Ga naar de inhoud

Het eerste woord van een nieuw hoofdstuk

Nu de cultuursector weer open gaat beseft Tomáš de Paauw dat zeven jaar klinkend succes met Spraakuhloos, nog geen garantie is voor een voorspoedige toekomst.

Vers Beton – Robin Duister – Column Tomas de Paauw – 2020
beeld: Robin Duister

Het is eind 2013. Mijn beste vriend Garryl en ik dineren samen met mijn moeder. ‘’Ma, Garryl en ik hebben een awesome idee. We gaan evenementen organiseren door heel Rotterdam en jongeren die niet gehoord worden een podium geven!’’ Het is even stil aan de eettafel.

Mijn moeder heeft wel vaker een momentje nodig voordat ze haar onvoorwaardelijke liefde weet te uiten. Ze houdt van mij, en heeft al veel van mijn onhandige keuzes met pijn in d’r hart ondersteund. En van Garryl houdt ze evenveel als van mijn broers. Dus het is waarschijnlijk slechts een kwestie van seconden voordat we ons wijnglas heffen op dit spraakmakende idee.

“Jongens, wie denken jullie dat jullie zijn, wereldverbeteraars? Jullie zijn volwassen, het wordt tijd dat jullie ook de realiteit van de maatschappij inzien. Je kan niet zomaar zeggen dat je evenementen door heel Rotterdam gaat organiseren voor jongeren die zich ongehoord voelen. Daar komt werk bij kijken. Dat hebben jullie niet gestudeerd én jullie hebben hier totaal geen ervaring mee.

Sorry, maar ik denk niet dat dit een realistisch idee is.’’

Dit was het moment dat Spraakuhloos is ontstaan. Tijdens de stilte waarin Garryl en ik ons binnenste wilden uiten, maar hier geen woorden aan konden geven. Toen mijn lieve moeder niet geloofde in het meest wazige idee dat ooit aan onze keukentafel is gepresenteerd. Het idee dat op lange termijn goud waard werd. Want dat we niet wisten wat ons te wachten stond was een understatement.

Enkele maanden later begonnen we namelijk toch aan onze droom. Op 27 mei 2014 organiseerden we de eerste Spraakuhloos-editie in café Otto Hahn tegenover metrostation Binnenhof. Garryl en ik tossten een bierviltje om te kijken wie er zou hosten. Ik won de toss, schreef op hetzelfde viltje de namen van de artiesten met enkele steekwoorden eronder en opende de avond vervolgens met “Goedenavond’’. Het publiek applaudisseerde.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurplan 2025-2028: “Het zegt wel iets over de kwaliteit van het advies in Rotterdam. Die is ondermaats”

    • Kunst en Cultuur

    Het adviesrapport voor het Cultuurplan, waarin staat welke Rotterdamse culturele instellingen hoeveel subsidie krijgen de komende vier jaar, is gepubliceerd. Er waren 140 aanvragen. Vers Beton vroeg vijf instellingen om een reactie op het advies. “Ik ben echt heel erg boos, de willekeur lijkt heel groot.”

  • ‘Stukjes’ oude Tramhuis

    • Kunst en Cultuur

    Wie laatst over het Eendrachtsplein liep, zag hoe het oude Tramhuis werd ontmanteld. Na een langdurige ijzeren omhelzing van bouwhekken met foto’s van weleer, wordt het de komende tijd gerestaureerd om terug te keren als stadswandelingenkiosk. Net als iedere Rotterdammer heeft ook Astrid Standhardt herinneringen aan het markante gebouwtje.

  • Winnaar Dutilhprijs: het verhaal van Leen Sanders, een Rotterdamse bokser in Auschwitz

    • Kunst en Cultuur

    De jury had een zware dobber aan de Dutilhprijs van 2024. Waar de één een absolute winnaar herkende, vond de ander dat het niet eens op de shortlist paste. Maar ze kwamen eruit: Erik Brouwer won met zijn boek Leen Sanders, een bokser die levens redde in Auschwitz.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures