Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer
Vers Beton – Robin Duister – Columnist Elfie Tromp – 2020
Beeld door: beeld: Robin Duister

Ik ben maar een simpele ziel. Als iets glimt, ben ik al snel onder de indruk. En glimmen, dat doet het Depotgebouw. Glimmend glimlachen ook de medewerkers bij de entree, glimmen doen ook de wangen van het opgedofte publiek dat zich in de openingsweek vergaapt aan het Depotgebouw. Even is het Rotterdams chagrijn, die grootstedelijke achterdocht, verdwenen.

Als Abeltje in zijn vliegende lift staar ik naar de glazen constructie die me naar boven zoeft en ik bewonder het uitzicht om mij heen, zoveel meter boven de grond. Voor het eerst in lange tijd ben ik weer kinderlijk verbaasd dat we dit als mensen zomaar kunnen, zulke grote constructies bouwen. Achteloos heb ik flats bezocht. Verveeld door bibliotheken met talloze verdiepingen geslenterd. Gegaapt in de zoveelste Rooms-Katholieke kerk. Maar maak de muren doorzichtig en je ziet ineens weer het wonder van architectuur.

Ik vraag me af of we elkaar meer zouden waarderen als onze huid ook van glas zou zijn en we ons hele biologische hebben en houwen aan elkaar konden laten zien, zodat we dat hele stroef-beleefde kennismaken achterwege kunnen laten. Hoe de aderen zwellen als het bloed sneller stroomt, het hart sneller pompt van plezier als iemand je ziet. De gewrichten in hun kommen roteren als de hand wordt uitgestoken om je te begroeten, hoe mooi, hoe helder zou dat zijn. Zie, ik word zelfs existentieel van dit gebouw.

Kritische stukken over het Depotgebouw zijn er genoeg. Over de kosten. Of de kunst niet belangrijker is dan de stenen waar het achter wordt bewaard. Of de stad wel groot genoeg is voor zo’n spektakelstuk. De musea die we hebben halen tot noch toe nette bezoekerscijfers, maar geen Mona Lisa-achtige wachtrijen. The Guardian noemt het gebouw zelfs lelijk, maar dat gaat me te ver.

Er is genoeg mis in de stad, maar voor de lengte van deze column ben ik niet pessimistisch, krijg ik dezelfde glans in mijn blik als ik aan de toekomst van het Depotgebouw denk. Soms gaat er goddank wel iets goeds in al de ellende die city planning heet. Soms is iets nieuws gewoon geweldig.

UITGELICHTDepot_SylvanaLansu_VersBeton (8)

Lees meer

Het depot: radicale eenvoud voor een levende collectie

Architectuurkritiek: het Depot is op z’n best als het zijn radicaliteit omarmt

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

  1. het programma van een gebouw is de verzameling functies die het huisvest ↩︎
_MG_6186_Willem de Kam

Elfie Tromp

Elfie Tromp (1985) is schrijver, dichter en columnist. Underdog, haar tweede roman, is genomineerd voor de BNG Literatuurprijs en Diorapthe. Ze is druktemaker voor De Nieuws BV en regelmatig presentator voor radioprogramma VPRO Nooit Meer Slapen.

Profiel-pagina
Selfie-0417_574

Robin Duister

Illustrator

Robin Duister studeerde illustratie aan de Willem de Kooning in Rotterdam. Haar beelden zijn realistisch met een rauw randje. Op het eerste gezicht roepen ze vertederende gevoelens op, maar wie verder kijkt ziet dat haar werk niet zo onschuldig is als het lijkt. Robin Duister combineert hedendaagse beelden met elementen uit de popcultuur.

Profiel-pagina
Lees één reactie
  1. Profielbeeld van Theresia van Laak
    Theresia van Laak

    Schrijfslippertje ? : De musea, die we hebben, halen tot NOG toe nette bezoekersaantallen.
    Zelf ben ik er nog niet uit, of ik de bloempot mooi vind, of niet. Overigens heb ik hetzelfde met de Markthal.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.