Ga naar de inhoud

Steenwoestijn Coolsingel: gemiste kans voor een klimaatbestendige stad

De vernieuwde Coolsingel oogt netjes en aangeharkt, maar in ecologisch opzicht is het een dode steenwoestijn, ziet Piet Vollaard. “Een enorme gemiste kans voor een stad die zo groen en klimaatbestendig mogelijk zegt te willen zijn.”

026_Coolsingel_2021_©Ossip
beeld: Ossip van Duivenbode

Dit voorjaar, midden in een Corona-lockdown, werd met een bescheiden feestje de vernieuwde Coolsingel geopend. Drie jaar lang was de belangrijkste straat van Rotterdam een bouwput, bijna 60 miljoen werd besteed aan de herinrichting. 

Er is de Rotterdammers een ruime, groene en fraai vormgegeven stadsboulevard beloofd. En inderdaad het kleurenpalet is smaakvol beperkt tot groene ballen en cirkels op een grijs-gele bodem. De bestrating bestaat grotendeels uit natuursteen met een kleur die op de promotie-website ‘warm geel’ wordt genoemd.

Al 3 reacties — discussieer mee!

  • Hear hear. Laten we hopen dat dit project een anachronisme blijkt te zijn – net zoals vele andere eerdere projecten waar het groen blijkbaar vooral een hindernis was en subiet overgeslagen is (of, nog erger, er een landschapsarchitect aan de slag is gegaan die zo strak mogelijk wilde intekenen; de renders van de zeven grote projecten in de stad laten daar gelukkig het diametraal tegenovergestelde van zien, laten we hopen, heel hard hopen, bidden, wat dan ook).

  • Ik ben ook zeer teleurgesteld over de reconstructie van de Coolsingel.
    Je kunt het geen singel noemen maar een doorgaande weg die bestaat uit 4 gescheiden gebruikersroutes. Voor de auto, de tram, de fietsers en de voetgangers. Iedereen tevreden. Probeer als voetganger zonder kleerscheuren de overkant van de Cool”singel” te bereiken. Dat valt niet mee. Ik zag een mevrouw in een scootmobiel proberen over te steken. Eerst moest ze auto’s ontwijken, plotseling kwam er een tram aan en tenslotte werd ze uitgescholden door een fietser die met grote vaart haar bijna omver reed.
    Jammer dat er niet echt gekozen is voor een reconstructie waarbij de singel het domein is van voetgangers. Nu is het weer een verbinding van A naar B. Geen plek om te vertoeven.

  • Ik heb in mijn boek Coolsingel geschreven dat deze boulevard in de geschiedenis een graadmeter is voor het succes/falen van stedenbouwkundig beleid. Gemiste kansen zie je daar het eerst. Tijdens de presentatie van het boek in aanwezigheid van de wethouder grapte ik nog dat wanneer de Coolsingel wordt opgeleverd je ziet dat het ontwerp achterhaald is omdat het nog te veel een verkeersboulevard wordt. De klimaatuitdagingen zullen nog eerder tot een herstructurering van de Coolsingel leiden dan ik in 2017 voorspelde. Goed stuk van Piet.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het Weense woonmodel: “Wonen als de rijken, voor iedereen”

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    “De Nederlandse ziekte.” Zo noemen ze in Wenen problematisch woonbeleid. Vergeleken met de blakende sociale huursector in de Oostenrijkse hoofdstad, is ons woonbeleid op sterven na dood. In Wenen wil iedereen een sociale huurwoning. “We willen hier nooit meer weg.”

  • Nieuwbouwplannen verscheuren de Pompenburgflat

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Aan het Hofplein verrijst RISE, de hoogste woontoren van Europa. De sociale huurflat Pompenburg moet daarvoor worden gesloopt. De ooit zo harmonieuze sfeer in het karakteristieke wooncomplex is om te snijden. Maar komt die nieuwe toren er wel? Volgens experts kleven er veel risico’s aan het project, dat bovendien veel minder betaalbare woningen oplevert dan wordt voorgeschoteld.

  • Zeg Roodkapje waar ga je heen? De verkoop van de Delftsestraat is rond

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Een slepend verkoopproces, Amsterdamse ontwikkelaars, ‘verloren’ miljoenen en een gemeente die de spelregels steeds verandert. De verkoop van vier markante panden aan de Delftsestraat ging niet van een leien dakje. Alternatieve ontwikkelaars hebben (weer) het nakijken. “Met welke partijen ga je als gemeente nou in zee?”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Tijdens de eerste edtie Extra Space op 14 maart luister je vanaf 19:00 naar de…

    Venue: Leeszaal Rotterdam West
    Datum:
  • De Rotterdamse woningmarkt is krap en de prijzen zijn hoog. De nieuwe Woonvisie, die op 14 maart 2024 wordt vastgesteld, belooft verandering. Maar hoe wordt écht betaalbaar wonen in Rotterdam gerealiseerd? Op 7 maart organiseren AIR, Platform Woonopgave, Recht op de Stad en KeileCollectief het stadsgesprek ‘Betaalbaar wonen: hoe dan?!’Onderwerp van gesprek zijn de nieuwe Woonvisie, de knelpunten in de praktijk en mogelijke oplossingen. De avond wordt afgesloten met het aanbieden van kant-en-klare moties aan Rotterdamse gemeenteraadsleden, die ze op 14 maart kunnen indienen.

    Venue: Keilepand M4H
    Datum:
  • Bubbeldenken geeft geen oplossingen. Steeds weer dezelfde statements en dezelfde “deskundigen”…brrrr, herhaling van zetten. Daarom op zoek naar verrassend andere meningen.

    Venue: Rotterdamse Salon
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam