Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer
Vers Beton – Joep Brouwer – Talk of the town – 4 – 2022
Beeld door: beeld: Joep Brouwer

“Hebben we net Corona gehad, krijgen we dit er overheen”, zegt Chantal, eigenaar van kapper Ched op de Laan op Zuid. Ched is al járen de vaste kapsalon van ons hele gezin. Meestal bespreken we uitgebreid onze vakanties, Rotterdams nieuws of recent leed rondom een BN-er. Daar is nu allemaal geen tijd voor. De talk of the town is vandaag voor Ched: de enorme onderneming die Renovatie Roseknoop heet.

Voor wie het heeft gemist: het knooppunt bij de MediaMarkt, Laan op Zuid, Varkenoordviaduct, Albeda College en 2e Rosestraat gaat twee jaar lang flink op de schop, de voorbereidingen zijn al gestart. Vanaf januari wordt 2e Rosestraat dan bijna twee jaar geheel afgesloten, ook voor tram en bus. En de Laan op Zuid wordt van mei tot oktober 2023 afgesloten voor autoverkeer, tram en bus.

Volgens de gemeente is deze ingreep hoogst noodzakelijk en kon het niet langer uitgesteld worden. Op speciale pagina voor de Roseknoop is te lezen: “In het gebied loopt een dijk, zo houden bewoners droge voeten. Maar de dijk is verzakt en moet worden opgehoogd. Daarom moeten de leidingen en kabels onder de grond ook een stukje hoger. Er komen veel nieuwe woningen in Stadionpark, waar de Roseknoop onderdeel van is. Die huizen moeten een goede aansluiting krijgen. Omdat de grond dan al open is, vernieuwt de gemeente gelijk het riool. Ook voert de gemeente onderhoudswerkzaamheden uit aan het Varkenoordseviaduct. En de RET vervangt de tramrails.”

Voor Chantal mag dit allemaal wel zo zijn, maar is er te weinig aandacht voor de belangen van de ondernemers. “De Laan op Zuid gaat een half jaar dicht. Een half jaar! Veel van onze klanten komen uit Barendrecht en omstreken. Hoe moeten die nu hier komen? Ze kunnen met de metro in plaats van met de tram of de auto, maar dan moeten ze nog een stuk lopen. Dat kan niet iedereen.” Ze zegt dat dit heus niet alleen over haar kapperszaak gaat, maar dat het leeft onder alle ondernemers uit de buurt.

Ik werp op dat ze misschien in aanmerking komt voor de nadeelcompensatie – vergoeding voor schade of het mislopen van inkomsten. Met de naweeën van de corona-regelingen voor ondernemers is Chantal daar niet onmiddellijk enthousiast over. “Weer een hele papiermolen, en nog maar kijken of je er iets aan overhoudt.”

Bij Ched hebben ze nog een ander probleem: niet alleen de klanten, maar ook het personeel komt veelal uit Barendrecht en omgeving. Kapster Mariëlle voorziet een chaos. “Nu haal ik het ‘s ochtends allemaal net: eerst mijn kinderen naar school brengen en dan ben ik hier kwart voor negen. Maar als die wegen zo meteen afgesloten zijn, gaat iedereen op dezelfde manier omrijden. Dat wordt dus hartstikke druk. Ik haal het dan niet meer om voor negenen hier te zijn, ben ik bang.”

Op de site van de gemeente is te lezen dat “tuktuks of riksja’s een mogelijkheid kunnen zijn, bijvoorbeeld rondom de Afrikaandermarkt. Dit kan iets zijn wat andere partijen op kunnen pakken.” Chantal is het hier niet mee eens: “Waarom zet de gemeente niet zelf pendelbusjes in? Wij ondernemers worden al genoeg geraakt door deze hele operatie.” Mariëlle vindt twee jaar bovendien wel een heel lange periode. Kan de bouw niet 24 uur per dag doorgaan, net als bij de snelwegen?

Deze vragen wilde ik eens gaan bespreken met de projectleiding, en ik ging op zoek naar de bouwkeet van de gemeente die is aangekondigd op de website. Drie weken geleden had ik gemaild naar het mailadres van het project de Roseknoop, maar ik heb geen antwoord ontvangen. Dan maar op de bonnefooi.

De opzichter van de bouw wist zeker dat er geen informatiekeet van de gemeente bestond.  De receptioniste had er ook nog nooit van gehoord, de verkeersregelaars wisten van niets, en een bouwvakker die ik aansprak beheerste alleen de Poolse taal. Zo doolde ik een uurtje rond op de verschillende bouwputten rondom het knooppunt op zoek naar de gemeentelijke informatiekeet. 

Uiteindelijk kwam ik een opzichter tegen die me wist te vertellen dat die grijze keet, daar verderop, van de gemeente was. “Daar ben ik al geweest, die is dicht”, zei ik. De opzichter lachte: “Ambtenaren hè. Nee joh, geintje.” 

Gelukkig duurt het project nog twee jaar. Nog volop tijd voor mij om langs te gaan bij de informatiekeet.

Deze banner kun je wegklikken!

... maar je kunt ook lid worden van Vers Beton voor € 7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

willemijndicke

Willemijn Dicke

Willemijn Dicke is bestuurskundige. Ze woont en werkt in Rotterdam. Naast haar werk als projectmanager schrijft ze columns, interviews, recensies, fictie en non-fictie met altijd een bijrol -en nog liever een hoofdrol- voor de stad Rotterdam.

Profiel-pagina
Pasfoto

Joep Brouwer

Illustrator

Sommige dingen wil ik tekenen, maar soms ook niet en dan volstaat alleen de herinnering. De dingen zijn gesprekken, situaties, een handeling. De vertaling van ding naar tekening heb ik altijd prettig gevonden.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.