Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer
Vers Beton – Roozeboos – Wat valt er te kiezen – Mobiliteit – 2022
Beeld door: beeld: Roozeboos

Veel partijen vinden dat het gedaan moet zijn met de dominantie van de auto in de binnenstad. Volgens D66, Groenlinks, PvdA, CDA, PvdD, 50plus, Christenunie, Socialisten010, Volt en Bij1 moet de schaarse ruimte in het centrum gebruikt worden voor ten minste openbaar vervoer en voet- en fietsverkeer. Ze willen doorgaand autoverkeer dat niet in het centrum hoeft te zijn zo veel mogelijk weren. Dat moet zorgen voor een betere luchtkwaliteit, veiligheid en leefbaarheid. 

“De auto maken we te gast”, schrijft D66. De partij wil een toeslag vragen aan automobilisten in het centrum. Met Groenlinks geloven de sociaalliberalen in de ‘15-minutenstad’, waarbij alle belangrijke voorzieningen nooit verder dan 15 minuten lopen of fietsen van je verwijderd zijn. Welke veranderingen dat vereist wordt niet helemaal duidelijk.

Net als PvdA, PvdD en Socialisten010 willen ze drukke winkel- en horecastraten als de Meent en de Witte de Withstraat helemaal autovrij maken. Voor het CDA is een autoluwe Witte de With genoeg. In de rest van de stad moet de maximumsnelheid terug naar 30 kilometer per uur, vinden Groenlinks, D66, PvdA, CDA, PvdD, Socialisten010, Christenunie en Bij1. Om het centrum voor autobezitters van buiten bereikbaar te houden willen VVD, D66, CDA, PvdA en PvdD extra P&R-locaties aan de rand van de stad. 

Het aantal parkeerplekken op straat moet volgens D66, Groenlinks, PvdA en PvdD fors omlaag om plek te maken voor fietsen en terrassen. D66 plakt er een getal aan en wil specifiek 5.000 parkeerplekken inruilen voor terrassen en fietsenstallingen. Omdat ze openbare parkeerplaatsen als publieke subsidiëring voor automobilisten zien, pleit de partij als enige om de tarieven voor straatparkeren te verhogen.

D66, Groenlinks, PvdD, Christenunie en Socialisten010 willen de laatste gratis parkeergebieden in Delfshaven, Noord, Crooswijk en op Zuid opheffen. D66, PvdA en Groenlinks willen een tweede of derde parkeervergunning duurder maken. Dit geld moet volgens Groenlinks in ov- en fietsinfrastructuur gestoken worden. Concurrent Denk wil dat je met je parkeervergunning in de hele stad terecht kan, in plaats van alleen in je eigen wijk. 

Groenlinks en Bij1 willen bij de herinrichting van de vrijgekomen ruimte extra letten op de toegankelijkheid van de stad voor mensen met een beperking. Ook 50plus heeft een eigen invalshoek: de partij wil parkeren voor mantelzorgers gratis maken en extra aandacht voor scootmobieldiefstal. 

Voor de autobezitter die gruwelt van deze plannen zijn daar Leefbaar Rotterdam, de VVD en Denk. Zij zien niets in het terugdringen van het autoverkeer en zien voldoende ruimte voor auto’s als een voorwaarde voor een bereikbare stad. 

“Het is een illusie om te denken dat het autoverkeer zal afnemen in een groeiende stad,” schrijft Denk. Volgens Leefbaar moet het gedaan zijn met het ‘treiteren’ van de automobilist, en ook de VVD ziet het ov vooral als aanvulling op autovervoer. Volgens hen moet het aantal parkeerplekken voor auto’s in de stad juist omhoog. Dat er te weinig parkeerplek voor fietsen is heeft de VVD ook door, maar die kunnen beter ‘op daken, in lege gebouwen en op het water’ gestald worden. Denk wil dat parkeren na zes uur ’s avonds in de hele stad gratis wordt. Waar andere partijen het als inspirerend succes zien, moet het volgens deze drie gedaan zijn met de verkeersexperimenten als in de Maastunnel. Het afsluiten van rijbanen zou tot onnodige opstoppingen leiden, luchtvervuiling juist verergeren en de doorstroming onnodig saboteren.

Openbaar vervoer

Dat er een nieuwe oeververbinding komt tussen Kralingen en Feyenoord is bekend, maar het nieuwe college mag zich gaan buigen over welke vorm die precies moet krijgen. Geen enkele partij pleit expliciet voor een brug. Leefbaar, VVD, D66, PvdA, CDA en Denk hebben het alvast over een tunnel. Samen met Groenlinks, PvdD en Christenunie schrijven ze dat de nieuwe verbinding in ieder geval ruimte moet bieden aan een nieuwe metrolijn tussen stations Kralingse Zoom en Zuidplein, om Rotterdam-Zuid en het stadion beter met de rest van de stad te verbinden. Over waar de tunnel verder voor gebruikt moet worden zijn de partijen het minder eens: D66, PvdA en CDA willen een fietsroute, de PvdA pleit voor wandelaars en opvallend genoeg is het CDA de enige partij die inzet op auto’s. Op termijn denken VVD, D66, PvdA, Groenlinks en Christenunie aan een cirkellijn, door station Zuidplein ook met het Marconiplein of Delfshaven te verbinden. D66 en Groenlinks willen ook dat de tramverbindingen op Zuid uitgebreid worden.

Bij1, SP en Socialisten010 willen dat het openbaar vervoer voor elke Rotterdammer gratis wordt. Voor alle andere partijen gaat dat te ver. Volt is bang dat mensen bij gratis OV de benenwagen laten staan en ongezonder gaan leven. Wel willen Groenlinks, PvdD en Volt gratis ov uitbreiden naar Rotterdammers met geldproblemen, en Denk wil dat voor Rotterdammers onder de 18. D66 wil dat 65+’ers die het ov kunnen betalen dat ook doen, en het vrijgekomen geld gebruiken voor de mobiliteit van kinderen in arme gezinnen.  

Socialisten010 en Bij1 willen dat trams, bussen en metro’s 24 uur per dag gaan rijden. D66, PvdA, Leefbaar en Volt willen het nachtnet uitbreiden zodat Rotterdammers die tot laat werken of feesten nog naar huis kunnen komen.

Deelvervoer

Gedeelde scooters, auto’s en fietsen zijn voor de meeste partijen een welkome aanvulling op het mobiliteitsaanbod van Rotterdam, mits er aan de overlast van ‘slingerscooters’ wat gedaan wordt. VVD, D66, Groenlinks en het CDA stellen vaste stallingen voor deelscooters voor, en ook de PvdA heeft het over grenzen stellen aan de explosieve groei van deelvervoer op straat. 

Deelvervoer wordt vooral als oplossing gezien tegen vervoersarmoede en voor the last mile. Zo denken GroenLinks, PvdA en de PvdD aan zogenaamde ‘hubs’ in de wijken. Bewoners kunnen dan op centrale locaties terecht voor een – bij voorkeur elektrisch – deelvervoersmiddel. Een andere manier om vervoersarmoede tegen te gaan is de fietsbank waar Groenlinks en PvdA voor pleiten. Groenlinks wil ook dat het laten repareren van je fiets goedkoper en makkelijker wordt.

Veiligheid

De VVD en Leefbaar Rotterdam willen ‘verkeersaso’s’ die zich niet aan de regels houden en straten als de Meent verstoren met ronkende motoren, harder aanpakken. Leefbaar wil op heterdaad betrapte bestuurders meteen een wielklem geven en met D66 pleit de VVD voor extra geluidsmeters en camera’s. Overtreders moeten volgens de VVD een gebiedsverbod kunnen krijgen of hun auto inleveren. 

Om fietspaden veiliger te maken willen D66, PvdD, 50plus en Christenunie dat scooters net als in Amsterdam de rijbaan op worden gestuurd. Het CDA wil de mogelijkheden hiervoor onderzoeken.

De bezuinigingen op surveillanten in het openbaar vervoer moeten volgens VVD en Leefbaar worden teruggedraaid. Het ov is ‘niet goedkoop’, schrijft de VVD, ‘en wordt niet gebruikt als mensen een onveilig gevoel hebben.’

Waar de VVD ook ‘helemaal klaar’ mee is zijn roekeloze scooterkoeriers. De aanpak voor maaltijdbezorgers, waarbij werkgevers streng aangesproken en geholpen worden, moet uitgebreid worden naar flitsbezorgers als Gorillas. 

D66 wil dat bezorgbusjes, die vaak foutparkeren en hard rijden, vaste laad- en losplekken krijgen in de wijk. Groenlinks pleit voor snelheidsbeperkers, maar wil vooral met postbezorgers in gesprek. De haast van de bezorgers komt volgens hen immers voort uit de precaire arbeidsvoorwaarden waar ze mee werken.

Serie: Wat valt er te kiezen? 

Vers Beton vat de vele verkiezingsprogramma’s samen in de serie ‘Wat valt er te kiezen’. Zo kunnen de lezers in één keer te weten komen wat de plannen van de politieke partijen zijn ten aanzien van thema’s als wonen, economie, klimaat, mobiliteit en samenleven. 

We kijken naar verkiezingsprogramma’s of standpunten van Leefbaar Rotterdam, VVD, D66, GroenLinks, CDA, PvdA, Partij voor de Dieren, 50PLUS, ChristenUnie, SP, Denk, Socialisten010, Volt en Bij1. 

Vers Beton vindt het belangrijk dat alle Rotterdammers zich goed kunnen informeren, daarom staat deze serie artikelen niet achter een harde betaalmuur. Je kunt ons steunen en onbeperkt lezen door lid te worden.

Bekijk ook wat er op andere thema's te kiezen valt!

Lees meer
VersBeton-MarkvanWijk-de-partijen-over-klimaat-ecologie-groen-2022

Lees meer

Wat zeggen de partijen over klimaat, ecologie en groen?

Vers Beton vat de verkiezingsprogramma's voor je samen per thema in aanloop naar 16 maart.

Je kunt deze banner wegklikken!

... maar je kunt ook lid worden van Vers Beton voor € 7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

1599569513738

Nigel van Schaik

Nigel van Schaik (2000) is freelance journalist en student. Hij schrijft over identiteit, gelijkheid, (sub)cultuur en de stad Rotterdam. 

Profiel-pagina
Avatar-Roozeboos

Roozeboos

Illustrator

Roozeboos kijkt naar de wereld met een kinderlijke nieuwsgierigheid. Dit zie je ook terug in haar artiestennaam, die haar bijnaam was als kind. Haar werk is speels, vrolijk en gevuld met veel details om je in te verliezen. Als ze niet in haar atelier aan het werk is kan je haar vinden met haar schetsboek wandelend door Rotterdam, waarin ze de wereld om haar heen vastlegt.

Profiel-pagina
Lees één reactie
  1. Profielbeeld van Reinout van Schouwen
    Reinout van Schouwen

    Scooters op de rijbaan… tja. In grote delen van de stad moeten scooters met een gele nummerplaat officieel al op de rijbaan maar dat wordt in de praktijk niet of nauwelijks gehandhaafd. Begin daar eens mee zou ik zeggen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.