Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer
Vers Beton – Robin Duister – Columnist Elfie Tromp – 2020
Beeld door: beeld: Robin Duister

In maart en april speelt mijn favoriete acteur John Buijsman in de voorstelling Fortuyn in het Nieuwe Luxor. Het gaat over de opkomst van een van de meest flamboyante en roemruchte politici die Rotterdam voortbracht en wat zijn impact op de stad is geweest.

Ik zat in het schrijfproces van mijn nieuwe roman Pietà, dat gaat over een omstreden monument dat wordt weggehaald, toen het beeld van Pim Fortuyn werd beklad door een actiegroep die zich helden van nooit noemde.

Toen ik er samen met mijn vriend ’s ochtends langs reed, hadden de Fortuyn-sympathisanten het al opgeruimd. Eerder dan de gemeentelijke schoonmaakploeg er op hadden kunnen uittrekken. Ik heb begrepen dat ze dat – oh ironie – met een bijtend middel hebben gedaan, waardoor het beeld nu blijvend beschadigd is.

Ik was destijds niet de enige die poolshoogte kwam nemen bij de hoge sokkel waar de gebeeldhouwde Fortuyn overheen leunde en sardonisch glimlachend naar beneden koekeloerde. Er stopten ook twee middelbare witte mannen op elektrische fietsen bij het beeld. Ze deden mannendingen: schopten inspecterend tegen de sokkel om te kijken of de stenen goed vast zaten, zetten een voet op het opstapje en keken boos om zich heen of de daders nog ergens te vinden waren.

‘Hij was een goeie kerel,’ zei de een.
‘Ze zeggen dat ‘ie een racistisch was, maar dat was hij helemaal niet,’ zegt de ander.
‘Niet zoals ze nu zijn,’ beaamde de een.
‘Hij was gewoon kritisch,’ zegt de ander.
‘Hij had goede ideeën,’ knikt de een.

Hij was er gewoon en dat was ineens een probleem

Meer konden ze niet doen. Ze keken mij en mijn geliefde wantrouwend aan en stapten weer op. Nadat ze vertrokken, moest ik een foto van mijn vriendje maken die triomfantelijk tegen het beeld aanleunde. Hij is een kind van immigranten en weet nog goed dat hij, toen Fortuyn opkwam, door zijn klasgenootjes ineens vieze buitenlander werd genoemd. Daarvoor had hij nooit nagedacht waar hij vandaan kwam, thuishoorde of zou moeten zijn. Hij was er gewoon en dat was ineens een probleem.

Wat doen we met geschiedenis die verdeelt? Die enerzijds houvast en anderzijds pijn oproept? De geschiedenis van de mens, is de geschiedenis van de emotie, is de ondertitel van mijn roman. We mogen, voorbij ons eigen gelijk, wel wat meer oog hebben voor elkaars gevoel, want hoeveel van ons handelen is slechts een reactie in plaats van een pure daad?

Hoe dat ging destijds, zie ik graag terug in het stuk Fortuyn, want – en hier is John Buijsman het vast mee eens – de wereld is een poppenkast en we zijn allemaal Jan Klaassen.

Vers Beton – Robin Duister – Columnist Elfie Tromp – 2020

Lees meer

De cultuursector is de beschaafdste partij in deze hele bestuurlijke wanorde

Elfie Tromp deed deze week mee aan het protest Kapsalon Theater in de culturele sector

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

_MG_6186_Willem de Kam

Elfie Tromp

Elfie Tromp (1985) is schrijver, dichter en columnist. Underdog, haar tweede roman, is genomineerd voor de BNG Literatuurprijs en Diorapthe. Ze is druktemaker voor De Nieuws BV en regelmatig presentator voor radioprogramma VPRO Nooit Meer Slapen.

Profiel-pagina
Selfie-0417_574

Robin Duister

Illustrator

Robin Duister studeerde illustratie aan de Willem de Kooning in Rotterdam. Haar beelden zijn realistisch met een rauw randje. Op het eerste gezicht roepen ze vertederende gevoelens op, maar wie verder kijkt ziet dat haar werk niet zo onschuldig is als het lijkt. Robin Duister combineert hedendaagse beelden met elementen uit de popcultuur.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.