Ga naar de inhoud

Rotterdams platenlabel Stardumb Records: ‘commercieel fiasco’ maar internationaal succes — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Waar in de jaren ‘00 de albumverkoop instortte, startte Rotterdamse kunstenaar en illustrator Stefan Tijs het platenlabel Stardumb Records. Marco Martens tekende zijn onstuimige verhaal op voor het net verschenen punkrocktijdschrift AnthemZine. “Je kunt strugglen en tegelijk impact maken in New York.”

katja-poelwijk-stefan-tijs-001
beeld: Katja Poelwijk

Terwijl in een groeiend aantal maatschappelijke vraagstukken langzaamaan de grenzen van het neoliberale denken zichtbaar worden, richtte ik me de afgelopen maanden op het maken van AnthemZine #1: een tijdschrift over de Nederlandse punkrockscene. Of specifieker: op de impact die de punkrockscene heeft gehad op de mensen die erin actief waren. 

Het leverde verhalen op die niet alleen voor insiders relevant zijn: ze geven context aan een aantal Do It Yourself-waarden die wellicht wel eens een antwoord zouden kunnen zijn op maatschappelijke vraagstukken. Solidariteit, ondernemerschap, inclusie, kritisch kijken naar jezelf en de wereld om je heen, gemeenschapszin: waarden die ik op school maar in geringe mate meekreeg, maar in de punkrock- en hiphopscene volop. 

Wat mij betreft zouden we ook buiten deze subculturen vanuit deze waarden moeten vertrekken. Een van de verhalen die dat laten zien is dat van Rotterdammer Stefan Tijs die in de vroege jaren ’00 met Stardumb Records zijn stempel drukte op de (inter)nationale punkrockscene.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures