Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer
sanneke-vb-kjazbec-16
Beeld door: beeld: Katarina Jazbec

Op een regenachtige donderdagochtend sta ik voor mijn boekenkast en turf in twee kolommen: ‘m’ en ‘v’. De eindstand? m: 150, v: 102. Ondanks dat ik al een paar jaar kritisch probeer te zijn op diversiteit in de keuze van de boeken die ik lees, is de genderverdeling nog lang niet gelijk. (En waar is de X in mijn boekenkast? Iemand een goede tip?) Verrassend is het niet. Want statistieken, onderzoeken en proefschriften tonen het steeds weer aan: de literaire wereld (lezers én schrijvers) heeft een diep ingebakken seksistische voorkeur voor mannen, in auteurs én personages. Witte mannen, bovendien. Het lijkt de echte wereld wel.

Dit werd pijnlijk duidelijk toen de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) in 2019 als thema voor de Boekenweek koos voor ‘de moeder de vrouw’ maar aankondigde dat het Boekenweekgeschenk en het -essay door mannelijke auteurs geschreven werden. Een grote groep schrijvers (vrouwen én mannen) sprak zich uit: hoe kon het zo zijn, dan in twintig jaar tijd het geschenk slechts vier keer door een vrouw geschreven werd? En waarom waren het uitgerekend bij dit thema weer twee mannen? Mede dankzij de 300 namen onder een open brief zegde het CPNB toe om vanaf dat moment een gelijke verhouding na te streven. Maar daarmee was het probleem nog niet opgelost natuurlijk.

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

  1. De literaire canon is een lijst met boeken die door het literaire veld in Nederland en Vlaanderen als klassiek en cultureel belangrijk worden beschouwd, als essentiële Nederlandstalige. ↩︎
profile pic VB

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
Daphne van Drenth profiel

Daphne van Drenth

Fotograaf

Daphne van Drenth (1991) studeert grafische ontwerpen aan de Willem de Kooning. Ze fotografeert en ontwerpt vanuit fascinatie voor storytelling, architectuur en het gedrag van de mens vanuit haar eigen perspectief.

Profiel-pagina
profile photo-katarina jazbec

Katarina Jazbec

Fotograaf

Katarina Jazbec (1991) is een documentaire fotograaf en beeldend kunstenaar. In haar werk onderzoekt ze een breed scala aan effecten van empathie, de interactie tussen realiteit en fictie, vragen over identiteit, ethiek en economie, terwijl ze nieuwe vormen van visuele narratieven die de dialoog aangaan onderzoekt. Ze heeft in 2017 een masterdiploma behaald aan St. Joost in Breda met een film over het gezamenlijk lezen van literaire fictie met een groep Belgische gevangenen.

Profiel-pagina