Ga naar de inhoud

Wat zeggen de partijen over mobiliteit en verkeer?

Vers Beton spitte de verkiezingsprogramma’s van de Rotterdamse politieke partijen door in aanloop naar de verkiezingen op 16 maart. Hier lees je wat partijen zeggen over verkeer, parkeren, openbaar vervoer, fietspaden en stoepen. En wat juist niet.

Vers Beton – Roozeboos – Wat valt er te kiezen – Mobiliteit – 2022
beeld: Roozeboos

Veel partijen vinden dat het gedaan moet zijn met de dominantie van de auto in de binnenstad. Volgens D66, Groenlinks, PvdA, CDA, PvdD, 50plus, Christenunie, Socialisten010, Volt en Bij1 moet de schaarse ruimte in het centrum gebruikt worden voor ten minste openbaar vervoer en voet- en fietsverkeer. Ze willen doorgaand autoverkeer dat niet in het centrum hoeft te zijn zo veel mogelijk weren. Dat moet zorgen voor een betere luchtkwaliteit, veiligheid en leefbaarheid. 

“De auto maken we te gast”, schrijft D66. De partij wil een toeslag vragen aan automobilisten in het centrum. Met Groenlinks geloven de sociaalliberalen in de ‘15-minutenstad’, waarbij alle belangrijke voorzieningen nooit verder dan 15 minuten lopen of fietsen van je verwijderd zijn. Welke veranderingen dat vereist wordt niet helemaal duidelijk.

Net als PvdA, PvdD en Socialisten010 willen ze drukke winkel- en horecastraten als de Meent en de Witte de Withstraat helemaal autovrij maken. Voor het CDA is een autoluwe Witte de With genoeg. In de rest van de stad moet de maximumsnelheid terug naar 30 kilometer per uur, vinden Groenlinks, D66, PvdA, CDA, PvdD, Socialisten010, Christenunie en Bij1. Om het centrum voor autobezitters van buiten bereikbaar te houden willen VVD, D66, CDA, PvdA en PvdD extra P&R-locaties aan de rand van de stad. 

Het aantal parkeerplekken op straat moet volgens D66, Groenlinks, PvdA en PvdD fors omlaag om plek te maken voor fietsen en terrassen. D66 plakt er een getal aan en wil specifiek 5.000 parkeerplekken inruilen voor terrassen en fietsenstallingen. Omdat ze openbare parkeerplaatsen als publieke subsidiëring voor automobilisten zien, pleit de partij als enige om de tarieven voor straatparkeren te verhogen.

D66, Groenlinks, PvdD, Christenunie en Socialisten010 willen de laatste gratis parkeergebieden in Delfshaven, Noord, Crooswijk en op Zuid opheffen. D66, PvdA en Groenlinks willen een tweede of derde parkeervergunning duurder maken. Dit geld moet volgens Groenlinks in ov- en fietsinfrastructuur gestoken worden. Concurrent Denk wil dat je met je parkeervergunning in de hele stad terecht kan, in plaats van alleen in je eigen wijk. 

Groenlinks en Bij1 willen bij de herinrichting van de vrijgekomen ruimte extra letten op de toegankelijkheid van de stad voor mensen met een beperking. Ook 50plus heeft een eigen invalshoek: de partij wil parkeren voor mantelzorgers gratis maken en extra aandacht voor scootmobieldiefstal. 

Voor de autobezitter die gruwelt van deze plannen zijn daar Leefbaar Rotterdam, de VVD en Denk. Zij zien niets in het terugdringen van het autoverkeer en zien voldoende ruimte voor auto’s als een voorwaarde voor een bereikbare stad. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam