Ga naar de inhoud

Fortuyn maakte racisme sociaal geaccepteerd — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Twintig jaar na de dood van Pim Fortuyn blikt Hasna El Maroudi terug op wat zijn uitspraken in de Rotterdamse samenleving teweegbrachten. “Het ene moment was ik nog een puber in Vreewijk op zoek naar mijn eigen identiteit, het volgende moment werd ik de ‘ander’”.

Vers Beton – Kazuma Eekman – 20 jaar Pim Fortuyn – 2022
beeld: Kazuma Eekman

De eerste keer dat ik de naam Pim Fortuyn hoorde kan ik mij niet meer voor de geest halen. Afgelopen weken deed ik mijn best om zoveel mogelijk herinneringen uit die tijd op te halen – van de opkomst van Fortuyn tot aan de gruwelijke moord op het Mediapark – maar helaas. De beelden zijn van mijn netvlies gewist. Ik luisterde naar podcasts die het fenomeen Fortuyn proberen te duiden, keek naar de televisieserie ‘Het jaar van Fortuyn’, bekeek oude interviews en las portretten van de man. Fascinerend genoeg lijkt er in mijn geheugen weinig ruimte te zijn geweest om de politieke informatie uit die tijd op te slaan. Zelfs optredens van Pim, waarvan ik wéét dat ik ze live heb gezien, zijn verdwenen. Het enige dat nog in mij huist is het gevoel dat ik kreeg wanneer ik de man hoorde spreken. En de rillingen.

Ik sta er niet van te kijken dat ik de informatie heb weggestopt. Ik was nog jong ten tijde van de vreselijke moord, maar belangrijker nog – ik besef dat het misschien bombastisch klinkt – is dat de opkomst van de man ook tamelijk traumatiserend was. Het ene moment was ik nog een puber in Vreewijk, op zoek naar mijn eigen identiteit, los van dat van mijn ouders, broers en zussen. Het volgende moment werd ik de ‘ander’. De Marokkaan. De moslim. De scheidslijn zal niet zo scherp zijn geweest, het is herinneringen eigen om zich te ontdoen van alle nuance, maar in mijn herinnering ging het wel zo. 

Over de opkomst van Fortuyn is een hoop geschreven en gezegd. Over hoe hij ogenschijnlijk makkelijk van politieke kleur veranderde – van conservatief naar marxist naar sociaal-democraat en uiteindelijk naar extreemrechts –, over zijn wetenschappelijke tekortkomingen en over hoe hij altijd een buitenbeentje was, die niets liever wilde dan “erbij horen”. Fortuyn was zelf, waar hij ook kwam, altijd de ander. Des te wranger is het dat uitgerekend hij het “de ander maken” van hele bevolkingsgroepen tot een politiek kunstje wist te verheffen. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

De agenda die je aan het denken zet

  • Tijdens het Groot Rotterdams Atelier Weekend (GRAW) op 21 en 22 september openen dit jaar maar liefst 712 kunstenaars, makers en creatieven verspreid over 99 locaties hun deuren. Van Crooswijk tot Coolhaven, van Hillevliet tot Hillegersberg.

    Venue: 99 locaties
    Datum:
  • Polat is sinds 1 mei 2023 hoofdredacteur van omroep HUMAN. Daarnaast is hij een gerenommeerd fotograaf, filmmaker, curator en heeft hij een nieuwsfotorubriek in het wekelijkse tv-programma Buitenhof van de VPRO.

    Venue: Dokhuis
    Datum:
  • Geïnspireerd door Pete Souza, de fotograaf die Barack Obama tijdens zijn presidentschap volgde, heeft Vers Beton fotograaf Salih Kiliç twee jaar lang zijn camera gericht op de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb.

    Venue: Kunsthal
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Theater Walhalla is op zoek naar een hands-on administrateur, die in staat is een nauwkeurige en inzichtelijke boekhouding te voeren. We zijn op zoek naar iemand die nauwgezet te werk gaat, met oog voor de dynamiek van het bedrijf.

  • Is jouw laatst behaalde diploma op mbo 3 of 4 niveau en zoek jij een carrière in de culturele sector? Wil je bijdragen aan kunst- en cultuureducatie programma’s die de behoeften van jongeren centraal stellen?

  • De afdeling Publiekszaken is verantwoordelijk voor de ontvangst van onze bezoekers in de meest brede zin, en voor het aansturen van deze afdeling zijn wij op zoek naar een hoofd Publiekszaken. Ben jij een kunst- en cultuurliefhebber die graag een unieke ervaring creëert voor onze bezoekers? Dan zijn wij op zoek naar jou!

  • Bekijk alle vacatures