Ga naar de inhoud

In de cultuursector is het de vraag wie als volgende een burn-out heeft

In Talk of the town bespreekt Vers Beton wekelijks iets dat speelt in de stad. Deze week bezoekt Sharyfah Bhageloe een dansvoorstelling over burn outs in de culturele sector. Wie is de volgende? 

Vers Beton – Nina Fernande – Talk of the Town – 1 – 2022
beeld: Nina Fernande

‘Geen saldo’ staat er op het pinapparaat als ik mijn havermelk en avocado’s wil afrekenen. Pijnlijk. Het leven van een freelancer in de culturele en creatieve sector gaat niet altijd over rozen. Financiële zorgen door te laat betalende opdrachtgevers zijn schering en inslag. Nou blijft het in mijn geval alleen daarbij.

Ik schrijf hier nu luchtig over, maar de gevolgen kunnen groot zijn. Een hoge financiële- en prestatiedruk, is na bezuinigingen en corona-perikelen binnen de sector meer regel dan uitzondering. Dit kan uiteindelijk gepaard gaan met psychische klachten en leiden tot een uitputtingsslag. Als ik een blik werp op mijn kennissenkring binnen de culturele sector, lijkt er een golf aan burn-out of overspanningsklachten te zijn.

Het Rotterdamse dansgezelschap Teddy shouldn’t smoke maakte hier een voorstelling over. Choreograaf Marijke de Vos richtte dit danscollectief in 2009 op. Jaarlijks licht ze een bepaald thema uit, vaak over de menselijke psyche, die gebaseerd is op haar persoonlijke ervaringen. Vorig jaar speelden een reeks voorstellingen over angststoornissen, waar De Vos zelf ook mee kampt, in een parkeergarage.

Nu maakt ze samen met dichter Daan Doesborgh en muzikant Bruno Ferro Xavier da Silva, de voorstelling Work is a four letter word. “Daan en ik begonnen zeven jaar geleden al met het idee om een voorstelling te maken over burn-out. We vroegen ons toen al af: waarom krijgen zoveel mensen in de cultuursector een burn-out en hoe kan het dat wij nog niet aan de beurt zijn geweest?” Dan moeten wij wel iets goed doen. Maar wat doen we precies goed?, was volgens De Vos de naïeve vraag die ze met Doesborgh probeerde te beantwoorden. Naïef omdat ze tot de conclusie kwamen dat het niet uitmaakt hoe je als zzp-er in de cultuursector je leven inricht, want “het systeem blijft je toch wel overvragen, dus wie als volgende aan de beurt is, is de vraag die we beter kunnen stellen”. Met systeem bedoelt De Vos: “De budgetten zijn altijd te krap, iedereen werkt voor te weinig geld en er is hoge productiedrang. We moeten zo veel mogelijk spelen voor zoveel mogelijk mensen. En kunnen nog steeds amper onze rekeningen betalen en hebben geen huis.”

De voorstelling is in een verlaten kantoorruimte in Time Window, een kunstenaarscollectief aan de Teilingerstraat achter de Hofbogen. De show begint met een vrouw die onder een rode TL-verlichting dansend valt en opstaat. Ze blijft hard vallen en opstaan. De Vos loopt de ruimte binnen in een zwart pak, met haar haren strak naar achteren gekamt en knalrode lippen. Ze kijkt streng en gaat achter een bureau zitten terwijl de vrouw nog steeds danst. De dans, de muziek en de teksten van de dichter zijn intens. Bruno staat in pak achter een synthesizer, maakt experimentele harde muziek en pakt soms zijn elektrische basgitaar erbij.

Ik dacht dat de show vooral ging om de slopende (financiële) werkdruk binnen de culturele sector. Maar snel werd duidelijk dat het dansgezelschap ook sociale veiligheid onder de loep neemt. Tijdens de voorstelling worden vervagende of zelfs niet bestaande grenzen getoond, met opvallend veel toxic masculinity en mansplaining. De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur bracht in maart dit jaar nog een adviesrapport over sociale veiligheid uit. Het vroeg zo het college en de Rotterdamse cultuursector om aandacht voor de preventie van onveilige werksituaties.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Wethouder Kasmi, put your money where your mouth is!

    • Kunst en Cultuur

    De gemeente is voornemens meer dan €4 miljoen te bezuinigen op kunst en cultuur. Vooral wijken, vernieuwing en laagdrempelige, grootschalige, gratis evenementen zijn de klos. Reinier Weers laat zien dat grote culturele instellingen buiten schot blijven en het grote publiek dat geen cultuurlobby achter zich heeft, in de kou staat.

  • Snikkend naar Boijmans

    • Kunst en Cultuur

    Na vijf jaar heropent Museum Boijmans van Beuningen haar deuren. Voor eventjes dan, tijdens de speciale kunsttoer Snakken naar Boijmans. Met werk specifiek gemaakt voor het museum in verbouwing, een uitgestippelde route en vrolijk geïllustreerde kaarten.

  • Matisse in een valies – hoe drie onervaren criminelen zeven meesterwerken uit de Kunsthal roofden

    • Kunst en Cultuur

    Eind 2012 werden er zeven belangrijke kunstwerken uit de Rotterdamse Kunsthal geroofd. Het bleek niet het werk van doorwinterde kunstdieven, maar drie onervaren Roemeense criminelen die geld nodig hadden. In Kunstroof, de film die regisseur Jorien van Nes over de roof maakte, worden nagespeelde politieverhoren gecombineerd met indringende interviews.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Is Rotterdam nog een architectuurstad? De glorieuze wederopbouw, waarmee de stad zich graag op de borst klopt, ligt inmiddels ver achter ons. Wordt Manhattan aan de Maas ook tegenwoordig nieuw leven ingeblazen door gedurfde bouwprojecten of is er een staketsel van marketingslogans nodig om de reputatie van de stad hoog te houden? Kom naar het debat van Vers Beton tijdens de Architectuurmaand!

    Venue: Henketpaviljoen Boijmans
    Datum:
  • Tijdens deze publieke bijeenkomst wordt onder leiding van moderator Ferrie Weeda uitgebreid stil gestaan bij de 10 actiepunten en gaan publiek en experts in gesprek over aanscherping en concretisering van de actieagenda.

    Venue: Henket-paviljoen (Ingang via het Melkkoppad)
    Datum:
  • Op 22 juni 2024 openen gevestigde ontwerp- en architectenbureaus in Rotterdam hun deuren tijdens de jaarlijkse Open Bureaudag. Deze dag is een perfect moment om kennis te maken met architecten, meer te leren over de achtergrond en werkwijze van de verschillende bureaus en elkaar te ontmoeten.

    Venue: bureaus verspreid door Rotterdam
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • As our Rotterdam team expands, we are looking for an experienced PR and Communication professional who can help us communicate our mission and results to clients, stakeholders, and the public. You will create overall branding and editorial for reports and publications, manage our social media channels, and create written and visual content for press releases, newsletters, and website updates, amongst others. Furthermore, you assist with graphic design, lead event participation, and seek press opportunities to promote our projects.

  • De Academie voor Bouwkunsten is op zoek naar een Opleidingscoördinator Stedenbouw (0,4-0,6 fte) die het team van vaste coördinatoren vanaf september 2024 komt versterken.

  • Stichting het Park in Rotterdam onderhoudt het Park met hoge kwaliteit met een team hoveniers. Vanuit het Parkpaviljoen maken we een cultureel en educatief programma op het snijvlak van cultuur en natuur met onder andere exposities, poëzie, muziek, lezingen en wandelingen. Het programma en hoveniers team opereert vanuit het Parkpaviljoen in het Park. Het doel van de stichting is om alle bewoners en bezoekers van Rotterdam te verwelkomen en te laten genieten van deze prachtige plek. 

  • Bekijk alle vacatures