Maar weinig Rotterdammers kennen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Toch heeft dit orgaan verregaande invloed op het ov-netwerk van de stad, zeker nu het Rotterdamse tramnetwerk grondig herzien wordt. Chris Aalberts bezocht een advies- en inspraakvergadering en zag: zelf lijkt de adviescommissie ook niet helemaal te weten wie wat waarover te zeggen heeft.

Het Rotterdamse tramnetwerk gaat op de schop en de eerste klachten over de geplande veranderingen zijn al binnen. Zo worden tram 4, 7 en 8 ingekort. Bewoners en ondernemers van Bospolder en Tussendijken voelen zich overvallen en zijn een petitie gestart. De wijkraden van Hillegersberg en Schiebroek zijn ook tegen de plannen omdat die zouden leiden tot langere reistijden en meer overstappen. Ook in Schiedam is er onvrede: tram 21 wordt opgeheven. De gemeente Schiedam verzet zich ertegen.
De vernieuwing van het tramnetwerk wordt aangestuurd vanuit de Metropoolregio. Plan Toekomstvast Tramnetwerk heet het. Woensdagavond vergadert de ‘adviescommissie vervoersautoriteit’ erover. Caroline Engels, lid van de wijkraad Hillegersberg, komt inspreken. Een van de aanwezigen mompelt dat dit uniek is: er komen hier nooit insprekers. Engels vertelt dat de bussen die de tram moeten vervangen onvoldoende zijn. Er kwamen bij twee bewonersavonden honderden mensen. Ondertussen wordt de wijkraad helemaal niet meegenomen in het proces en voelt zich daarom niet gehoord.
Al 4 reacties — discussieer mee!
Dank voor dit ontluisterende artikel. Inderdaad, als raadsleden al geen grip hebben, hoe kunnen burgers dan invloed uitoefenen?! Misschien is er een bestuurskundige in de zaal die kan toelichten welke meerwaarde het construct Metropoolregio heeft en op welke manier rekening is gehouden met transparantie in de besluitvorming toen dit construct bedacht werd. Het feit dat je niet weet op welke manier besluiten tot stand komen (en dat je dus ook geen invloed kan hebben) betekent dus dat er in de black box dingen tot stand komen waar bewoners, burgers, tramreizigers niet op zitten te wachten.
Het probleem van dit soort ‘gemeenschappelijke regelingen’ is dat ze altijd min of meer op deze manier in elkaar zetten. Het is een oplossing voor grotere problemen die de gemeente zelf niet aankan, zo is de filosofie. Ik ken eigenlijk geen enkel raadslid die er enthousiast over is.
Hartelijk dank voor deze analyse van de situatie! Heel duidelijk artikel, waaruit duidelijk blijkt wat er zou moeten veranderen…
Zie pdf. dd. 31 maart
Mil van Leeuwen
In 2013 en 2014 schreef de NRC al rapportages over de gemeenschappelijke regeling en noemden raadsleden de regeling al een democratisch gat. Sindsdien is er niets veranderd. De wethouders, die het bestuur van de gemeenschappelijke regeling vormen, kunnen ingrijpende beslissingen nemen buiten de gemeenteraden om en zonder rekening te hoeven houden met bewoners.
In het geval van het tramnetplan gaat het maar om 4 gemeenten, dus 4 wethouders waar de kwestie speelt: Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Barendrecht. Voor Barendrecht verandert er niets, dus eigenlijk is deze kwestie maar voor 3 wethouders een issue. Voor de wethouders van de andere bij de Metropoolregio aangesloten gemeenten is deze kwestie überhaupt niet relevant.
Tegelijkertijd moeten de wethouders wel terdege rekening houden met de reacties van hun gemeenteraad, de wijkraden en de bewoners op hun plan. Daarom staat dit plan op de de agenda van de raadscommissie Mobiliteit van 5 april 2023. De reacties laten duidelijk zien, dat dit tramnetplan aangepast moet worden. In het verleden is dat ook gebeurd. Een tram naar Ridderkerk uit vorige plannen, is lang geleden geschrapt en komt dus ook niet voor in dit nieuwe plan: er is geen draagvlak bij de bewoners en bij de gemeente Ridderkerk. Een tram door het tweede gedeelte van de Beijerlandselaan? Geschrapt door verzet van de deelgemeente Feijenoord, maar nu opnieuw in het plan opgevoerd. Uiteindelijk blijft de medewerking van de desbetreffende gemeenten c.q. gemeenteraden nodig voor de aanpassing van de situatie op straat, de wijziging van bestemmingsplannen en de financiering van de Metropoolregio.
Er is niet zoveel tegen samenwerking tussen gemeenten onderling voor praktische kwesties, zoals de brandweer en de GGD. Maar beleidskwesties, zoals het tramnetplan, horen bij de gemeenten thuis, zodat die door de gemeenteraad kunnen worden goedgekeurd.