Ga naar de inhoud

Waarom is Rotterdam opgehouden met praten over een groot poppodium? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Utrecht heeft Tivoli, Den Haag heeft Het Paard, Amsterdam Paradiso, en Doornroosje en 013 zijn er voor Tilburg en Nijmegen. Maar Rotterdam heeft nog altijd geen groot podium dat haar eigen pop-programmering voert. Robin van Essel zocht uit waarom de discussie hierover toch verstomd is.

GHTTO
GHTTO – Janjoost & Baschz (het werk is een readymade van het objet trouvé-kunstwerk ‘The Party is over’ van Gyz La Rivière) beeld: Aad Hoogendoorn

Het is begin juni 2012. Het zou nog een paar jaar duren voordat Rotterdam gezien zou worden als die hippe, opwindende stad in talloze internationale tiplijstjes. Integendeel: de afgelopen jaren vond een kaalslag plaats in de Rotterdamse cultuursector en in de popmuziek in het bijzonder. Poppodia Nighttown (in 2006), opvolger WATT, Waterfront (beide in 2010), Heidegger en Exit (beide in 2011) waren failliet gegaan en opgedoekt. 

En op dat moment kreeg de sector, met het nieuwe cultuurplanadvies van de RRKC, nog een flinke schop na. In het verlengde van het destructieve bezuinigingsbeleid tijdens kabinet Rutte 1, kreeg de Rotterdamse cultuursector tussen 2013 – 2016 ruim 20 procent minder subsidie. 

Vooral in de popmuziek was de slachting compleet. Die sector kreeg 1,2 miljoen euro toebedeeld: slechts 1,7 procent van het gehele cultuurbudget. En bovendien 64 procent minder dan de periode ervoor. Zo verloor bijvoorbeeld Popzaal De Nieuwe Oogst in de Maassilo, waar al spanningen tussen het bestuur en personeel bestonden, haar  volledige zeven ton subsidie. Het podium moest de deuren sluiten, pakweg een half jaar na de opening. Ook andere podia en popfestivals in de stad werden flink gekort

Tegelijk opende in Amsterdam de gloednieuwe Ziggo Dome, die direct concurreert met Ahoy. Voor grote concerten geniet dat podium de voorkeur van het in Nederland vrijwel allesbepalende boekingskantoor MOJO. Rotterdam staat er in die tijd, kortom, niet echt lekker op in muziekland.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures