Ga naar de inhoud

Maak van Rotterdam The Hague Airport een groen Rotterdam Central Park

Een transformatie van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport naar een woonwijk en park zorgt voor meer biodiversiteit en minder CO2. Groene meters maken kan perfect op de 220 hectare waar nu een strook asfalt ligt, stelt Richard Abbenhuis.

versbeton_opinierubriek-03
beeld: Michael van Kekem

Stel je eens voor, mijmeren op een bankje met uitzicht op een roeivijver. Skaten over de oude landingsbaan. Picknicken in het groen met vrienden en familie. Of wonen langs de randen van het park. Dat kan door transformatie van het vliegveld, naar een plek waar mensen wonen, werken en recreëren.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft gebrek aan groene ruimte en recreatiegebied. Hierdoor is er ook gebrek aan rust, stilte en biodiversiteit. Daarom presenteerde de Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV-RotterdamAirport) in februari 2019 het plan Rotterdam Central Park en werkt sindsdien aan de uitwerking hiervan. 

Het plan bevat een combinatie van park, woningbouw en hoogwaardige nutsbedrijven. Dit levert de gemeente Rotterdam economische, sociale én gezondheidswinst op. Tevens zorgt het plan voor CO2-reductie en biedt het ruimte voor biodiversiteit en wateropvang. Schone lucht, stilte, recreatiemogelijkheden en biodiversiteit zijn steeds belangrijkere factoren voor mensen om ergens te gaan wonen of werken

Al 2 reacties — discussieer mee!

  • Richard Abbenhuis heeft gewoon een bloedhekel aan vliegen, en komt met de ‘smoes’ aanzetten van een gigantisch park om het hoofddoel van “Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport” (waar Richard aan verbonden is) door te drukken.

    Voeg daar nog wat uit de lucht gegrepen WOZ bedragen aan toe en het groenlinkse feestje is compleet (incl. de standaard economische laaggeletterdheid).

  • Geachte heer Richard Abbenhuis,

    Graag zou ik u om wat opheldering willen vragen.

    1. Waarom wilt u een park als er al een park is, genaamd park Zestienhoven?
    2. ‘Stel je eens voor, mijmeren op een bankje met uitzicht op een roeivijver’. Er zijn al meerdere roeiverenigingen in Rotterdam en Willem-Alexander roeibaan, waarom moet er nog een roeivijver komen volgens u?
    3. ‘Mijmeren op een bankje’ daar heb je geen nieuw park voor nodig, dat kan ook al in het bestaande park inclusief vijver, toch? En ‘mijmeren’ kan je overal.
    3. ‘Groene meters maken kan perfect op de 220 hectare waar nu een strook asfalt ligt, stelt Richard Abbenhuis’.
    ‘Stel je eens voor, mijmeren op een bankje met uitzicht op een roeivijver. Skaten over de oude landingsbaan’. Wil je nu wel de oude landingsbaan behouden om te kunnen skaten of wil je de landingsbaan weg hebben voor een woonwijk en meer groen? Want later schrijf je weer ‘Rotterdam Central Park doet recht aan de ambities van Rotterdam om in te zetten op groen voor een mooier, gezonder en duurzamer leefklimaat. Rotterdam wil groene meters maken. Dat kan op de 220 hectare waar nu slechts een strook asfalt ligt, en een verkeerstoren staat’.
    4. Volgens jou zijn er meerdere voorbeelden van de zelfde soort vliegvelden die failliet zijn of op de verkeerde plek liggen. RTHA is nergens in jouw verhaal failliet dus kan hij alleen maar op de verkeerde plek liggen. Waarom kom je dan niet met een nieuwe plek?
    5. Het moet volgens jou een plan worden ‘voor alle Rotterdammers’. Dus de Rotterdammers aan de Kralingse plas, Zuiderpark, het (Euromast-) park, Bijenpark, Spinozapark, park de Twee Heuvels, Varkenoordse park, Wollefoppekpark, park 1943, Pernisserpark, Oudelandsepark, Bonairepark, Nieuwlandsepark en park Zestienhoven komen allemaal naar jouw Centraal gelegen park? En hoe komen ze daar, met de CO2 uitstotende auto?
    6. Ga je zelf wel eens naar al de bovengenoemde parken, immers zijn die ook voor alle Rotterdammers? Het Zuiderpark kan je zelf met de metro komen.
    7. Er ligt volgens jou alleen een strook asfalt en een verkeerstoren. En bouwbedrijf Dura Vermeer dan, een van de grootste bouwbedrijven van Nederland en dus een hele grote werkvoorziening in de regio.
    8. Ik lees weinig over jouw insteek betreffende werkvoorzieningen, alleen ‘hoogwaardige nutsbedrijven’. Graag wat meer hier over, intussen is hoogwaardig nutsbedrijf Eneco aan Japan verkocht. Wat overigens (voor nu nog) op een grootstedelijk punt in de stad bevindt waar snelweg en hoogwaardig OV punt zit. Een van de redenen waarom ze daar zitten, waarom zou een ‘hoogwaardig nutsbedrijf’ volgens jou dan in jouw park willen zitten, waar geen hoogwaardig OV punt zit?
    9. ‘Schone lucht, stilte, recreatiemogelijkheden en biodiversiteit zijn steeds belangrijkere factoren voor mensen om ergens te gaan wonen of werken’. Zijn dit de argumenten voor mensen die in de stad gaan wonen? Volgens mij zijn dit de argumenten voor mensen om op het platteland te gaan wonen.
    10. ‘Net als de ontwikkeling van de Hofbogen tot een Highline van Rotterdam, is geïnspireerd door de High Line in New York, is de werktitel voor Rotterdam Central Park geïnspireerd op Central Park New York. Rotterdam wordt niet voor niets ‘Manhattan aan de Maas’ genoemd’. Het Zuiderpark heet zo, omdat het in Rotterdam Zuid ligt, de wijk het ‘Oude Noorden’ heet zo, omdat het in Rotterdam Noord ligt, het Central Park in New York heet zo, omdat het centraal gelegen is in de stad. Vervolgens wil je jouw park, dat in het Noorden komt te liggen; ver boven de wijk het ‘Oude Noorden’, boven de ring Noord (A20), boven park Zestienhoven, aan de bovenkant tegen de toekomstige ring Noord (A13/16) en daarna weilanden, Central Park noemen? Hier sla je naar mijn mening volledig de plank mis, graag wat meer verduidelijking waarom je met deze naam komt?

    Met vriendelijke groet,

    R.Z.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Duo lecture by Slava Balbek (online) and David Gianotten & Michael den Otter of OMA, organised in collaboration with the Ukraine-the Netherlands Urban Network. Wednesday 6 December 2023, 18:30 – 20:15 (Doors open at 18:00). Register for the offline event or join the live stream

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures