Ga naar de inhoud

Sanneke van Hassel en Shantie Singh presenteren manifest: “Seksisme in de literaire wereld is voor iederéén een beperking” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Rotterdamse auteurs Sanneke van Hassel en Shantie Singh zijn deel van het nieuwe collectief Fixdit, dat streeft naar meer diversiteit in de literaire canon en de literaire wereld. Op 25 september presenteerden zij hun manifest: Optimistische Woede.

sanneke-vb-kjazbec-16
beeld: Katarina Jazbec

Op een regenachtige donderdagochtend sta ik voor mijn boekenkast en turf in twee kolommen: ‘m’ en ‘v’. De eindstand? m: 150, v: 102. Ondanks dat ik al een paar jaar kritisch probeer te zijn op diversiteit in de keuze van de boeken die ik lees, is de genderverdeling nog lang niet gelijk. (En waar is de X in mijn boekenkast? Iemand een goede tip?) Verrassend is het niet. Want statistieken, onderzoeken en proefschriften tonen het steeds weer aan: de literaire wereld (lezers én schrijvers) heeft een diep ingebakken seksistische voorkeur voor mannen, in auteurs én personages. Witte mannen, bovendien. Het lijkt de echte wereld wel.

Dit werd pijnlijk duidelijk toen de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) in 2019 als thema voor de Boekenweek koos voor ‘de moeder de vrouw’ maar aankondigde dat het Boekenweekgeschenk en het -essay door mannelijke auteurs geschreven werden. Een grote groep schrijvers (vrouwen én mannen) sprak zich uit: hoe kon het zo zijn, dan in twintig jaar tijd het geschenk slechts vier keer door een vrouw geschreven werd? En waarom waren het uitgerekend bij dit thema weer twee mannen? Mede dankzij de 300 namen onder een open brief zegde het CPNB toe om vanaf dat moment een gelijke verhouding na te streven. Maar daarmee was het probleem nog niet opgelost natuurlijk.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het stiekem afschaffen van de Percentageregeling voelde voor Rotterdamse kunstenaars als een brute straatroof

    • Kunst en Cultuur

    Siebe Thissen breekt een lans voor het opnieuw invoeren van de Percentageregeling Beeldende Kunst, die de gemeente in 2005 stilletjes (of onwetend?) afschafte. Met de regeling mag 1% van de gemeentelijke bouwkosten worden besteed aan het verfraaien van gebouwen en beeldende kunst.

  • “In de Rotterdamse cultuur worden de grote organisaties groter en de kleine kleiner”

    • Kunst en Cultuur

    Hoe moet het verder met kunstenaarscollectief TimeWindow in het Zomerhofkwartier, nu het geen geld meer krijgt uit het Cultuurplan? Mede-oprichter Jette Schneider ziet het somber in: “Over niet al te lange tijd hebben we nieuwe manieren nodig om makers in de stad te houden. Want voordat je het weet verdwijnt die mooie, creatieve, slagvaardige cultuur uit de stad.” Een interview.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam