Ga naar de inhoud

KiesAdvies de podcast wil jongeren naar de stembus krijgen: “Ook al is dat voor partijen waar we zelf niet achter staan” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Op 16 maart 2022 mogen Rotterdammers naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen. Maar voor veel jongeren is politiek nog een ver-van-je-bed-show, zagen Isa de Beer (24) en Iris Zoet (24). Zij begonnen een podcast om die twee dichter bij elkaar te krijgen.

000007
beeld: Jonathan Oron

Zelf mocht ik dit jaar voor het eerst stemmen en merkte hoe lastig voor sommige generatiegenoten was om een partij te vinden die hun idealen vertegenwoordigde. Rotterdammers Isa de Beer en Iris Zoet zagen dit ook en besloten daarom een podcast te maken waarin ze jongerenpartijen aan het woord laten: KiesAdvies de podcast. Waar ze in hun eerste seizoen de landelijke politiek onder de loep namen, besloten ze dit seizoen te wijden aan de gemeenteraad en in het bijzonder: de Rotterdamse gemeenteraad. In hun podcast behandelen ze onderwerpen die direct te maken hebben met jongeren. Elke aflevering krijgt één jongerenpartij een half uur de tijd om hun standpunten te delen over een van die geselecteerde onderwerpen. 

Waarom een podcast?

Isa: “Zelf luisteren we allebei al heel lang naar podcasts. Van podcasts die gaan over maatschappelijke problemen tot podcasts die eigenlijk nergens over gaan. Zelf wist ik ook niet veel over politiek, maar toen vorig jaar de Tweede Kamerverkiezingen op het programma stonden, besloot ik toch maar eens een politieke podcast te luisteren. Ik weet namelijk bijna nooit op wie ik moet stemmen: ik ben echt een zwevende kiezer. Maar na het luisteren van die podcast kwam ik tot de conclusie dat ik er eigenlijk niks van opgestoken had. Het ging vooral over wat er in Den Haag speelde, maar niet over de partijen en hun idealen. En toen dacht ik misschien kan ik zelf wel een podcast gaan maken over politiek.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

  • Verkoop kunstenaarsatelier Kunst en Complex: de gemeente ging eens niet voor de winst, maar zet nu wel de verhoudingen in M4H op scherp

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Met de verkoop van een karakteristiek fabriekspand aan de Keileweg geeft de gemeente de gebiedsontwikkeling in M4H een slinger. Het pand gaat naar de projectontwikkelaar met het meest creatieve plan. Maar de huidige huurders – kunstenaarsvereniging Kunst & Complex – werden hier niet bij betrokken en dwarsbomen nu de benodigde vergunning. Wat gaat de gemeente doen?

  • “Elkaar ‘echt zien’ gaat verder dan elkaar tolereren”

    • Politiek

    Hoe zorg je in tijden van polarisatie voor verbinding in de samenleving? Harvard-socioloog Michèle Lamont schreef er een boek over. In aanloop naar haar lezing bij De Dépendence – en vlak voor de Amerikaanse verkiezingen – sprak Arlette van den Berg met haar.

  • Italiaanse lessen voor een geslaagd Rotterdams burgerberaad: hoe nu verder?

    • Klimaat

    Nu het Rotterdamse Burgerberaad voor het Klimaat vorige week haar adviezen heeft aangeboden aan wethouder Chantal Zeegers, lijkt het eind goed, al goed. Maar wie kijkt naar vergelijkbare projecten, zoals in het Italiaanse Bologna, ziet dat dit pas het begin is: hoe zorg je ervoor dat adviezen ook daadwerkelijk geïmplementeerd worden? En zijn er valkuilen die Rotterdam kan voorkomen?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Het Wereldmuseum Rotterdam zoekt een Brandmanager voor 36 uur per week. Als ervaren marketeer ben je samen met collega brandmanagers verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie van tentoonstellingen en publieksprogramma’s.

  • Bekijk alle vacatures