Kinderen leren hoe ze met spanning moeten omgaan is op zich goed, stelt Romy van Dijk. Zolang het maar niet afleidt van de maatschappelijke problemen die deze stress bij kinderen veroorzaken.

De Willibrordschool in Rotterdam gaat haar leerlingen ‘hersenles’ aanbieden om ze leren om te gaan met stress, zo meldde RTV Rijnmond op 16 juni. Volgens de intern begeleider Marijke Verhagen komen gemiddeld bij drie tot vier kinderen per klas problemen voor, vooral kinderen die boosheid ervaren en niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Als kinderen de spanning niet kunnen ontladen, zo wordt gezegd in de reportage, gaan hun leerprestaties achteruit en wordt de stress nog erger. Daarnaast kan langdurige stress bij kinderen op latere leeftijd zorgen voor stemmings, slaap- en eetproblemen.
Om hun spanning te reguleren leren de kinderen daarom in groepen 5 tot en met 8 hoe hun brein werkt en leren ze drie ademtrainingen. Eén van de leerlingen geeft aan dat ze thuis haar ademhalingsoefeningen toepast en andere leerlingen met stress goed kan helpen. Een ander geeft aan bij stress wel de ademhaling te willen controleren, maar dat ze vaak spanningshoofdpijn krijgt waardoor het niet lukt.
Nog geen reactie — begin de discussie!