Deze zomer doet Vers Beton een beeldend onderzoek naar zogenaamde ‘non-places’ in Rotterdam: plekken die zo generiek eruit zien dat ze net zo goed overal en nergens kunnen bestaan. Het eerste beeldessay is van Frank Hanswijk.“Ruimtes die iets triests vertellen over onze samenleving, en toch mooie composities opleveren door hun beklemmende schoonheid”
Frank Hanswijk is al langer geïnteresseerd in het fotograferen van wat hij zelf omschrijft als stedelijk terrain vague: het residu van stedelijke ontwikkeling. Gebouwen en plekken waaraan de tijd voorbij is gelopen, of die om andere redenen niet echt meer kloppen of passen in hun omgeving.
In Rotterdam ontstaan dit soort plekken aan de lopende band. Het zijn ruimtes die misschien pas half gesloopt zijn maar nu al beschouwd worden als niet meer bestaand. Deze ruimtes zijn dus op hun eigen manier een non-place. Volgens Frank hebben ook deze plekken die geen plek meer zijn, een verhaal te vertellen.
Al 3 reacties — discussieer mee!
Het zou wel leuk zijn als erbij stond waar de foto’s zijn genomen! Het gebouw linksonder herken ik van de Stoomtramweg ( https://goo.gl/maps/aSgWdYot9aHsdtay9 ) maar verder zou ik het niet weten!
Ik doe een gooi,
metrostation Slinge
woongebouw Beursplein, Westbblaak
kantoorgebouw bij de Peperklip
Wel een beetje erg oppervlakkig verhaal en ‘beeld essay’.
Ten eerste: Als dit allemaal niet-Rotterdams is, wat is dan de definitie van ‘echt Rotterdams’ ?? Rotterdam wordt als grote havenstad al eeuwenlang gekenmerkt door gebouwen en plekken die ook elders hadden kunnen zijn. In het Rotterdam van honderd jaar geleden werd al veel geklaagd over het ontbreken van een ‘echte’ lokale identiteit. Nu worden gebouwen en plekken uit die tijd juist verheerlijkt als voorbeelden van ’typisch Rotterdams’. Zie bijvoorbeeld Katendrecht; destijds verguisd als centrum van verderf, nu wordt die historische eigenaardigheid bejubeld als culturele historie. Tijden en gezichtspunten veranderen.
Ten tweede: de meeste foto’s tonen ‘contextloze’ situaties, inderdaad: omdat ze zelf geen context tonen. We zien alleen gebouwen of delen van gebouwen, niet de context waarin ze staan.
Huiswerk overdoen dus.