Gijs Custers doet onderzoek naar de leertijduitbreiding op basisscholen van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ). Is de leertijduitbreiding eigenlijk wel zo effectief? “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat leertijduitbreiding in de meeste gevallen niet bijdraagt aan de schoolprestaties” stelt Custers.
Socioloog Gijs Custers bestudeert al jaren de ongelijkheid in Rotterdam. Hij werkt als universitair docent bij criminologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In zijn wetenschappelijk onderzoek bestudeert hij het NPRZ, met speciale aandacht voor de leertijduitbreiding op basisscholen. Hij is een man van de cijfers.
Geef hem een grote set data en hij duikt er minutieus in. Met de juiste gegevens kan hij dan vaststellen of er een oorzakelijk verband bestaat tussen bepaalde beleidsinterventies en specifieke ontwikkelingen in de stad. In een sober vergaderzaaltje op campus Woudestein bespreken we de leertijduitbreiding van NPRZ. De leertijduitbreiding is op basisscholen in de zogenoemde focuswijken één van de kernpunten. Leerlingen gaan 10 uur per week extra naar school met het hoofddoel om de schoolprestaties van deze leerlingen te verbeteren.
“Het is hard nodig voor de leertijduitbreiding binnen NPRZ om te onderzoeken welk beleid nu welk effect heeft. Dat is precies de reden dat ik dit onderwerp heb gekozen in mijn wetenschappelijk onderzoek,” zegt Custers.
Is dat zo? Het programma wordt toch gemonitord? Op de site van NPRZ zijn gegevens beschikbaar over de ontwikkelingen in bijvoorbeeld citoscore, schooladviezen, werkloosheid en nog veel meer.
“In die monitoring is geen sprake van wetenschappelijk onderzoek. Wat je in die rapporten ziet, is allemaal descriptief. Dan staat er bijvoorbeeld dat er meer mensen met een hoge opleiding wonen in Rotterdam Zuid dan een paar jaar geleden. Wat vervolgens ontbreekt, is een wetenschappelijke analyse. Wordt die toename bijvoorbeeld veroorzaakt door mensen die uit andere gebieden verhuizen naar Rotterdam Zuid? Of is er sprake van inwoners van Rotterdam Zuid die dankzij de maatregelen van NPRZ sociaal stijgen? Dit soort analyses ontbreken of worden slechts in beperkte mate uitgevoerd.
Overigens kun je ook kritiek hebben op de wijze van monitoring. Collega-onderzoekers hebben er al op gewezen dat er sprake is van vreemde berekeningen die een verdraaid beeld geven. Maar mijn belangrijkste kritiek op NPRZ is dat er geen onderzoek is naar de relatie tussen beleidsinterventies van NPRZ enerzijds en de ontwikkelingen in Rotterdam Zuid anderzijds. We weten gewoon niet welke maatregelen effectief zijn of niet.”
“Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat leertijduitbreiding in de meeste gevallen niet bijdraagt aan de schoolprestaties, of slechts in heel geringe mate. Slechts in de minderheid van de gevallen van leertijduitbreiding zien we een sterk positief effect op de leerprestaties.”
Nog geen reactie — begin de discussie!