Ga naar de inhoud

Curatoren RTM-programma: “Er is een nieuwe generatie zonder filmacademie die het gewoon is gaan doen” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Vandaag opent International Film Festival Rotterdam weer live na twee online edities. Onderdeel RTM heeft dit jaar drie lokale gastcuratoren die het programma komende vrijdag 27 januari in LantarenVenster samenstellen. Fay van der Wall spreekt de curatoren over het filmklimaat in de stad en het samenstellen van het RTM-programma. 

VB_RTM_ROL1_22_lowres_Willem_de_Kam
Nizar El Manouzi beeld: Willem de Kam

Ooit moest je hard zoeken om een Rotterdamse film te vinden op IFFR, maar in 2018 kwam daar verandering in. Sinds die editie staat er een vaste dag op het programma, geheel in teken van de makers en films met een band met deze stad. Dit jaar wordt dat programma voor het eerst gemaakt door een team van drie externe curatoren, elk met een eigen invalshoek en expertise. Vers Beton spreekt Noémi Biró, Cheryl Ashruf en Nizar el Manouzi over het programma, de samenwerking en het Rotterdamse filmklimaat. 

Hoe zijn jullie betrokken geraakt bij IFFR?

Ashruf: “IFFR had een open call voor RTM-curatoren, daar heb ik op gereageerd. Ik ben actrice en werk al zo’n 25 jaar in film en televisie. Ik ben ook beginnend filmmaker en werk nu aan een korte film en het script voor een speelfilm.” 

Biró: “Ik heb eerder op IFFR als vrijwilliger gewerkt, als laatste bij het Art Directions programma. Dat heeft er mede toe geleid dat ik dit jaar gevraagd ben om onderdeel van het team van curatoren voor RTM te zijn. Nadat ik als grafisch ontwerper afstudeerde aan de Willem de Kooning Academie, ging ik steeds meer interdisciplinair werken. Ik ben onderdeel van het Rotterdamse kunstenaarsplatform Time Window, waarmee we veel samenwerken en evenementen organiseren.”

El Manouzi: “Ik werk als acteur, presentator en beginnend producent en vanuit die achtergrond ben ik denk ik gevraagd om curator te zijn. Ik ben geboren en getogen Rotterdammer en heb heel veel affiniteit met de stad en de verhalen die er leven en hoe die in film terug te zien zijn.” 

Hoe verliep het samenstellen van het programma?

Ashruf: “Het was voor mij best wennen aan de positie waarin ik het werk van andere mensen moest beoordelen. Die taak heb ik met veel zorg en aandacht opgepakt, want je weet dat de filmmaker dat ook in zijn werk stopt. We hebben alle drie een andere achtergrond, qua opleiding, werkervaring, maar ook cultureel. En ik ben wat ouder dan de anderen. De eerste kijksessie hebben we gezamenlijk gedaan. Dat was een goede manier om elkaar te leren kennen. We hadden gelukkig al snel door dat we goed konden samenwerken en onze meningen goed konden delen. Natuurlijk waren er wel discussiepunten, maar daar konden we met gesprekken uit komen.”

El Manouzi: “Het gaat er om dat je voorbij je eigen smaak of voorkeur denkt en voor ogen houdt hoe een film in het geheel van het programma past. Hoe een film Rotterdam representeert ook, in het palet van verschillende perspectieven dat we laten zien. Met de selectie van films zijn we daarna het programma gaan maken. We hebben onderzocht wat de verbindende lijnen tussen de films waren, welke thema’s er uit het geheel naar voren kwamen. Maar ook juist naar de unieke kanten van de films.”

Ashruf: “We hebben bij het maken van het programma steeds het publiek in ons achterhoofd gehad. Niet alleen een publiek dat toch wel naar IFFR komt, ook publiek dat toevallig binnenkomt of wat meer gelokt moet worden.” 

Biró: “We willen ook graag filmmakers in verschillende fases van hun carrière bij elkaar brengen: net afgestudeerd, autodidact, of al met een derde speelfilm bezig.” 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Heeft Rotterdam straks nog wel een kunstacademie? Toekomst WdKA onzeker door fusieplannen

    • Kunst en Cultuur

    Hogeschool Rotterdam heeft reorganisatieplannen. Onderdeel daarvan is een mogelijke fusie tussen de Willem de Kooning Academie en het Instituut voor Communicatie en Informatietechnologie. Daarmee verliest de kunstacademie mogelijk haar naam, zelfstandige positie en medewerkers.

  • Grote culturele instellingen zwijgen over de genocide in Gaza 

    • Kunst en Cultuur

    Na meer dan twee jaar oorlog wordt er gesproken over een mogelijke wapenstilstand in Gaza. Terwijl meer dan 2000 kunstenaars oproepen tot een culturele boycot van Israël houden de grote spelers in Rotterdam hun lippen stijf op elkaar. Een stilte die steeds zwaarder begint te wegen.

  • Het succesverhaal van het Rotterdams Wijktheater

    • Kunst en Cultuur

    Het Rotterdams Wijktheater weet bewoners die normaal niks met theater hebben, toch te bereiken. Sterker nog: het krijgt bewoners zelfs op de planken om in een voorstelling te spelen over hun eigen verhaal. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Overal in de keten nemen partijen verantwoordelijkheid – van architecten en steden tot financiers en ontwikkelaars. Deze editie van Carbon Stories laat zien hoe de markt de koers verandert: dertien toonaangevende vastgoedpartijen zetten een nieuwe standaard voor de materiaalgebonden CO₂-uitstoot van nieuwbouwprojecten.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • Gesprek over ontwerpend onderzoek en de impact van water bij coöperatieve gebiedsontwikkeling Keilekwartier. Ontwerpers en experts gaan met buurtbewoners en ondernemers in gesprek over hoe collectiviteit en een coöperatieve aanpak kunnen bijdragen aan een klimaatadaptieve stadswijk.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • In twee talkshows praat journalist Tara Lewis met verschillende gasten over hoe de openbare ruimte in de stad beter ingericht kan worden voor onder andere vrouwen, en hoe we omgaan met de vele lege gebouwen in de stad nu dat er weer gekraakt wordt.

    Venue: Theater Rotterdam - De Tuinkamer
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam