Ga naar de inhoud

Rotterdammers ervaren dat ze niet meer passen in de nieuwe stad die wordt uitgetekend — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De afgelopen tien weken sprak Marjolein Kooyman in deze serie met Rotterdammers over hun relatie met de lokale politiek. De lage opkomstcijfers bij de verkiezingen liegen er niet om: “De gemeente is er niet in geslaagd om Rotterdammers bij de stad te betrekken”. 

Salih_Kilic_0172
beeld: Salih Kiliç

In drie dagen tijd, 14, 15 en 16 maart, ging slechts 39 procent van de stemgerechtigde Rotterdammers naar de stembus. Bijna 8 procent lager dan vier jaar geleden en 11 procent lager dan het landelijk gemiddelde. Een historisch democratisch dieptepunt. In enkele Rotterdamse wijken (Carnisse, Beverwaard, Bloemhof, Mathenesse en Tarwewijk) bleef de opkomst steken op zo’n 20 procent. In deze wijken is de gemeente er niet in geslaagd vier op de vijf inwoners bij de stad te betrekken.

Uit een landelijke peiling van Ipsos onder niet-stemmers blijkt dat 28 procent van de kiezers afhaakt omdat zij geen vertrouwen hebben in de politiek. 32 procent weet niet op welke partij hij of zij wil stemmen en 27 procent heeft geen interesse. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures