Ga naar de inhoud

Tien jaar Roffa Mon Amour “We hebben dit echt opgericht vanuit onze liefde voor film” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Dit jaar is alweer de tiende editie van het openlucht filmfestival Roffa Mon Amour. In aanloop hiernaar zijn er ‘minifestivals’ op verschillende locaties in Rotterdam. Lisa Smith, medeoprichter en directeur, vertelt over de afgelopen tien jaar Roffa Mon Amour en de viering van deze mijlpaal.

lisa_smith_roffamonamour_lvd_1
beeld: Loes van Duijvendijk

Lisa Smith, dan drieëntwintig, begint samen met een vriendin tien jaar geleden het openlucht filmfestival Roffa Mon Amour. “De naam Roffa Mon Amour is een afgeleide van de Japanse film ‘Hiroshima mon amour’. De liefde voor de stad zit in de naam, maar dus ook de liefde voor film.”

Wat Smith vooral vindt in films is energie, dat maakt voor haar het medium blijvend interessant. “De eerste film die blijvende indruk op mij heeft gemaakt was Lilya 4-ever (2002). Ik denk dat ik een jaar of twaalf was toen ik hem zag. De film is een diep triest verhaal over een meisje dat verliefd wordt op een loverboy. Uiteindelijk moet zij naar Scandinavië en wordt sekswerker. Dit was denk ik de eerste keer dat een film mij heeft laten zien hoe zoiets naars eraan toe kan gaan.”

“Ik was 23 toen ik dit begon. Zelf dingen opzetten, zeker in Rotterdam, is echt wel een uitdaging. We zijn begonnen door gewoon te doen. We hebben een projectplan geschreven en subsidies aangevraagd. Toen we de eerste subsidie hadden dachten we van: ‘Nou, dan kunnen we in ieder geval iets doen’. Omdat we jong waren konden we klein beginnen. Ik denk dat het voor ons toen heel goed heeft uitgepakt. Ja, je wilde gewoon vooral iets gaan neerzetten. We waren nog minder bezig met de vraag: Wat wordt het professioneel gezien? Ik denk dat het toch wel getuigt van doorzettingsvermogen dat we er na tien jaar nog zijn.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het stiekem afschaffen van de Percentageregeling voelde voor Rotterdamse kunstenaars als een brute straatroof

    • Kunst en Cultuur

    Siebe Thissen breekt een lans voor het opnieuw invoeren van de Percentageregeling Beeldende Kunst, die de gemeente in 2005 stilletjes (of onwetend?) afschafte. Met de regeling mag 1% van de gemeentelijke bouwkosten worden besteed aan het verfraaien van gebouwen en beeldende kunst.

  • “In de Rotterdamse cultuur worden de grote organisaties groter en de kleine kleiner”

    • Kunst en Cultuur

    Hoe moet het verder met kunstenaarscollectief TimeWindow in het Zomerhofkwartier, nu het geen geld meer krijgt uit het Cultuurplan? Mede-oprichter Jette Schneider ziet het somber in: “Over niet al te lange tijd hebben we nieuwe manieren nodig om makers in de stad te houden. Want voordat je het weet verdwijnt die mooie, creatieve, slagvaardige cultuur uit de stad.” Een interview.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam