Ga naar de inhoud

De meeste Rotterdamse wijken hebben nog altijd een buurtkrant: “ook studenten grijpen ernaar”

Buurtbewoners trekken hem gretig uit de brievenbus, of gooien hem gelijk in de papierbak. Welke rol speelt de buurtkrant in het digitale tijdperk, als het gaat om lokale nieuwsvoorziening en communicatie tussen overheid en wijkbewoners? Kan hij opboksen tegen social media en digitale platforms, of heeft hij zijn beste tijd gehad?

20230202_wijkkranten_illu_08
beeld: Maxim de Gilder

“Ha, daar is hij weer!”, roepen Schiebroekenaren als Margot Leeninga, het blad Leven in Schiebroek (LiS-magazine) in de wijk uitdeelt. Leeninga is redacteur van LiS-magazine en geniet van het enthousiasme van buurtgenoten bij de verschijning van een nieuw nummer van het blad. Volgens sommigen is het ‘de Libelle van Schiebroek’, volgens Leeninga een blad met achtergrondartikelen over wat leeft in Schiebroek, zoals de ontwikkelingen rond het vliegveld: “Het geeft bewoners inzicht in wat er gebeurt in hun directe woonomgeving. Ze weten de redactie te vinden, Schiebroek is een dorp waar iedereen elkaar kent.”

LiS-magazine verschijnt sinds 1956, uitgegeven door Stichting Schiebroekse Gemeenschap  (inmiddels Bewonersorganisatie Leven in Schiebroek), een wijkorganisatie opgericht door notabelen die na de oorlog wilden bijdragen aan samenlevingsopbouw. De meeste wijkkranten bestaan sinds de jaren zeventig, toen wijkbewoners zich organiseerden in bewonersorganisaties. Actieve vrijwilligers maakten de kranten, ondersteund door professionals vanuit gemeentelijk gesubsidieerde opbouwwerk-organisaties. Buurtkranten zorgden voor de communicatie tussen bewonersorganisatie, buurtbewoners, buurthuizen en bedrijven in een wijk. 

De meeste van de 71 Rotterdamse wijken hebben een buurtkrant, gerund door vrijwilligers. In een aantal wijken zijn kranten omgevallen. Wegbezuinigd, zoals redacteuren van de Overschiese Krant via de site laten weten. Of de rek is eruit, door gebrek aan vrijwilligers, zoals een redacteur van de Middellandpost verklaart. Velen krijgen geld uit de pot voor bewonersinitiatieven, fondsen en advertentie-inkomsten. Redacteuren maken de krant op basis van tips van buurtbewoners, organisaties en winkeliers. Sommige redacties zetten voor foto’s en vormgeving ook beroepskrachten in. Veel kranten verschijnen online op een website, of hebben een Facebook-pagina.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

  • De ‘blinde vlekken’ in de aanpak van femicide: “Zolang hij blijft ademen, houdt hij niet op”

    • Veiligheid

    Maar zelden wordt feminicide erkend voor wat het is: moord op vrouwen, puur omdat ze vrouw zijn. Die blinde vlek werkt in het voordeel van plegers, die ondanks tal van signalen nog vaak vrij spel krijgen. Een groep Rotterdamse raadsleden zet zich daarom in om vrouwen beter tegen beschermen tegen gendergerelateerd geweld – met effect tot in Den Haag.

  • Wie bekommert zich om de 2.500 kinderen die met toestemming van school thuiszitten?

    • Samenleving en zorg

    Vorig schooljaar gingen zo’n 2.500 leerplichtige Rotterdamse kinderen geoorloofd niet naar school. Deze thuiszitters staan op de wachtlijst voor zorg of speciaal onderwijs. Gemiddeld zitten ze zestig weken thuis, vaak zonder enig contact met school. Een schending van het recht op onderwijs volgens kinderombudsvrouw Stans Goudsmit. “Kinderen worden als een hete aardappel doorgeschoven.”

  • “Mama houdt niet van ons” – voorstelling over toeslagenkinderen grijpt je naar de keel

    • Kunst en Cultuur

    Tot op de dag van vandaag kampen de slachtoffers van het toeslagenschandaal met de naweeën ervan. Dat blijkt ook tijdens Verloren Jeugd, een theatervoorstelling over uithuisgeplaatste toeslagenkinderen die maar weinig bezoekers onbewogen laat. Zo ook Astrid Standhardt. (Let op: spoilers!)

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Het Wereldmuseum Rotterdam zoekt een Brandmanager voor 36 uur per week. Als ervaren marketeer ben je samen met collega brandmanagers verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie van tentoonstellingen en publieksprogramma’s.

  • Bekijk alle vacatures