Ga naar de inhoud

Stickerplakkers: ideologische strijd in de openbare ruimte — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Op bijna elke Rotterdamse lantaarnpaal, verkeerslicht of verkeersbord zit tegenwoordig een verzameling stickers. Jan de Bas sprak socialistische stickerwebshop De Rode Lap en andere wildplakliefhebbers. Wat is hun boodschap? En wie zit er achter de kritische teksten? 

De_filosofie_van_stickers_Lex_Kortenoeven_2
beeld: Lex Kortenoeven

In Rotterdam en andere steden zijn er duizenden stickers zijn er in de openbare ruimte te ontdekken, op lantaarnpalen, deuren en verkeersborden. Meestal op ooghoogte, omdat ze dan goed zichtbaar zijn. En op palen van verkeerslichten, zodat voetgangers en fietsers er langer de tijd voor hebben de boodschap van de sticker tot zich te nemen. 

In al die duizenden stickers zijn er verschillende soorten te onderscheiden. Je hebt de commerciële stickers, vaak van kleinere bedrijven die stickers als reclame gebruiken. Zoals bijvoorbeeld de sober vormgegeven, witte sticker met in zwarte letters de tekst ‘Krijg nou de klere(n)’. Het is een zakelijke boodschap van @de naaister Rotterdam, een naaiatelier gevestigd aan de Zomerhofstraat 71 in Rotterdam. 

In deze categorie valt ook het visitekaartje van de Rotterdamse dichter Michel van der Stel. Hij toont, op zijn blauwe sticker met witte letters, de titels van vijf door hem gepubliceerde Engelstalige boeken, zoals No Shame en Painfully Honest. Op de rechthoek staat ook een klein fotootje van de dichter zelf. 

Heeft het plakken van stickers voor een dichter nut? Volgens Van der Stel is het een goedkope manier om je werk aan de man te brengen. Van der Stel: “Het zorgt voor naamsbekendheid. Niet dat ik opeens honderden dichtbundels verkocht, maar mensen benaderen je. Dat komt ook omdat mijn website op de sticker staat. Een enkele keer lijkt het zelfs tot boze reacties omdat mensen geïrriteerd zijn over de stickers. Ze horen volgens hen niet in de openbare ruimte thuis. Ik vind stickers een verfraaiing van het stadsbeeld.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Stoppen met Boijmans (zoals het was)

    • Kunst en Cultuur

    Het Boijmans kunnen we beter dicht laten, volgens cultureel ondernemer Hajo Doorn, toeristen weten Rotterdam toch wel te vinden. En cultureel en artistiek was het museum toch al een tijdje vergane glorie. Zijn oplossing: maak er een tempel voor fashion en popcultuur van.

  • De kunst van de Surinaams-Rotterdamse Ro Heilbron schuurt, en is nog steeds relevant

    • Kunst en Cultuur

    Ro Heilbron was protestschilder, caribist en kunstarbeider. Wie was deze man? Vers Beton sprak zijn weduwe, kunstenaars en kunstkenners in Rotterdam en Paramaribo.

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam