Ga naar de inhoud

De meeste Rotterdamse wijken hebben nog altijd een buurtkrant: “ook studenten grijpen ernaar”

Buurtbewoners trekken hem gretig uit de brievenbus, of gooien hem gelijk in de papierbak. Welke rol speelt de buurtkrant in het digitale tijdperk, als het gaat om lokale nieuwsvoorziening en communicatie tussen overheid en wijkbewoners? Kan hij opboksen tegen social media en digitale platforms, of heeft hij zijn beste tijd gehad?

20230202_wijkkranten_illu_08
beeld: Maxim de Gilder

“Ha, daar is hij weer!”, roepen Schiebroekenaren als Margot Leeninga, het blad Leven in Schiebroek (LiS-magazine) in de wijk uitdeelt. Leeninga is redacteur van LiS-magazine en geniet van het enthousiasme van buurtgenoten bij de verschijning van een nieuw nummer van het blad. Volgens sommigen is het ‘de Libelle van Schiebroek’, volgens Leeninga een blad met achtergrondartikelen over wat leeft in Schiebroek, zoals de ontwikkelingen rond het vliegveld: “Het geeft bewoners inzicht in wat er gebeurt in hun directe woonomgeving. Ze weten de redactie te vinden, Schiebroek is een dorp waar iedereen elkaar kent.”

LiS-magazine verschijnt sinds 1956, uitgegeven door Stichting Schiebroekse Gemeenschap  (inmiddels Bewonersorganisatie Leven in Schiebroek), een wijkorganisatie opgericht door notabelen die na de oorlog wilden bijdragen aan samenlevingsopbouw. De meeste wijkkranten bestaan sinds de jaren zeventig, toen wijkbewoners zich organiseerden in bewonersorganisaties. Actieve vrijwilligers maakten de kranten, ondersteund door professionals vanuit gemeentelijk gesubsidieerde opbouwwerk-organisaties. Buurtkranten zorgden voor de communicatie tussen bewonersorganisatie, buurtbewoners, buurthuizen en bedrijven in een wijk. 

De meeste van de 71 Rotterdamse wijken hebben een buurtkrant, gerund door vrijwilligers. In een aantal wijken zijn kranten omgevallen. Wegbezuinigd, zoals redacteuren van de Overschiese Krant via de site laten weten. Of de rek is eruit, door gebrek aan vrijwilligers, zoals een redacteur van de Middellandpost verklaart. Velen krijgen geld uit de pot voor bewonersinitiatieven, fondsen en advertentie-inkomsten. Redacteuren maken de krant op basis van tips van buurtbewoners, organisaties en winkeliers. Sommige redacties zetten voor foto’s en vormgeving ook beroepskrachten in. Veel kranten verschijnen online op een website, of hebben een Facebook-pagina.

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures