Ga naar de inhoud

De Metropoolregio: op papier democratisch, in de praktijk nauwelijks bij te sturen — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Maar weinig Rotterdammers kennen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Toch heeft dit orgaan verregaande invloed op het ov-netwerk van de stad, zeker nu het Rotterdamse tramnetwerk grondig herzien wordt. Chris Aalberts bezocht een advies- en inspraakvergadering en zag: zelf lijkt de adviescommissie ook niet helemaal te weten wie wat waarover te zeggen heeft.

beeld: Willy Lamers

Het Rotterdamse tramnetwerk gaat op de schop en de eerste klachten over de geplande veranderingen zijn al binnen. Zo worden tram 4, 7 en 8 ingekort. Bewoners en ondernemers van Bospolder en Tussendijken voelen zich overvallen en zijn een petitie gestart. De wijkraden van Hillegersberg en Schiebroek zijn ook tegen de plannen omdat die zouden leiden tot langere reistijden en meer overstappen. Ook in Schiedam is er onvrede: tram 21 wordt opgeheven. De gemeente Schiedam verzet zich ertegen.

De vernieuwing van het tramnetwerk wordt aangestuurd vanuit de Metropoolregio. Plan Toekomstvast Tramnetwerk heet het. Woensdagavond vergadert de ‘adviescommissie vervoersautoriteit’ erover. Caroline Engels, lid van de wijkraad Hillegersberg, komt inspreken. Een van de aanwezigen mompelt dat dit uniek is: er komen hier nooit insprekers. Engels vertelt dat de bussen die de tram moeten vervangen onvoldoende zijn. Er kwamen bij twee bewonersavonden honderden mensen. Ondertussen wordt de wijkraad helemaal niet meegenomen in het proces en voelt zich daarom niet gehoord.

Al 4 reacties — discussieer mee!

  • Dank voor dit ontluisterende artikel. Inderdaad, als raadsleden al geen grip hebben, hoe kunnen burgers dan invloed uitoefenen?! Misschien is er een bestuurskundige in de zaal die kan toelichten welke meerwaarde het construct Metropoolregio heeft en op welke manier rekening is gehouden met transparantie in de besluitvorming toen dit construct bedacht werd. Het feit dat je niet weet op welke manier besluiten tot stand komen (en dat je dus ook geen invloed kan hebben) betekent dus dat er in de black box dingen tot stand komen waar bewoners, burgers, tramreizigers niet op zitten te wachten.

  • Hartelijk dank voor deze analyse van de situatie! Heel duidelijk artikel, waaruit duidelijk blijkt wat er zou moeten veranderen…
    Zie pdf. dd. 31 maart

    Mil van Leeuwen

  • In 2013 en 2014 schreef de NRC al rapportages over de gemeenschappelijke regeling en noemden raadsleden de regeling al een democratisch gat. Sindsdien is er niets veranderd. De wethouders, die het bestuur van de gemeenschappelijke regeling vormen, kunnen ingrijpende beslissingen nemen buiten de gemeenteraden om en zonder rekening te hoeven houden met bewoners.
    In het geval van het tramnetplan gaat het maar om 4 gemeenten, dus 4 wethouders waar de kwestie speelt: Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Barendrecht. Voor Barendrecht verandert er niets, dus eigenlijk is deze kwestie maar voor 3 wethouders een issue. Voor de wethouders van de andere bij de Metropoolregio aangesloten gemeenten is deze kwestie überhaupt niet relevant.
    Tegelijkertijd moeten de wethouders wel terdege rekening houden met de reacties van hun gemeenteraad, de wijkraden en de bewoners op hun plan. Daarom staat dit plan op de de agenda van de raadscommissie Mobiliteit van 5 april 2023. De reacties laten duidelijk zien, dat dit tramnetplan aangepast moet worden. In het verleden is dat ook gebeurd. Een tram naar Ridderkerk uit vorige plannen, is lang geleden geschrapt en komt dus ook niet voor in dit nieuwe plan: er is geen draagvlak bij de bewoners en bij de gemeente Ridderkerk. Een tram door het tweede gedeelte van de Beijerlandselaan? Geschrapt door verzet van de deelgemeente Feijenoord, maar nu opnieuw in het plan opgevoerd. Uiteindelijk blijft de medewerking van de desbetreffende gemeenten c.q. gemeenteraden nodig voor de aanpassing van de situatie op straat, de wijziging van bestemmingsplannen en de financiering van de Metropoolregio.
    Er is niet zoveel tegen samenwerking tussen gemeenten onderling voor praktische kwesties, zoals de brandweer en de GGD. Maar beleidskwesties, zoals het tramnetplan, horen bij de gemeenten thuis, zodat die door de gemeenteraad kunnen worden goedgekeurd.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De morele ondergrens van de gemeente ligt lager dan je denkt

    • Politiek

    Jonasz Dekkers windt zich op over hoe Rotterdam met dakloze mensen omgaat. Beboeten, uitzetten en een Top 29 maken van degenen die de meeste overlast geven, hij vindt het een grof schandaal. 

  • Woonvisie ingehaald door de actualiteit

    • Politiek

    De actualiteit heeft de nieuwe Woonvisie alweer ingehaald volgens Mustapha Eaisaouiyen van het initiatief Recht op de stad. Lees zijn opinie over waarom de Woonvisie rammelt, onvolledig is en geschreven vanuit een beleidsmakersbubbel.

  • Een geschiedenis van Rotterdamse burgemeesters en slavernij

    • Politiek

    Rotterdam kent een aantal foute burgemeesters. Ze handelden in mensen, hadden banden met de VOC of WIC en werden aangesteld om de winst uit suikerrietplantages veilig te stellen. Loulou Drinkwaard maakte een lijst.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Tijdens de eerste edtie Extra Space op 14 maart luister je vanaf 19:00 naar de…

    Venue: Leeszaal Rotterdam West
    Datum:
  • De Rotterdamse woningmarkt is krap en de prijzen zijn hoog. De nieuwe Woonvisie, die op 14 maart 2024 wordt vastgesteld, belooft verandering. Maar hoe wordt écht betaalbaar wonen in Rotterdam gerealiseerd? Op 7 maart organiseren AIR, Platform Woonopgave, Recht op de Stad en KeileCollectief het stadsgesprek ‘Betaalbaar wonen: hoe dan?!’Onderwerp van gesprek zijn de nieuwe Woonvisie, de knelpunten in de praktijk en mogelijke oplossingen. De avond wordt afgesloten met het aanbieden van kant-en-klare moties aan Rotterdamse gemeenteraadsleden, die ze op 14 maart kunnen indienen.

    Venue: Keilepand M4H
    Datum:
  • Bubbeldenken geeft geen oplossingen. Steeds weer dezelfde statements en dezelfde “deskundigen”…brrrr, herhaling van zetten. Daarom op zoek naar verrassend andere meningen.

    Venue: Rotterdamse Salon
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam