Een transformatie van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport naar een woonwijk en park zorgt voor meer biodiversiteit en minder CO2. Groene meters maken kan perfect op de 220 hectare waar nu een strook asfalt ligt, stelt Richard Abbenhuis.

Stel je eens voor, mijmeren op een bankje met uitzicht op een roeivijver. Skaten over de oude landingsbaan. Picknicken in het groen met vrienden en familie. Of wonen langs de randen van het park. Dat kan door transformatie van het vliegveld, naar een plek waar mensen wonen, werken en recreëren.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft gebrek aan groene ruimte en recreatiegebied. Hierdoor is er ook gebrek aan rust, stilte en biodiversiteit. Daarom presenteerde de Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV-RotterdamAirport) in februari 2019 het plan Rotterdam Central Park en werkt sindsdien aan de uitwerking hiervan.
Het plan bevat een combinatie van park, woningbouw en hoogwaardige nutsbedrijven. Dit levert de gemeente Rotterdam economische, sociale én gezondheidswinst op. Tevens zorgt het plan voor CO2-reductie en biedt het ruimte voor biodiversiteit en wateropvang. Schone lucht, stilte, recreatiemogelijkheden en biodiversiteit zijn steeds belangrijkere factoren voor mensen om ergens te gaan wonen of werken.
Al 2 reacties — discussieer mee!
Richard Abbenhuis heeft gewoon een bloedhekel aan vliegen, en komt met de ‘smoes’ aanzetten van een gigantisch park om het hoofddoel van “Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport” (waar Richard aan verbonden is) door te drukken.
Voeg daar nog wat uit de lucht gegrepen WOZ bedragen aan toe en het groenlinkse feestje is compleet (incl. de standaard economische laaggeletterdheid).
Geachte heer Richard Abbenhuis,
Graag zou ik u om wat opheldering willen vragen.
1. Waarom wilt u een park als er al een park is, genaamd park Zestienhoven?
2. ‘Stel je eens voor, mijmeren op een bankje met uitzicht op een roeivijver’. Er zijn al meerdere roeiverenigingen in Rotterdam en Willem-Alexander roeibaan, waarom moet er nog een roeivijver komen volgens u?
3. ‘Mijmeren op een bankje’ daar heb je geen nieuw park voor nodig, dat kan ook al in het bestaande park inclusief vijver, toch? En ‘mijmeren’ kan je overal.
3. ‘Groene meters maken kan perfect op de 220 hectare waar nu een strook asfalt ligt, stelt Richard Abbenhuis’.
‘Stel je eens voor, mijmeren op een bankje met uitzicht op een roeivijver. Skaten over de oude landingsbaan’. Wil je nu wel de oude landingsbaan behouden om te kunnen skaten of wil je de landingsbaan weg hebben voor een woonwijk en meer groen? Want later schrijf je weer ‘Rotterdam Central Park doet recht aan de ambities van Rotterdam om in te zetten op groen voor een mooier, gezonder en duurzamer leefklimaat. Rotterdam wil groene meters maken. Dat kan op de 220 hectare waar nu slechts een strook asfalt ligt, en een verkeerstoren staat’.
4. Volgens jou zijn er meerdere voorbeelden van de zelfde soort vliegvelden die failliet zijn of op de verkeerde plek liggen. RTHA is nergens in jouw verhaal failliet dus kan hij alleen maar op de verkeerde plek liggen. Waarom kom je dan niet met een nieuwe plek?
5. Het moet volgens jou een plan worden ‘voor alle Rotterdammers’. Dus de Rotterdammers aan de Kralingse plas, Zuiderpark, het (Euromast-) park, Bijenpark, Spinozapark, park de Twee Heuvels, Varkenoordse park, Wollefoppekpark, park 1943, Pernisserpark, Oudelandsepark, Bonairepark, Nieuwlandsepark en park Zestienhoven komen allemaal naar jouw Centraal gelegen park? En hoe komen ze daar, met de CO2 uitstotende auto?
6. Ga je zelf wel eens naar al de bovengenoemde parken, immers zijn die ook voor alle Rotterdammers? Het Zuiderpark kan je zelf met de metro komen.
7. Er ligt volgens jou alleen een strook asfalt en een verkeerstoren. En bouwbedrijf Dura Vermeer dan, een van de grootste bouwbedrijven van Nederland en dus een hele grote werkvoorziening in de regio.
8. Ik lees weinig over jouw insteek betreffende werkvoorzieningen, alleen ‘hoogwaardige nutsbedrijven’. Graag wat meer hier over, intussen is hoogwaardig nutsbedrijf Eneco aan Japan verkocht. Wat overigens (voor nu nog) op een grootstedelijk punt in de stad bevindt waar snelweg en hoogwaardig OV punt zit. Een van de redenen waarom ze daar zitten, waarom zou een ‘hoogwaardig nutsbedrijf’ volgens jou dan in jouw park willen zitten, waar geen hoogwaardig OV punt zit?
9. ‘Schone lucht, stilte, recreatiemogelijkheden en biodiversiteit zijn steeds belangrijkere factoren voor mensen om ergens te gaan wonen of werken’. Zijn dit de argumenten voor mensen die in de stad gaan wonen? Volgens mij zijn dit de argumenten voor mensen om op het platteland te gaan wonen.
10. ‘Net als de ontwikkeling van de Hofbogen tot een Highline van Rotterdam, is geïnspireerd door de High Line in New York, is de werktitel voor Rotterdam Central Park geïnspireerd op Central Park New York. Rotterdam wordt niet voor niets ‘Manhattan aan de Maas’ genoemd’. Het Zuiderpark heet zo, omdat het in Rotterdam Zuid ligt, de wijk het ‘Oude Noorden’ heet zo, omdat het in Rotterdam Noord ligt, het Central Park in New York heet zo, omdat het centraal gelegen is in de stad. Vervolgens wil je jouw park, dat in het Noorden komt te liggen; ver boven de wijk het ‘Oude Noorden’, boven de ring Noord (A20), boven park Zestienhoven, aan de bovenkant tegen de toekomstige ring Noord (A13/16) en daarna weilanden, Central Park noemen? Hier sla je naar mijn mening volledig de plank mis, graag wat meer verduidelijking waarom je met deze naam komt?
Met vriendelijke groet,
R.Z.