Ga naar de inhoud

City marketeers reduceren Rotterdam alsnog tot een toeristisch cliché

In haar nieuwe marketingstrategie richt Rotterdam zich op een exclusief type toerist: ‘The do-rist’. Daarmee reduceert ze de stad tot een sterk gecureerd cliché waar de Rotterdammer zelf ver op afstand van staat, stelt onze columnist Jiska Engelbert. 

Vers Beton – Robin Duister – Column Jiska Engelbert – 2020
beeld: Robin Duister

In de Rotterdamlezing van 2013 presenteerde socioloog Willem Schinkel een prachtige analyse van de liefde voor Rotterdam. Daarin stelde hij dat liefde voor de stad alle ingrediënten heeft om perfect te zijn, juist omdat de stad altijd tot afstand dwingt. Rotterdam is niet té uitnodigend, speelt een beetje hard to get. Is niet zó makkelijk en uitnodigend als Amsterdam. Juist omdat Rotterdam zich niet tot een representatie of cliché laat reduceren.

Het lijkt erop dat de city marketeers in Rotterdam selectief iets van Schinkel (op)gepikt hebben, want sinds 2019 zetten ze hun campagnes en middelen vooral in om Rotterdam “hard to get” voor het massatoerisme te maken. Een belangrijk adviesrapport uit 2019 kan als eerste stap gezien worden in het voorsorteren op een exclusief soort toerist. Experts van het International Advisory Board (IBA) van Rotterdam Partners gaven daarin toen het advies aan de Rotterdamse Wethouder voor Onderwijs, Cultuur & Toerisme, om niet over “toerisme”, maar over de “bezoekerseconomie” te spreken. Ze benadrukten dat de stad niet voor alle toeristen aantrekkelijk hoeft te zijn, maar vooral uitnodigend moet worden voor jonge en nieuwsgierige bezoekers. Want, zo stelt het rapport, juist deze groep zou het kunnen waarderen hoe Rotterdammers hun stad en leven inrichten.

Dit advies blijkt een belangrijke basis voor de de nieuwe gemeentelijke visie op toerisme, die in 2020 onder de titel “Te Gast in de Stad” werd gepubliceerd. Die titel vertoont sterke overeenkomsten met de manier waarop de Rotterdamse politiek over immigratie spreekt. Maar ook de logica achter de nieuwe toeristische visie kan zo uit de Rotterdamse integratiepolitiek te komen. Want ‘Te Gast in de Stad’ impliceert dat de ‘echte’ Rotterdammer en het ‘echte’ Rotterdam bedreigd worden door toestroom van diegenen die de waarden van de stad kunnen ondermijnen.  

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Op 22 juni 2024 openen gevestigde ontwerp- en architectenbureaus in Rotterdam hun deuren tijdens de jaarlijkse Open Bureaudag. Deze dag is een perfect moment om kennis te maken met architecten, meer te leren over de achtergrond en werkwijze van de verschillende bureaus en elkaar te ontmoeten.

    Venue: bureaus verspreid door Rotterdam
    Datum:
  • Herontdek het Museumpark met een speciale route! Deze leid je via landmerken door het park, langs bijzondere interventies en tentoonstellingen van een nieuwe generatie ontwerpers.

    Venue: Museumpark Rotterdam
    Datum:
  • Wil je de economie beter begrijpen en erover meepraten? Kom dan naar het Economie Festival, van vrijdag 28 juni tot en met zondag 30 juni. Een weekend vol films, lezingen, theater, debatten en muziek in Debatpodium Arminius, Theater Walhalla en de bioscopen KINO en LantarenVenster.

    Venue: Debatpodium Arminius, Theater Walhalla en de bioscopen KINO en LantarenVenster
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • As our Rotterdam team expands, we are looking for an experienced PR and Communication professional who can help us communicate our mission and results to clients, stakeholders, and the public. You will create overall branding and editorial for reports and publications, manage our social media channels, and create written and visual content for press releases, newsletters, and website updates, amongst others. Furthermore, you assist with graphic design, lead event participation, and seek press opportunities to promote our projects.

  • De Academie voor Bouwkunsten is op zoek naar een Opleidingscoördinator Stedenbouw (0,4-0,6 fte) die het team van vaste coördinatoren vanaf september 2024 komt versterken.

  • Stichting het Park in Rotterdam onderhoudt het Park met hoge kwaliteit met een team hoveniers. Vanuit het Parkpaviljoen maken we een cultureel en educatief programma op het snijvlak van cultuur en natuur met onder andere exposities, poëzie, muziek, lezingen en wandelingen. Het programma en hoveniers team opereert vanuit het Parkpaviljoen in het Park. Het doel van de stichting is om alle bewoners en bezoekers van Rotterdam te verwelkomen en te laten genieten van deze prachtige plek. 

  • Bekijk alle vacatures