Ga naar de inhoud

Fortuyn maakte racisme sociaal geaccepteerd — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Twintig jaar na de dood van Pim Fortuyn blikt Hasna El Maroudi terug op wat zijn uitspraken in de Rotterdamse samenleving teweegbrachten. “Het ene moment was ik nog een puber in Vreewijk op zoek naar mijn eigen identiteit, het volgende moment werd ik de ‘ander’”.

Vers Beton – Kazuma Eekman – 20 jaar Pim Fortuyn – 2022
beeld: Kazuma Eekman

De eerste keer dat ik de naam Pim Fortuyn hoorde kan ik mij niet meer voor de geest halen. Afgelopen weken deed ik mijn best om zoveel mogelijk herinneringen uit die tijd op te halen – van de opkomst van Fortuyn tot aan de gruwelijke moord op het Mediapark – maar helaas. De beelden zijn van mijn netvlies gewist. Ik luisterde naar podcasts die het fenomeen Fortuyn proberen te duiden, keek naar de televisieserie ‘Het jaar van Fortuyn’, bekeek oude interviews en las portretten van de man. Fascinerend genoeg lijkt er in mijn geheugen weinig ruimte te zijn geweest om de politieke informatie uit die tijd op te slaan. Zelfs optredens van Pim, waarvan ik wéét dat ik ze live heb gezien, zijn verdwenen. Het enige dat nog in mij huist is het gevoel dat ik kreeg wanneer ik de man hoorde spreken. En de rillingen.

Ik sta er niet van te kijken dat ik de informatie heb weggestopt. Ik was nog jong ten tijde van de vreselijke moord, maar belangrijker nog – ik besef dat het misschien bombastisch klinkt – is dat de opkomst van de man ook tamelijk traumatiserend was. Het ene moment was ik nog een puber in Vreewijk, op zoek naar mijn eigen identiteit, los van dat van mijn ouders, broers en zussen. Het volgende moment werd ik de ‘ander’. De Marokkaan. De moslim. De scheidslijn zal niet zo scherp zijn geweest, het is herinneringen eigen om zich te ontdoen van alle nuance, maar in mijn herinnering ging het wel zo. 

Over de opkomst van Fortuyn is een hoop geschreven en gezegd. Over hoe hij ogenschijnlijk makkelijk van politieke kleur veranderde – van conservatief naar marxist naar sociaal-democraat en uiteindelijk naar extreemrechts –, over zijn wetenschappelijke tekortkomingen en over hoe hij altijd een buitenbeentje was, die niets liever wilde dan “erbij horen”. Fortuyn was zelf, waar hij ook kwam, altijd de ander. Des te wranger is het dat uitgerekend hij het “de ander maken” van hele bevolkingsgroepen tot een politiek kunstje wist te verheffen. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Een plein om te spelen, te hangen en om vooroordelen overboord te gooien

    • essay

    Angst voor de vreemdeling is in het huidige politieke klimaat prominent aanwezig. Die angst neemt af als stedelingen nieuwkomers ontmoeten via werk, sport of andere activiteiten. Architect Floor van Ditzhuyzen roemt daarom het experiment Dorpsplein Marconi. “Het is een plek om te ont-vreemden.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • De Pulitzer Prize-winnende journalist en bedenker van The 1619 Project, Nikole Hannah-Jones, keer terug naar De Dépendance voor een gesprek over de erosie van democratie, de instrumenten voor verzet en de politiek van wat we ons herinneren.

    Venue: Kantine Walhalla
    Datum:
  • Waste Simmers is a series of collaborations and events organised by artist, gardener and avid composter Kate Price at the Afrikaanderwijk Coöperatie’s Grondstoffenstation to explore possibilities of their collected ‘wastes’. Join us for Waste Simmers #1 Digestive Press – a temporary, low-fi paper factory transforming food scraps, market waste, and ideas into new forms.

    Venue: Het Grondstoffenstation
    Datum:
  • Baroeg Open Air is een jaarlijks festival dat wordt georganiseerd door poppodium Baroeg. Het festival kenmerkt zich door de brede, underground programmering en ontspannen sfeer. Op zaterdag 13 september 2025 vindt de zestiende editie van Baroeg Open Air plaats in het Zuiderpark bij Ahoy. Kinderen t/m 12 jaar hebben gratis toegang.

    Venue: Zuiderpark
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wil je bijdragen aan het vergroten van het publieksbereik door slim gebruik van digitale systemen, data en technologie en door het uitvoeren van markt- en impactonderzoek?

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures