Ga naar de inhoud

We kunnen niet langer voor onze geschiedenis wegkijken

Lorenzo Elstak gaat in gesprek met Rotterdammers over het koloniale- en slavernijverleden. “Niet met een geheven of wijzende vinger, maar met een open hand.”

Vers Beton – Robin Duister – Column Lorenzo Elstak – 2020
beeld: Robin Duister

In opdracht van de gemeente voer ik op dit moment gesprekken met Rotterdammers over het koloniale- en slavernijverleden van de stad. Een klus waarmee niet iedereen het eens is dat ik hem heb aangenomen. Al vanaf het begin krijg ik telefoontjes en berichtjes uit mijn omgeving: ‘Lorenzo, laat jezelf niet als mascotte gebruiken!’ en ‘Waarom gaat een wit persoon vanuit de gemeente dit project – samen met jou – leiden? Dat is toch geen afspiegeling van Rotterdam?’

Ik begrijp deze punten en juist daarom voel ik nog sterker dat dit mijn rol is. Als ik als verbinder hier niet aan meedoe, wie gaat het dan doen? Ik wil de weg vrij maken en mijn kwetsbaarheid tonen. Ik wil zoveel mogelijk mensen het woord geven en met elkaar in gesprek laten gaan. Ons gedeelde verleden moet een gezamenlijke toekomst worden.

Om te onderzoeken hoe we het slavernijverleden een plek kunnen geven in de stad, start ik dialogen tussen verschillende Rotterdammers. Waarom moet slavernij herdacht worden? Waarom moet Keti Koti een nationale feestdag worden? Veel personen die ik hiervoor vraag, reageren eerst kritisch. ‘We hebben dit al zo vaak verteld en de gemeente heeft er nog nooit iets mee gedaan.’ Volgens mij is dit het moment.

De gesprekken voer ik samen met co-projectleider Ruud Raker; die witte man binnen de gemeente waar ik het eerder over had. Eigenlijk begint het dialoog al tussen ons. We zijn verschillend en moeten elkaar zien te vinden. Ja, het is soms ongemakkelijk. Wat hij ziet, zie ik niet en andersom. Als wij al niet met elkaar kunnen praten, heeft het hele project geen kans van slagen.

Een enorme eyeopener die ik had tijdens één van de gesprekken kwam van een dame die over healing begon. Ze sprak over het healen van het trauma dat we hebben meegekregen van onze ouders en voorouders. Het trauma dat doorsijpelt in de generaties voor je, waar tradities vandaan komen. Je wilt als zwart persoon je geschiedenis kennen, maar er is weinig over te vinden. Door meer over ons koloniale verleden te praten van zowel oostkant als van de westkant, kunnen we het trauma verwerken.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Figurant in de zittingszaal – waarom je recht halen na partnergeweld niet vanzelfsprekend is

    • Veiligheid

    Een tiende van alle landelijke meldingen van partnergeweld komt uit de regio Rijnmond. Slechts een klein deel van de plegers verschijnt uiteindelijk voor de rechter. Op papier hebben slachtoffers van partnergeweld rechten; in de praktijk eisen ze die niet altijd op. De afhankelijkheid van hun (ex-)partner zit ze in de weg.

  • De Ticketbank: gratis entreekaartjes voor mensen die in armoede leven

    • Samenleving en zorg

    In een eroderend kunst- en cultuurlandschap met een almaar breder wordende kloof tussen arm en rijk, ontkom je niet aan de indruk dat sportieve, kunstzinnige en culturele uitstapjes steeds elitairder worden. Toch ontspruit er soms een initiatief dat hoopvol stemt. Zoals de Ticketbank, die mensen die met armoede worstelen gratis toegangskaarten voor evenementen aanbiedt. Vers Beton interviewde oprichter Menoush Ibrahim.

  • Shantie Singh: “Voor excuses is geen komma nodig, maar een punt”

    • Samenleving en zorg

    Het boek Na de komma gaat over de geschiedenis van de Hindoestaanse contractarbeid. Daar is maar weinig over bekend, ook omdat de koloniale autoriteiten haar gedeeltelijk uitwisten. Schrijver Shantie Singh was geraakt door wat het onderzoeken en optekenen van deze geschiedenis met haar ouders deed. “Ze voelden zich gezien.”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Tijdens het Groot Rotterdams Atelier Weekend (GRAW) op 21 en 22 september openen dit jaar maar liefst 712 kunstenaars, makers en creatieven verspreid over 99 locaties hun deuren. Van Crooswijk tot Coolhaven, van Hillevliet tot Hillegersberg.

    Venue: 99 locaties
    Datum:
  • Geïnspireerd door Pete Souza, de fotograaf die Barack Obama tijdens zijn presidentschap volgde, heeft Vers Beton fotograaf Salih Kiliç twee jaar lang zijn camera gericht op de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb.

    Venue: Kunsthal
    Datum:
  • OMI presenteert Rotterdam Cultuurstad: een veelzijdige manifestatie over de ontstaansgeschiedenis en de toekomst van Rotterdam als architectuur-cultuurstad.

    Venue: OMI
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Theater Walhalla is op zoek naar een hands-on administrateur, die in staat is een nauwkeurige en inzichtelijke boekhouding te voeren. We zijn op zoek naar iemand die nauwgezet te werk gaat, met oog voor de dynamiek van het bedrijf.

  • Is jouw laatst behaalde diploma op mbo 3 of 4 niveau en zoek jij een carrière in de culturele sector? Wil je bijdragen aan kunst- en cultuureducatie programma’s die de behoeften van jongeren centraal stellen?

  • Als geen ander weet jij dat eenzaamheid onder ouderen in Rotterdam groot is en je vindt het belangrijk om hier iets aan te doen. Jij wilt daar met ons het verschil in maken en vrijwilligers motiveren om zich in te zetten voor een ander. Dan ben jij wellicht de consulent die wij zoeken!

  • Bekijk alle vacatures