Ga naar de inhoud

Op vakantie naar Zuidplein — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

In deze vakantieweken schrijven Vers Beton-redacteuren over hun zomer. Gitka te Poel schrijft over hoe we vakantie kunnen vieren in eigen stad zonder te vervallen in exotisme.

Vers-Beton—Juul-Lit—Zomercolumn-5—Reizen—2021
beeld: Juul Lit

Toen reizen nog een alledaagse aangelegenheid was, haalde ik een soort zelfgenoegzame voldoening uit het feit dat ik voor mijn vakantieplezier niet was aangewezen op chique hotels of zogenaamde glamourcampings. Zelfs bloedhete temperaturen – heel lang een noodzakelijk ingrediënt voor een vakantiegevoel – beschouwde ik op een zeker moment als een extraatje; leuk, maar geen voorwaarde voor een geslaagde vakantie. Geef mij een auto (of trein) en tent, en ik ga waar de wind mij brengt. 

Zo viel ik ooit in slaap op de lage bromtonen van honderden koelkasten. In afwachting van de veerboot naar Venetië, was ik gestrand op een camping die was ingericht (of geclaimd) voor langdurig verblijf: iedere plek werd hermetisch begrensd door de volledige inboedel van vakantievierende Italianen; grillplaten, televisieschotels en zelfs vrieskisten dreven mij naar het uiterste achterste plekje van het terrein, waar ik nog net met mijn leencampertje een klein plakje groen wist te ontfutselen.

Op de grens van Slovenië en Kroatië sliep ik op de parkeerplaats achter een wegrestaurant. Onder het grote overdekte terras, grenzend aan de autoweg, at ik kleine gerechtjes van de kaart. De zoon van de eigenaar sloot aan, hij liet flessen drank aanrukken en nog meer. We praatten over studeren en het overnemen van een familiebedrijf. ’s Nachts prikte de geur van de aangrenzende vuilbakken in mijn neus.

Terwijl de schemer inviel in Bilbao, belandde ik in een achterbuurt; iemand sprong over de muur van een achtertuin, struikelde en sprintte uit zicht. Winkelgevels lichtten op, iedereen stond op straat, er werden drugs verkocht en seksuele handelingen, kinderen klonterden samen, politieauto’s patrouilleerden in de aangrenzende straten, in het flauwe zoeklicht streek ik neer op een terras. Alles was nieuw en vreemd en ik avontuurlijk.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurplan 2025-2028: “Het zegt wel iets over de kwaliteit van het advies in Rotterdam. Die is ondermaats”

    • Kunst en Cultuur

    Het adviesrapport voor het Cultuurplan, waarin staat welke Rotterdamse culturele instellingen hoeveel subsidie krijgen de komende vier jaar, is gepubliceerd. Er waren 140 aanvragen. Vers Beton vroeg vijf instellingen om een reactie op het advies. “Ik ben echt heel erg boos, de willekeur lijkt heel groot.”

  • ‘Stukjes’ oude Tramhuis

    • Kunst en Cultuur

    Wie laatst over het Eendrachtsplein liep, zag hoe het oude Tramhuis werd ontmanteld. Na een langdurige ijzeren omhelzing van bouwhekken met foto’s van weleer, wordt het de komende tijd gerestaureerd om terug te keren als stadswandelingenkiosk. Net als iedere Rotterdammer heeft ook Astrid Standhardt herinneringen aan het markante gebouwtje.

  • Winnaar Dutilhprijs: het verhaal van Leen Sanders, een Rotterdamse bokser in Auschwitz

    • Kunst en Cultuur

    De jury had een zware dobber aan de Dutilhprijs van 2024. Waar de één een absolute winnaar herkende, vond de ander dat het niet eens op de shortlist paste. Maar ze kwamen eruit: Erik Brouwer won met zijn boek Leen Sanders, een bokser die levens redde in Auschwitz.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures