In haar nieuwe marketingstrategie richt Rotterdam zich op een exclusief type toerist: ‘The do-rist’. Daarmee reduceert ze de stad tot een sterk gecureerd cliché waar de Rotterdammer zelf ver op afstand van staat, stelt onze columnist Jiska Engelbert.

In de Rotterdamlezing van 2013 presenteerde socioloog Willem Schinkel een prachtige analyse van de liefde voor Rotterdam. Daarin stelde hij dat liefde voor de stad alle ingrediënten heeft om perfect te zijn, juist omdat de stad altijd tot afstand dwingt. Rotterdam is niet té uitnodigend, speelt een beetje hard to get. Is niet zó makkelijk en uitnodigend als Amsterdam. Juist omdat Rotterdam zich niet tot een representatie of cliché laat reduceren.
Het lijkt erop dat de city marketeers in Rotterdam selectief iets van Schinkel (op)gepikt hebben, want sinds 2019 zetten ze hun campagnes en middelen vooral in om Rotterdam “hard to get” voor het massatoerisme te maken. Een belangrijk adviesrapport uit 2019 kan als eerste stap gezien worden in het voorsorteren op een exclusief soort toerist. Experts van het International Advisory Board (IBA) van Rotterdam Partners gaven daarin toen het advies aan de Rotterdamse Wethouder voor Onderwijs, Cultuur & Toerisme, om niet over “toerisme”, maar over de “bezoekerseconomie” te spreken. Ze benadrukten dat de stad niet voor alle toeristen aantrekkelijk hoeft te zijn, maar vooral uitnodigend moet worden voor jonge en nieuwsgierige bezoekers. Want, zo stelt het rapport, juist deze groep zou het kunnen waarderen hoe Rotterdammers hun stad en leven inrichten.
Dit advies blijkt een belangrijke basis voor de de nieuwe gemeentelijke visie op toerisme, die in 2020 onder de titel “Te Gast in de Stad” werd gepubliceerd. Die titel vertoont sterke overeenkomsten met de manier waarop de Rotterdamse politiek over immigratie spreekt. Maar ook de logica achter de nieuwe toeristische visie kan zo uit de Rotterdamse integratiepolitiek te komen. Want ‘Te Gast in de Stad’ impliceert dat de ‘echte’ Rotterdammer en het ‘echte’ Rotterdam bedreigd worden door toestroom van diegenen die de waarden van de stad kunnen ondermijnen.
Al één reactie — discussieer mee!
het geleuter over doelgroepen voor toerisme is armetierig.
Nu moet het kennelijk “bezoekers-economie” gaan heten, in de jaren ’90, toen ik een “recreatie-atlas” maakte voor Rdam hadden we al een gesteggel over recreatie versus toerisme…..recreatie was voor inwoners, mocht geen geld kosten, en toerisme was voor bezoekers, moest aan verdiend worden……
Wanneer gaat het gemeentebestuur eerst eens werken aan basiskwaliteit voor een meerdaags verblijf in Rdam, voor meerdere doelgroepen….. op veel punten schiet Rdam daarin te kort, puur door gebrek aan gericht beleid en kennis van zaken op dat punt.