Ga naar de inhoud

Programma Digitale Stad maakt van Rotterdam een smart city — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Met het programma Digitale Stad ontwikkelt de gemeente een driedimensionale, digitale kopie van de stad. Wat houdt dit project precies in? En wat zijn de risico’s van digitalisering van de stad?

TowerX8
beeld: Oana Clitan

“Maak digitalisering politiek in de gemeente”. Die oproep deed de eerste staatssecretaris van Digitalisering, Alexandra van Huffelen in februari. Als het aan de gemeente Rotterdam ligt, is Rotterdam in 2025 een digitale voorbeeldstad. Wat is dat eigenlijk en wat zijn de risico’s?

Eén van de grote digitaliseringsprogramma’s van de gemeente is Digitale Stad. Met de Digitale Stad onderzoekt de gemeente hoe nieuwe technologieën en slimme toepassingen kunnen worden ingezet ten behoeve van een toekomstbestendige stad.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Het is een illusie dat stedelijke experimenten leiden tot meer inclusiviteit”

    • Stedelijke ontwikkeling en architectuur

    De gemeente Rotterdam experimenteert er op los, ze noemt zichzelf zelfs ‘stadslab’. Maar wat betekent dat precies – een stad als laboratorium? Onderzoeker Sabrina Rahmawan-Huizenga promoveerde erop aan de Erasmus Universiteit: “Je kan experimenten zien als sociaal beleid met de minst mogelijke middelen.”

  • Ben ik tijdelijk ontheemd of mag ik hier blijven? Oekraïners weten niet waar ze aan toe zijn

    • Samenleving en zorg

    Ving Rotterdam eerder en masse Oekraïense vluchtelingen op en boden ook inwoners kleding, slaapzakken en zelfs hun huis aan; na duizend dagen oorlog is het sentiment gekanteld. De opvang wordt afgebouwd en Oekraïners moeten er straks aan meebetalen. Steeds meer vallen in een gat tussen tijdelijk ontheemd en definitief asiel. Wat betekent dit voor hun dagelijks leven?

  • “Ik wil betrokken mensen die bouwen aan het team” – maar vind die maar eens met een hardnekkig lerarentekort

    • Samenleving en zorg

    Klassen naar huis sturen, leerlingen verdelen, externe inhuur en groepen samenvoegen: allemaal lapmiddelen voor het nijpende lerarentekort. Sommige basisscholen zetten kunstvakdocenten in, maar velen vinden ook dit een schijnoplossing: “Ik wil geen mensen die de lestijd vullen. Onze school zoekt leerkrachten die goede instructies kunnen geven in taal en rekenen.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam