Ga naar de inhoud

De race naar de Coolsingel — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen onderzoekt journalist Marjolein Kooyman samen met fotograaf Salih Kiliç de relatie tussen Rotterdammers en de Coolsingel, langs het parcours van de Marathon.

WhatsApp Image 2022-01-10 at 13.32.19
beeld: Salih Kiliç

Op zondag 24 oktober werden ruim 10.000 marathonlopers door zanger Lee Towers weggeschoten aan de voet van de Erasmusbrug. De lopers volgen het parcours dat leidt langs de Kuip, de Slinge en de vooroorlogse wijken op Zuid. Terug de brug over, denderen de duizenden sportievelingen de noordoever op om via een slopend rondje Kralingse Bos te eindigen op de Coolsingel. Winnaar Bashir Abdi eindigde iets meer dan twee uur later op de stoep van het stadhuis.

Enkel voortgedreven door wilskracht en gedragen door aanmoediging van toeschouwers, strompelde de laatste amateur, Bert Ruijgrok (67) uit Bleiswijk, ruim 6,5 uur na de start, dodelijk vermoeid, over diezelfde finish. De marathon verbroedert. Tienduizenden Rotterdammers schreeuwen de voornamen van de hardlopers – te lezen op hun startnummer – klappen en maken muziek. Heel Rotterdam beleeft en leeft mee met de lopers in de race naar de Coolsingel.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • IMPACT is op zoek naar een creatieve en bevlogen marketeer die onze zichtbaarheid versterkt en onze missie breed uitdraagt. Een marketeer die, net als wij, passie heeft voor makerschap, creativiteit, professionele ontwikkeling, podiumkunst en persoonlijk leiderschap, en de noodzaak hiervan kan overbrengen.

  • Bekijk alle vacatures