Ga naar de inhoud

Op vakantie naar Zuidplein — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

In deze vakantieweken schrijven Vers Beton-redacteuren over hun zomer. Gitka te Poel schrijft over hoe we vakantie kunnen vieren in eigen stad zonder te vervallen in exotisme.

Vers-Beton—Juul-Lit—Zomercolumn-5—Reizen—2021
beeld: Juul Lit

Toen reizen nog een alledaagse aangelegenheid was, haalde ik een soort zelfgenoegzame voldoening uit het feit dat ik voor mijn vakantieplezier niet was aangewezen op chique hotels of zogenaamde glamourcampings. Zelfs bloedhete temperaturen – heel lang een noodzakelijk ingrediënt voor een vakantiegevoel – beschouwde ik op een zeker moment als een extraatje; leuk, maar geen voorwaarde voor een geslaagde vakantie. Geef mij een auto (of trein) en tent, en ik ga waar de wind mij brengt. 

Zo viel ik ooit in slaap op de lage bromtonen van honderden koelkasten. In afwachting van de veerboot naar Venetië, was ik gestrand op een camping die was ingericht (of geclaimd) voor langdurig verblijf: iedere plek werd hermetisch begrensd door de volledige inboedel van vakantievierende Italianen; grillplaten, televisieschotels en zelfs vrieskisten dreven mij naar het uiterste achterste plekje van het terrein, waar ik nog net met mijn leencampertje een klein plakje groen wist te ontfutselen.

Op de grens van Slovenië en Kroatië sliep ik op de parkeerplaats achter een wegrestaurant. Onder het grote overdekte terras, grenzend aan de autoweg, at ik kleine gerechtjes van de kaart. De zoon van de eigenaar sloot aan, hij liet flessen drank aanrukken en nog meer. We praatten over studeren en het overnemen van een familiebedrijf. ’s Nachts prikte de geur van de aangrenzende vuilbakken in mijn neus.

Terwijl de schemer inviel in Bilbao, belandde ik in een achterbuurt; iemand sprong over de muur van een achtertuin, struikelde en sprintte uit zicht. Winkelgevels lichtten op, iedereen stond op straat, er werden drugs verkocht en seksuele handelingen, kinderen klonterden samen, politieauto’s patrouilleerden in de aangrenzende straten, in het flauwe zoeklicht streek ik neer op een terras. Alles was nieuw en vreemd en ik avontuurlijk.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

  • Verkoop kunstenaarsatelier Kunst en Complex: de gemeente ging eens niet voor de winst, maar zet nu wel de verhoudingen in M4H op scherp

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Met de verkoop van een karakteristiek fabriekspand aan de Keileweg geeft de gemeente de gebiedsontwikkeling in M4H een slinger. Het pand gaat naar de projectontwikkelaar met het meest creatieve plan. Maar de huidige huurders – kunstenaarsvereniging Kunst & Complex – werden hier niet bij betrokken en dwarsbomen nu de benodigde vergunning. Wat gaat de gemeente doen?

  • Waarom blijf je bij zo’n man? – Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen

    • Kunst en Cultuur

    Vandaag is het Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen en start de wereldwijde campagne Orange the World, om geweld tegen vrouwen en meisjes onder de aandacht te brengen. Saskia Klaassen maakte een artikel over femicide. Het was de inspiratiebron voor stadsdichter Elfie Tromp, die een gedicht schreef over vrouwenmoord.

  • Fijt & Fictie is een plek om (veilig) op je bek te gaan als cabaretier

    • Kunst en Cultuur

    Nederland-cabaretland heeft een schitterend gebrek: tussen al dat professioneel gebulder door, zijn er nauwelijks plekken om veilig repertoire te testen, op je bek te kunnen gaan, bij voorkeur tegenover een toegeeflijke zaal. Fijt & Fictie probeert hier verandering in te brengen, ondervond Bas Keemink. 

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Het Wereldmuseum Rotterdam zoekt een Brandmanager voor 36 uur per week. Als ervaren marketeer ben je samen met collega brandmanagers verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie van tentoonstellingen en publieksprogramma’s.

  • Bekijk alle vacatures