Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer
GHTTO
GHTTO – Janjoost & Baschz (het werk is een readymade van het objet trouvé-kunstwerk ‘The Party is over’ van Gyz La Rivière) Beeld door: beeld: Aad Hoogendoorn

Het is begin juni 2012. Het zou nog een paar jaar duren voordat Rotterdam gezien zou worden als die hippe, opwindende stad in talloze internationale tiplijstjes. Integendeel: de afgelopen jaren vond een kaalslag plaats in de Rotterdamse cultuursector en in de popmuziek in het bijzonder. Poppodia Nighttown (in 2006), opvolger WATT, Waterfront (beide in 2010), Heidegger en Exit (beide in 2011) waren failliet gegaan en opgedoekt. 

En op dat moment kreeg de sector, met het nieuwe cultuurplanadvies van de RRKC, nog een flinke schop na. In het verlengde van het destructieve bezuinigingsbeleid tijdens kabinet Rutte 1, kreeg de Rotterdamse cultuursector tussen 2013 – 2016 ruim 20 procent minder subsidie. 

Vooral in de popmuziek was de slachting compleet. Die sector kreeg 1,2 miljoen euro toebedeeld: slechts 1,7 procent van het gehele cultuurbudget. En bovendien 64 procent minder dan de periode ervoor. Zo verloor bijvoorbeeld Popzaal De Nieuwe Oogst in de Maassilo, waar al spanningen tussen het bestuur en personeel bestonden, haar  volledige zeven ton subsidie. Het podium moest de deuren sluiten, pakweg een half jaar na de opening. Ook andere podia en popfestivals in de stad werden flink gekort

Tegelijk opende in Amsterdam de gloednieuwe Ziggo Dome, die direct concurreert met Ahoy. Voor grote concerten geniet dat podium de voorkeur van het in Nederland vrijwel allesbepalende boekingskantoor MOJO. Rotterdam staat er in die tijd, kortom, niet echt lekker op in muziekland.

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

Robin van Essel

Robin van Essel

Robin van Essel (1985) weet een klein beetje van een hele hoop verschillende dingen. Met zijn beetje kennis van een hele hoop schrijft hij het liefst over cultuur, uitgaansleven, media en stedelijke ontwikkeling. Dat kan op allerlei plekken in de wereld zijn, maar het allerliefst houdt hij het bij zijn geboortestad Rotterdam.

Profiel-pagina
Aad Hoogendoorn

Aad Hoogendoorn

fotograaf

Sinds 2001 fotografeert Aad Hoogendoorn als freelancer in opdracht, met Rotterdam als thuisbasis.
Hij werkt en heeft gewerkt voor diverse tijdschriften en kranten, advertising maar ook voor ondernemers, bedrijven en culturele instellingen.

Profiel-pagina