Ga naar de inhoud

Het eerste woord van een nieuw hoofdstuk

Nu de cultuursector weer open gaat beseft Tomáš de Paauw dat zeven jaar klinkend succes met Spraakuhloos, nog geen garantie is voor een voorspoedige toekomst.

Vers Beton – Robin Duister – Column Tomas de Paauw – 2020
beeld: Robin Duister

Het is eind 2013. Mijn beste vriend Garryl en ik dineren samen met mijn moeder. ‘’Ma, Garryl en ik hebben een awesome idee. We gaan evenementen organiseren door heel Rotterdam en jongeren die niet gehoord worden een podium geven!’’ Het is even stil aan de eettafel.

Mijn moeder heeft wel vaker een momentje nodig voordat ze haar onvoorwaardelijke liefde weet te uiten. Ze houdt van mij, en heeft al veel van mijn onhandige keuzes met pijn in d’r hart ondersteund. En van Garryl houdt ze evenveel als van mijn broers. Dus het is waarschijnlijk slechts een kwestie van seconden voordat we ons wijnglas heffen op dit spraakmakende idee.

“Jongens, wie denken jullie dat jullie zijn, wereldverbeteraars? Jullie zijn volwassen, het wordt tijd dat jullie ook de realiteit van de maatschappij inzien. Je kan niet zomaar zeggen dat je evenementen door heel Rotterdam gaat organiseren voor jongeren die zich ongehoord voelen. Daar komt werk bij kijken. Dat hebben jullie niet gestudeerd én jullie hebben hier totaal geen ervaring mee.

Sorry, maar ik denk niet dat dit een realistisch idee is.’’

Dit was het moment dat Spraakuhloos is ontstaan. Tijdens de stilte waarin Garryl en ik ons binnenste wilden uiten, maar hier geen woorden aan konden geven. Toen mijn lieve moeder niet geloofde in het meest wazige idee dat ooit aan onze keukentafel is gepresenteerd. Het idee dat op lange termijn goud waard werd. Want dat we niet wisten wat ons te wachten stond was een understatement.

Enkele maanden later begonnen we namelijk toch aan onze droom. Op 27 mei 2014 organiseerden we de eerste Spraakuhloos-editie in café Otto Hahn tegenover metrostation Binnenhof. Garryl en ik tossten een bierviltje om te kijken wie er zou hosten. Ik won de toss, schreef op hetzelfde viltje de namen van de artiesten met enkele steekwoorden eronder en opende de avond vervolgens met “Goedenavond’’. Het publiek applaudisseerde.

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Tim Hartog begon in kroegen waar stamgasten niet op comedy zaten te wachten, nu verkoopt hij Oude Luxor uit

    • Kunst en Cultuur

    Volgens de Rotterdamse comedian Tim Hartog leeft comedy meer dan ooit in de Maasstad. Vers Beton sprak hem over hoe hij optredens bij elkaar moest scharrelen en nu volle zalen trekt in het Oude Luxor, Rotterdamse humor en zijn Rijnmondse oudejaarsconference.

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • Festivals in Rotterdam: “Er blijft altijd een dilemma tussen rust en reuring’’

    • Kunst en Cultuur

    Duizenden uitzinnig dansende mensen, culinair genot bij foodtrucks of culturele verrijking op De Parade: festivals brengen levendigheid in de stad. Tegelijkertijd nemen ze de publieke ruimte in. Zoals op pleinen en parken waar bewoners ontspannen of de hond uitlaten. Van wie is de publieke ruimte?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam