tentoonstelling in het Rijksmuseum is een bliksemafleider voor wat er speelt in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In een speciale tentoonstelling in het Rijksmuseum zijn maar liefst negentig werken te zien uit de Boijmans-collectie. Lindy Kuit nam een kijkje: “In het licht van de verbouwingsperikelen is de tentoonstelling in het Rijksmuseum bijna profetisch.”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam