Ga naar de inhoud

Het fossiele optimisme van de haven — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De helft van het havengebied wordt in beslag genomen door fossiele industrie, maar door de energietransitie zal dit zeker niet zo blijven. Toch blijven concrete investeringen uit, blijkt uit onderzoek van Investico voor Vers Beton en OPEN Rotterdam. De haven houdt vast aan onzekere plannen en een vertrouwde strategie: groei.


Vers Beton – Tessa Biemans – Nederland het schip in – 2022

beeld: Tessa Biemans

Dit artikel in een minuut:

  • De infrastructuur van de haven is nauwelijks voorbereid op een circulaire toekomst
  • Bij de planvorming van de Tweede Maasvlakte (2001) werd al uitgegaan van rooskleurige scenario’s voor de fossiele industrie
  • Ook in de toekomstplannen van het havenbedrijf is krimp geen optie, er wordt zelfs uitgegaan van uitbreiding
  • Toch zullen de kolenoverslag, raffinaderijen en gasterminals grotendeels verdwijnen, voorspellen deskundigen, en het is onwaarschijnlijk dat hier groene industrie voor in de plaats komt
  • Niet alleen in de Rotterdamse haven, ook bij andere grote Nederlandse projecten voor infrastructuur worden de klimaatdoelen structureel genegeerd.

–> Bekijk hier ook de video over dit onderzoek.

Al 3 reacties — discussieer mee!

  • Goed verhaal. Maarreh… “Want in de rest van de Europese Unie is hernieuwbare energie inmiddels de belangrijkste energiebron, groter dan fossiel.” Dat lijkt me een foutje?

  • Feit is dat we nog tientallen jaren olie en erts nodig zullen hebben. Er is nog nauwelijks een alternatief voor plastic of voor staal. De ertsoverslag gaat dus door als nooit te voren, ondanks sluiting van kolencentrales. En de olieopslag en raffinage blijft nog geruime tijd. Rotterdam is waarschijnlijk voor dit alles de beste plek van Europa. De helft van de Maasvlakte staat overigens vol met containers en met een bedrijf in windmolens en met een bedrijf voor hernieuwbare diesel. In de Botlek staat een bedrijf dat CO2 gebruikt. Shell doet grote investeringen in Pernis, in een biobrandstoffenfabriek, nu in aanbouw.
    Jammer van dit negatieve verhaal.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures