Ga naar de inhoud

Twintig jaar HipHopHuis

In Talk of the Town bespreekt Vers Beton elke week iets dat speelt in de stad. Deze week: het Rotterdamse HipHopHuis viert haar 20-jarig jubileum. “Dit is geen school, maar een thuis”.

Vers Beton – Nina Fernande – Talk of the Town – roze – 2022
beeld: Nina Fernande

Wat betekent het eigenlijk: It was all a dream? Mijn vraag wordt beantwoord met een blik vol verbazing en de opdracht om eens te luisteren naar ‘Juicy’ van The Notorious B.I.G. Mijn nieuwe collega bij het HipHopHuis lijkt me het antwoord wel te willen geven, maar presenteert het niet op een blaadje. Het was 2017. De bekende It was all a dream-mural van Bruce T.M.C. is inmiddels al een aantal jaar weg. En ikzelf werk al een tijd niet meer bij het HipHopHuis in het Schieblock. Maar de kernwaarden van Hiphop (peace, love, unity and having fun) heb ik meegenomen.

Op vrijdag 9 september vierde het HipHopHuis haar 20-jarige jubileum. Die avond vertrek ik alleen naar het HipHopHuis, de enige plek in de stad waar ik geen ongemak voel om alleen aan te komen. Uiteraard word ik warm begroet door oud-collega’s. Maar ik zie ook veel nieuwe, onbekende, gezichten die me even warm verwelkomen. Na het tonen van mijn entreeticket krijg ik een voucher in mijn hand gedrukt waarmee ik iets te eten kan halen. “Is er nog eten?” hoor ik mezelf zeggen. En terwijl ik het zeg besef ik dat het een domme vraag is. Natuurlijk is er nog eten. 

Snel loop ik door naar de grote zaal waar ik de klanken van de Kaseko Masters hoor. Een Surinaamse band die van het jubileum een echt feestje maakt. Er wordt gedanst door jong en oud. Kinderen, tieners, leeftijdsgenoten en zelfs gepensioneerden. Snel trek ik mijn jas uit en voeg me bij de dansende mensen. Niet omdat ik een sublieme danser ben, maar omdat het voelt als dansen in mijn eigen huiskamer. Dan zie ik een glunderende Aruna Vermeulen, oprichter en directeur. We groeten elkaar met een dikke knuffel en ik feliciteer haar. “Twintig jaar HipHopHuis. Dat had niet gekund zonder jou”. Ze knikt zonder in te stemmen, want ik weet dat ze die credits niet voor eigen conto wil nemen.

Na de Kaseko Masters is er een talk in de ‘huiskamer’ van het HipHopHuis genaamd Take a Seat. De naam zegt het al. Je kan aanschuiven, luisteren maar ook meepraten over verschillende (gevoelige) onderwerpen. Laagdrempelig en zonder pretentie. Drie jonge vrouwen leggen wekelijks een onderwerp op tafel om te bespreken. Omdat ze bij het HipHopHuis begrijpen dat je ruimte moet maken voor jongere generaties die de kans moeten krijgen om zich te ontwikkelen.

Afsluitend is er nog een Basement Party. Ik besluit naar huis te gaan. De tijden van dansen tot de late uurtjes liggen voor mij in een ver verleden. Voor ik op mijn fiets stap zet ik ‘Juicy’ op. “You never thought Hiphop would take it this far”, galmt er door mijn oortjes.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Tim Hartog begon in kroegen waar stamgasten niet op comedy zaten te wachten, nu verkoopt hij Oude Luxor uit

    • Kunst en Cultuur

    Volgens de Rotterdamse comedian Tim Hartog leeft comedy meer dan ooit in de Maasstad. Vers Beton sprak hem over hoe hij optredens bij elkaar moest scharrelen en nu volle zalen trekt in het Oude Luxor, Rotterdamse humor en zijn Rijnmondse oudejaarsconference.

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • Festivals in Rotterdam: “Er blijft altijd een dilemma tussen rust en reuring’’

    • Kunst en Cultuur

    Duizenden uitzinnig dansende mensen, culinair genot bij foodtrucks of culturele verrijking op De Parade: festivals brengen levendigheid in de stad. Tegelijkertijd nemen ze de publieke ruimte in. Zoals op pleinen en parken waar bewoners ontspannen of de hond uitlaten. Van wie is de publieke ruimte?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam