Ga naar de inhoud

Tien jaar Roffa Mon Amour “We hebben dit echt opgericht vanuit onze liefde voor film” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Dit jaar is alweer de tiende editie van het openlucht filmfestival Roffa Mon Amour. In aanloop hiernaar zijn er ‘minifestivals’ op verschillende locaties in Rotterdam. Lisa Smith, medeoprichter en directeur, vertelt over de afgelopen tien jaar Roffa Mon Amour en de viering van deze mijlpaal.

lisa_smith_roffamonamour_lvd_1
beeld: Loes van Duijvendijk

Lisa Smith, dan drieëntwintig, begint samen met een vriendin tien jaar geleden het openlucht filmfestival Roffa Mon Amour. “De naam Roffa Mon Amour is een afgeleide van de Japanse film ‘Hiroshima mon amour’. De liefde voor de stad zit in de naam, maar dus ook de liefde voor film.”

Wat Smith vooral vindt in films is energie, dat maakt voor haar het medium blijvend interessant. “De eerste film die blijvende indruk op mij heeft gemaakt was Lilya 4-ever (2002). Ik denk dat ik een jaar of twaalf was toen ik hem zag. De film is een diep triest verhaal over een meisje dat verliefd wordt op een loverboy. Uiteindelijk moet zij naar Scandinavië en wordt sekswerker. Dit was denk ik de eerste keer dat een film mij heeft laten zien hoe zoiets naars eraan toe kan gaan.”

“Ik was 23 toen ik dit begon. Zelf dingen opzetten, zeker in Rotterdam, is echt wel een uitdaging. We zijn begonnen door gewoon te doen. We hebben een projectplan geschreven en subsidies aangevraagd. Toen we de eerste subsidie hadden dachten we van: ‘Nou, dan kunnen we in ieder geval iets doen’. Omdat we jong waren konden we klein beginnen. Ik denk dat het voor ons toen heel goed heeft uitgepakt. Ja, je wilde gewoon vooral iets gaan neerzetten. We waren nog minder bezig met de vraag: Wat wordt het professioneel gezien? Ik denk dat het toch wel getuigt van doorzettingsvermogen dat we er na tien jaar nog zijn.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Stoppen met Boijmans (zoals het was)

    • Kunst en Cultuur

    Het Boijmans kunnen we beter dicht laten, volgens cultureel ondernemer Hajo Doorn, toeristen weten Rotterdam toch wel te vinden. En cultureel en artistiek was het museum toch al een tijdje vergane glorie. Zijn oplossing: maak er een tempel voor fashion en popcultuur van.

  • De kunst van de Surinaams-Rotterdamse Ro Heilbron schuurt, en is nog steeds relevant

    • Kunst en Cultuur

    Ro Heilbron was protestschilder, caribist en kunstarbeider. Wie was deze man? Vers Beton sprak zijn weduwe, kunstenaars en kunstkenners in Rotterdam en Paramaribo.

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures