Ga naar de inhoud

Tien jaar Roffa Mon Amour “We hebben dit echt opgericht vanuit onze liefde voor film” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Dit jaar is alweer de tiende editie van het openlucht filmfestival Roffa Mon Amour. In aanloop hiernaar zijn er ‘minifestivals’ op verschillende locaties in Rotterdam. Lisa Smith, medeoprichter en directeur, vertelt over de afgelopen tien jaar Roffa Mon Amour en de viering van deze mijlpaal.

lisa_smith_roffamonamour_lvd_1
beeld: Loes van Duijvendijk

Lisa Smith, dan drieëntwintig, begint samen met een vriendin tien jaar geleden het openlucht filmfestival Roffa Mon Amour. “De naam Roffa Mon Amour is een afgeleide van de Japanse film ‘Hiroshima mon amour’. De liefde voor de stad zit in de naam, maar dus ook de liefde voor film.”

Wat Smith vooral vindt in films is energie, dat maakt voor haar het medium blijvend interessant. “De eerste film die blijvende indruk op mij heeft gemaakt was Lilya 4-ever (2002). Ik denk dat ik een jaar of twaalf was toen ik hem zag. De film is een diep triest verhaal over een meisje dat verliefd wordt op een loverboy. Uiteindelijk moet zij naar Scandinavië en wordt sekswerker. Dit was denk ik de eerste keer dat een film mij heeft laten zien hoe zoiets naars eraan toe kan gaan.”

“Ik was 23 toen ik dit begon. Zelf dingen opzetten, zeker in Rotterdam, is echt wel een uitdaging. We zijn begonnen door gewoon te doen. We hebben een projectplan geschreven en subsidies aangevraagd. Toen we de eerste subsidie hadden dachten we van: ‘Nou, dan kunnen we in ieder geval iets doen’. Omdat we jong waren konden we klein beginnen. Ik denk dat het voor ons toen heel goed heeft uitgepakt. Ja, je wilde gewoon vooral iets gaan neerzetten. We waren nog minder bezig met de vraag: Wat wordt het professioneel gezien? Ik denk dat het toch wel getuigt van doorzettingsvermogen dat we er na tien jaar nog zijn.”

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • Festivals in Rotterdam: “Er blijft altijd een dilemma tussen rust en reuring’’

    • Kunst en Cultuur

    Duizenden uitzinnig dansende mensen, culinair genot bij foodtrucks of culturele verrijking op De Parade: festivals brengen levendigheid in de stad. Tegelijkertijd nemen ze de publieke ruimte in. Zoals op pleinen en parken waar bewoners ontspannen of de hond uitlaten. Van wie is de publieke ruimte?

  • De Boijmans-tentoonstelling in het Rijksmuseum is een bliksemafleider voor wat er speelt in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In een speciale tentoonstelling in het Rijksmuseum zijn maar liefst negentig werken te zien uit de Boijmans-collectie. Lindy Kuit nam een kijkje: “In het licht van de verbouwingsperikelen is de tentoonstelling in het Rijksmuseum bijna profetisch.”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam