Ga naar de inhoud

Hoe wederopbouwarchitect Lotte Stam-Beese haar Sovjetstempel op Rotterdam drukte — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Historicus Hanneke Oosterhof promoveerde aan de TU Eindhoven op het werk van Lotte Stam-Beese, ontwerper van Rotterdamse wijken als Kleinpolder en Ommoord, en kreeg daarvoor deze zomer de Rotterdamse J. Dutilhprijs. Yoshi So sprak met haar over het bijzondere leven van deze architect.

kleinpolder_versbeton_lvd_3
Kleinpolder, Overschie beeld: Loes van Duijvendijk

Wanneer er wordt geschreven over de wederopbouw van Rotterdam vallen vaak grote namen als Bakema, van Traa, Maaskant. Iemand die minder ter sprake komt, maar niet minder belangrijk was voor de wederopbouw is Lotte Stam-Beese (1903-1988). Ze is bekend om haar werk voor gemeente Rotterdam, zowel tijdens de bezetting als in de wederopbouw. Zo is ze verantwoordelijk voor de ontwerpen van de wijken Pendrecht (Charlois) en Kleinpolder (Overschie) en het originele ontwerp van Ommoord (Prins Alexander). Uniek voor die tijd waren de gebruiksvriendelijke, openbare, vaak groene ruimten tussen de gebouwen, die ze gebruikte in haar ontwerpen.

Ondanks haar invloedrijke nalatenschap was er nog weinig onderzoek naar Lotte Stam-Beese en haar werk gedaan. Dit was voor cultuurhistoricus Hanneke Oosterhof een reden om een biografie over haar te schrijven. “Er was wel in 1993 een boek over haar geschreven door acht auteurs. Maar dat was meer een bundel met wat artikelen, waar ook deels een biografisch verhaal in zat. In de inleiding van dat boek stond dat er nog wel wat te onderzoeken was over Lotte Stam-Beese. Ik vond haar interessant: het leven wat ze leidde in de Sovjet Unie, wat ze heeft meegemaakt in de oorlog, dat ze als Duitse is aangenomen in Rotterdam. Dus ik ben me daarin gaan verdiepen.”

Hanneke Oosterhof heeft eerder al boeken geschreven over sociale geschiedenis: de Tweede Wereldoorlog, ontwerpers en kunstenaars. Voor haar proefschrift koos ze voor de vorm van eenbiografie, in tegenstelling tot de monografie die vaak wordt gebruikt in naslagwerken van architecten. “Ik ben niet iemand die een monografie kan schrijven, ik ben toch meer geïnteresseerd in de mens achter het werk. Ze was een heel breed creatieve vrouw. Ze was niet alleen architect maar heeft ook gefotografeerd, ontwerpen gemaakt voor affiches enzovoort. Dat vond ik ook heel interessant. Ze was niet zo star op een thema gericht. In het boek heb ik natuurlijk ook een overzicht van haar hele oeuvre opgenomen.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Er zit een groot gat tussen de belevingswereld van jongeren en de stad”

    • Stadmaken

    Duizenden brugklassers komen deze dagen thuis met het gifgroene boek Metro 010 in hun schooltas, een graphic novel over de geschiedenis van Rotterdam. Dit boek is het succesvolle passieproject van Ellen Schindler, partner bij ontwerpbureau De Zwarte Hond. Momenteel wordt gewerkt aan een Groningse en Berlijnse editie. Een gesprek over hoe je jongeren serieus en structureel kunt betrekken bij stadsontwikkeling.

  • Renovatie Prinsessenflats: zo kunnen we wél zorgvuldig met Post 65-architectuur omgaan

    • Architectuurkritiek

    De forse renovatie van de Prinsessenflats in Prinsenland bleef niet onopgemerkt: door alle ingrepen veroverden de jaren ‘60-kolossen de tweede plaats van de Rotterdam Architectuurprijs. Het kan dus, Post 65-architectuur aanpassen aan de eisen van deze tijd, mét respect voor het oorspronkelijke ontwerp en de bewoners.

  • Boijmans: er zijn nog genoeg hordes te nemen

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Ervan uitgaande dat het Boijmans in 2030 weer opengaat, is de verbouwing nu grofweg halverwege. Voor het eerst sinds het museum vijf jaar geleden de deuren sloot, ligt er een plan met een deugdelijke doorrekening. Tussen gemeente, museumdirectie en Mecanoo is, na veel gesteggel, de kou weer uit de lucht. Waar komt dat nieuwe optimisme vandaan?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het uit Athene afkomstige Planet of Zeus rifft al er sinds de eeuwwisseling al flink op los: de band is meer onderweg dan dat ze thuis aan de ouzo zitten. Door het vele optreden heeft de band een eigen sound ontwikkeld die zich het beste laat omschrijven als een mix van vuige stoner, ouderwetse hard rock met vleugjes southern rock.

    Venue: Grounds
    Datum:
  • NOFX stoeit regelmatig met ska, maar wat als Fat Mike & co. daadwerkelijk een skapunkband zouden zijn? Dan kom je ongeveer uit bij P.O. Box. Met een strak koppel blazers krijgt het luchtkoper vrij baan in de uplifting songs van dit Franse zestal.

    Venue: Roodkapje
    Datum:
  • Met het ontbreken van het Baroegpand organiseren we DDD dit jaar in afgeslankte vorm. Dit doen we in het kleine maar reuzegezellige Soundville dat op een steenworp afstand van Baroeg ligt. Bij deze mini-editie ligt de nadruk op één van onze kernwaardes, namelijk opkomende Nederlandse doom bands een podium bieden. En we hebben drie fantastische acts voor je in petto.

    Venue: SoundVille
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam