De vernieuwde Coolsingel oogt netjes en aangeharkt, maar in ecologisch opzicht is het een dode steenwoestijn, ziet Piet Vollaard. “Een enorme gemiste kans voor een stad die zo groen en klimaatbestendig mogelijk zegt te willen zijn.”
Dit voorjaar, midden in een Corona-lockdown, werd met een bescheiden feestje de vernieuwde Coolsingel geopend. Drie jaar lang was de belangrijkste straat van Rotterdam een bouwput, bijna 60 miljoen werd besteed aan de herinrichting.
Er is de Rotterdammers een ruime, groene en fraai vormgegeven stadsboulevard beloofd. En inderdaad het kleurenpalet is smaakvol beperkt tot groene ballen en cirkels op een grijs-gele bodem. De bestrating bestaat grotendeels uit natuursteen met een kleur die op de promotie-website ‘warm geel’ wordt genoemd.
Al 3 reacties — discussieer mee!
Hear hear. Laten we hopen dat dit project een anachronisme blijkt te zijn – net zoals vele andere eerdere projecten waar het groen blijkbaar vooral een hindernis was en subiet overgeslagen is (of, nog erger, er een landschapsarchitect aan de slag is gegaan die zo strak mogelijk wilde intekenen; de renders van de zeven grote projecten in de stad laten daar gelukkig het diametraal tegenovergestelde van zien, laten we hopen, heel hard hopen, bidden, wat dan ook).
Ik ben ook zeer teleurgesteld over de reconstructie van de Coolsingel.
Je kunt het geen singel noemen maar een doorgaande weg die bestaat uit 4 gescheiden gebruikersroutes. Voor de auto, de tram, de fietsers en de voetgangers. Iedereen tevreden. Probeer als voetganger zonder kleerscheuren de overkant van de Cool”singel” te bereiken. Dat valt niet mee. Ik zag een mevrouw in een scootmobiel proberen over te steken. Eerst moest ze auto’s ontwijken, plotseling kwam er een tram aan en tenslotte werd ze uitgescholden door een fietser die met grote vaart haar bijna omver reed.
Jammer dat er niet echt gekozen is voor een reconstructie waarbij de singel het domein is van voetgangers. Nu is het weer een verbinding van A naar B. Geen plek om te vertoeven.
Ik heb in mijn boek Coolsingel geschreven dat deze boulevard in de geschiedenis een graadmeter is voor het succes/falen van stedenbouwkundig beleid. Gemiste kansen zie je daar het eerst. Tijdens de presentatie van het boek in aanwezigheid van de wethouder grapte ik nog dat wanneer de Coolsingel wordt opgeleverd je ziet dat het ontwerp achterhaald is omdat het nog te veel een verkeersboulevard wordt. De klimaatuitdagingen zullen nog eerder tot een herstructurering van de Coolsingel leiden dan ik in 2017 voorspelde. Goed stuk van Piet.