Sinds dit jaar vaart er geen Waterbus meer naar Heijplaat. Hier was onder de bewoners veel ontevredenheid over. Welke veranderingen heeft de Waterbus ondergaan? En wat was de reden daarachter? Robin van Essel legt het uit.
Het is hommeles op Heijplaat. Op 1 januari verdween lijn 18 van de Waterbus, die het schiereiland verbond met de St. Jobshaven, Katendrecht en het centrum. Heijplaat wordt daarmee aanzienlijk minder goed bereikbaar, tot groot ongenoegen van de bewoners, studenten van de RDM Campus en forenzen. Hoe zit dit nu precies?
Al 2 reacties — discussieer mee!
De oude Waterbus had een capaciteit van 100 zitplaatsen binnen, met plek voor nog eens 50 mensen op het dek inclusief fietsen. Deze Waterbus voer twee keer per uur, en kon zo dus 300 personen per uur overzetten.
De hogere frequentie zoals aangevoerd door de woordvoerder van de wethouder is natuurlijk een nep-voordeel. De frequentie gaat omhoog van 2 naar 4 keer per uur, maar het maximum aantal passagiers is 50 per vaarbeweging. Je kunt met de nieuwe oplossing dus maximaal 200 personen per uur overzetten. Het is als zeggen dat bij gebrek aan brood het een bijkomend voordeel zou zijn dat mensen nu kunnen afslanken.
De gemeente heeft aangegeven in haar aanbesteding dat de ambitie was om in 2030 emissieloos te varen en niet in 2022 al. Blue Amigo, de keuze van de Provincie, start met hybride boten die tegen 2030 volledig elektrisch zullen zijn. Deze boten zijn, in tegenstelling van de door Watertaxi geboden oplossing, wél in staat om een lijndienst naar St. Job, Katendrecht en Erasmusbrug uit te voeren.
Feit is dat in aanloop naar de aanbesteding de gemeente niet een keer de moeite heeft genomen om te doen aan burgerparticipatie. Er is wel overleg geweest met de Hogeschool van RDM-Campus maar de bewoners bleven ongeïnformeerd en moesten anderhalf jaar geleden uit de media vernemen dat lijn18 werd geslachtofferd.
De aanbesteding is ook gebaseerd op gebruikscijfers uit 2016 en 2018, niet geheel toevallig de jaren dat de nieuwe wijk er nog niet was. De cijfers zijn derhalve in het geheel niet in lijn met de stormachtige groei van het aantal bewoners op Heijplaat. Toen uit een enquête van de gemeente bleek dat deze de uitkomst van de enquête van de bewoners zelf onderschreef werd deze uitkomst terzijde geschoven onder het mom van: “Enkel belanghebbenden hebben dat ingevuld”. En wethouder Bokhove durfde de vergelijking te maken met goede voornemens op 1 januari, de bewoners spraken zich wel uit voor vervoer over water… maar die zouden nooit echt die boot gaan nemen.. was haar idee. Een schoffering van de burger!
Mocht Dhr. van Essel graag spreken met bewoners van Heijplaat dan mag hij contact met mij opnemen, ik leidt hem dan verder naar het Actiecomité Waterbus.
Ook bewoners op Katendrecht en Delfshaven zijn inmiddels met de neus op de feiten gedrukt. Zij wisten in aanloop naar 1 januari jl niet wat er te gebeuren stond en zagen zich ineens geconfronteerd met een fait accompli.
Zij trekken nu samen met Heijplaat op in hun acties en trachtten begin januari in te spreken bij de commissie EDEM op het stadhuis, slecht 1 persoon werd toegelaten en moest namen 5 individuën een verhaal van hen weergeven in slechts 5 minuten… een schoffering van de burger die de moeite neemt deel te nemen aan het democratisch proces.