Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer
Vers Beton – Nina Fernande – Talk of the Town – roze – 2022
Beeld door: beeld: Nina Fernande

Het Historisch Genootschap Roterodamum bestaat 75 jaar en de vereniging, met maar liefst 1800 leden die zich inzetten voor het Rotterdamse erfgoed, vierde dat zaterdag 25 juni in de Laurenskerk met ‘De Dag van de Rotterdamse Geschiedenis’.

In de kerk werd de J. Dutilhprijs voor het beste historische boek over Rotterdam uitgereikt door burgemeester Aboutaleb aan hoogleraar Alex van Stipriaan voor zijn boek Rotterdam in slavernij. Er was de première van een documentaire, er speelde een symfonisch blaasorkest en er was gratis taart. Alle organisaties van de stad die iets doen met Rotterdams erfgoed waren ook aanwezig met een marktkraampje. 

De deuren van Museum Rotterdam zijn gesloten, nergens is de stadscollectie te zien, maar gelukkig konden Rotterdammers op deze ‘informatiemarkt’ flyers en folders over erfgoed verzamelen.

“Zo doen we dat in Rotterdam, van een beetje tabula rasa schrikken we niet.”

Museum Rotterdam, u weet wel, dat museum waar veel kritiek op was, vooral toegeschreven aan jarenlange bezuinigingen en de slechte locatie, dat de RRKC het nodig vond om de hele boel maar op te doeken in plaats van de problemen op te lossen. De RRKC, u weet wel, dat onafhankelijke adviesorgaan voor kunstbeleid waar veel kritiek op was dat de wethouder het nodig vond om het hele instituut op te heffen in plaats van de problemen op te lossen. Zo doen we dat in Rotterdam, van een beetje tabula rasa schrikken we hier niet. Dát heeft de wederopbouw ons wel geleerd.

Hoewel, opgedoekt? Wat schetste de verbazing: ook Museum Rotterdam had zijn rolbanners uitgerold bij een marktkraam. Er is namelijk nog een romporganisatie actief, want de stad heeft nog steeds een stadscollectie die beheert en uitgeleend moet worden

De kraam ernáást

Iedereen die vragen had over het museum werd echter naar de kraam ernáást gestuurd. Daar stond een kraam van ‘Ook van jou!’, met erachter marktvrouw Anouk Estourgie, de programmamaker die de niet geringe taak heeft gekregen om de nieuwe visie te formuleren voor het nieuwe stadsmuseum. In de kraam vroeg ze bezoekers of ze een nieuw stadsmuseum wilden en wat er dan te zien moest zijn.

In april organiseerde ze een bijeenkomst in het Industriegebouw waarin ze haar plan van aanpak de komende tijd van uitleg voorzag. Zo is ze op meer manieren bezig om input van Rotterdammers op te halen, bijvoorbeeld met een serie denktanksessies die nu gaande zijn.

Voxpopjes

Tijdens deze bijeenkomst werd een video vertoond van OPEN Rotterdam met voxpopjes in Rotterdamse winkelcentra en markten over een nieuw stadsmuseum. Natúúrlijk zei er iemand “Ik ben niet van de museums”, toch waren de meeste mensen op straat enthousiast over erfgoed, sommigen zelfs verontwaardigd dat we geen stadsmuseum hebben. Een meisje op Zuidplein raakte bij mij een snaar toen ze opmerkte dat een museum niet alleen over de leuke dingen moet gaan, maar ook over de moeilijke dingen “zoals armoede”.

De video gaf aanleiding tot discussie in de zaal met allerlei betrokkenen in de Rotterdamse erfgoedsector. Kees Vrijdag, de meesternetwerker die zich hard maakt voor de wederopbouw, merkte op dat sommigen in de video aangeven dat ze nooit naar een museum gaan. Zou het misschien een overweging zijn om het nieuwe museum geen museum te noemen, vroeg hij zich af. Stadsgids Ferrie Weeda wees er op dat voor bezoekers van buiten het woord ‘museum’ wel lekker duidelijk is. Anouk Estourgie, enigszins cynisch: “Iemand heeft ook voorgesteld om het MEUK te noemen.”

Het idee om het hele woord museum af te schaffen lijkt me bij uitstek zo’n goedbedoeld idee bedacht door hogeropgeleiden waar mensen die minder taalvaardig zijn juist helemaal niet bij zijn gebaat. Het alternatief maakt het er meestal alleen maar onduidelijker op. Kijk maar naar Het Nieuwe Instituut – daarvan weten we allemaal nog steeds niet helemaal wat het is en wat het doet. Het Museum van Architectuur en Design was een stuk duidelijker geweest. 

Hoe het nieuwe stadsmuseum er ook gaat uitzien, op welke locatie het ook gaat komen, laten we in elk geval het alsjeblieft gewoon een museum noemen.

 

UITGELICHTGeisje.VersBeton.AnoukEstourgie13

Lees meer

“Doe het goed of doe het niet”: grootse plannen voor een nieuw Stadsmuseum

Interview met programmamaker Anouk Estourgie over het net gepresenteerde plan.

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

  1. MuCEM is het Musée des Civilisations de l Europe et de la Méditerranée. In het Nederlands: Museum van Europese en Mediterrane beschavingen. ↩︎
Eeva Liukku

Eeva Liukku

Hoofdredacteur

Eeva Liukku (Rotterdam, 1983) begrijpt niet waarom mensen ergens anders zouden willen wonen dan in Rotterdam, maar heeft wel in Amsterdam wijsbegeerte gestudeerd.
[email protected]

Profiel-pagina
05_Nina Fernande_integratie

Nina Fernande

Illustrator

Nina Fernande (1987) is een illustrator. Ze woont en werkt in Rotterdam. Als ze niet aan Franstalige chansons werkt, kleurt, faxt en streept ze simpele maar krachtige platen. Ze typeert haar werk als cartoonesk zonder het grafische element te verliezen.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.