Ga naar de inhoud

De meeste Rotterdamse wijken hebben nog altijd een buurtkrant: “ook studenten grijpen ernaar”

Buurtbewoners trekken hem gretig uit de brievenbus, of gooien hem gelijk in de papierbak. Welke rol speelt de buurtkrant in het digitale tijdperk, als het gaat om lokale nieuwsvoorziening en communicatie tussen overheid en wijkbewoners? Kan hij opboksen tegen social media en digitale platforms, of heeft hij zijn beste tijd gehad?

20230202_wijkkranten_illu_08
beeld: Maxim de Gilder

“Ha, daar is hij weer!”, roepen Schiebroekenaren als Margot Leeninga, het blad Leven in Schiebroek (LiS-magazine) in de wijk uitdeelt. Leeninga is redacteur van LiS-magazine en geniet van het enthousiasme van buurtgenoten bij de verschijning van een nieuw nummer van het blad. Volgens sommigen is het ‘de Libelle van Schiebroek’, volgens Leeninga een blad met achtergrondartikelen over wat leeft in Schiebroek, zoals de ontwikkelingen rond het vliegveld: “Het geeft bewoners inzicht in wat er gebeurt in hun directe woonomgeving. Ze weten de redactie te vinden, Schiebroek is een dorp waar iedereen elkaar kent.”

LiS-magazine verschijnt sinds 1956, uitgegeven door Stichting Schiebroekse Gemeenschap  (inmiddels Bewonersorganisatie Leven in Schiebroek), een wijkorganisatie opgericht door notabelen die na de oorlog wilden bijdragen aan samenlevingsopbouw. De meeste wijkkranten bestaan sinds de jaren zeventig, toen wijkbewoners zich organiseerden in bewonersorganisaties. Actieve vrijwilligers maakten de kranten, ondersteund door professionals vanuit gemeentelijk gesubsidieerde opbouwwerk-organisaties. Buurtkranten zorgden voor de communicatie tussen bewonersorganisatie, buurtbewoners, buurthuizen en bedrijven in een wijk. 

De meeste van de 71 Rotterdamse wijken hebben een buurtkrant, gerund door vrijwilligers. In een aantal wijken zijn kranten omgevallen. Wegbezuinigd, zoals redacteuren van de Overschiese Krant via de site laten weten. Of de rek is eruit, door gebrek aan vrijwilligers, zoals een redacteur van de Middellandpost verklaart. Velen krijgen geld uit de pot voor bewonersinitiatieven, fondsen en advertentie-inkomsten. Redacteuren maken de krant op basis van tips van buurtbewoners, organisaties en winkeliers. Sommige redacties zetten voor foto’s en vormgeving ook beroepskrachten in. Veel kranten verschijnen online op een website, of hebben een Facebook-pagina.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

  • Over zichtbaarheid, invloed en toekomstkracht: Vrouwen in Architectuur keert terug! Met inspirerende panels, tours en workshops verken je hoe onderzoek, representatie en praktijk kunnen bijdragen om de positie van vrouwen in de architectuur te versterken. Denk mee en bouw mee aan een inclusiever vakgebied.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Rotterdam is een belangrijke broedplaats voor zowel jonge als gevestigde ontwerpbureaus, die samen aan allerlei complexe lokale, nationale en internationale ruimtelijke vraagstukken werken. Tijdens de Open Bureaudag loop je vrij rond bij alle bureaus en maak je kennis met innovaties, experimenten en vernieuwing in de ontwerppraktijk.

    Venue: Verschillende bureaus in Rotterdam
    Datum:
  • Kom langs en beleef de ruwe schoonheid van Festivalhart Schiemond – van modder uit de Maas tot duurzame bouwexperimenten en zomerse vibes aan het water.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • De programmaleider is verantwoordelijk voor het jaarlijks organiseren en programmeren van vijf bijeenkomsten van de Van der Leeuwkring. Deze bijeenkomsten bieden ruimte voor reflectie, dialoog en actie over maatschappelijke en culturele vraagstukken met een ruimtelijke component die relevant zijn voor de stad Rotterdam.

  • Wil jij je financiële en strategische kracht inzetten voor een theater met grootstedelijke uitstraling en een diepgewortelde maatschappelijke missie? Ben je ondernemend, extern gericht en zie je kansen om het verdienvermogen van onze organisatie verder te vergroten? Theater Zuidplein zoekt een zakelijk directeur die helpt bouwen aan de volgende fase van een sterk, inclusief en ambitieus podium op Zuid.

  • De operationeel medewerker horeca zorgt voor de operationele en administratieve processen samenhangend met de horeca…

  • Bekijk alle vacatures